N

Nobblan

Upptäckte igår att min häst hade blivit sparkad på hasen. Såret är ca 2 cm brett och det glipade men var inte så djupt. Jag är dålig på detta med sårvård men igår så sköljde jag endast rent såret med vatten (det var inget smuts i) för säkerhetsskull. Har läst någonstans att man skall låta såren vara om det bara ser rent och fint ut för att inte bakterier skall få fäste i såret.

Jag gick runt med henne lite i paddocken men hon verkar inte halt eller ha ont när man tar på benet.

Var idag och tittade på henne och såret vätskar lite idag men det ser ut som att det börjar läka.

Är det något mer jag skall tänka på eller göra?

Hon är nykomling i hagen och rangordningen verkar inte vara klar ännu.....

Sv: Sårskada

låt det va om det ser fint ut. ändå inte så mycket flugor o skit nu...

Om det rinner vätska ur såret så är det bra att smörja in fett under såret så att gegget inte fastnar. Tvätta gärna såret dagligen med tvål (mild, t ex Lactacyd) och vatten.

Håll uppsikt på såret. Min häst blev sparkad på hasleden så att ledvätska "droppade" ut. Jag var till klinik i annat ärende och det blev full fart på alla veterinärer, röntgen osv när de såg var sparken tagit. Det gick som tur var bra. Håller annars med övriga. Håll inte på för mycket med såret se bara till att det är rent. Tempa gärna hästen och kolla så hästen inte svullnar upp runt såret. Om man har otur kan det komma in smuts som man inte ser och efter det att såret gått ihop kan det svullna bli varmt och infekterat. Det är inte farligt bara man har koll på det så att man öppnar och tömmer ut varet.

Var hos henne igår och såret ser ut att läka bra. Jag har endast tvättat med vatten runt omkring inte rört själva såret. Benet är inte svullet och hon har inte ont när man tar på området runt om. Min dotter skrittade henne och även travade lite igår för att jag skulle se hur hon rör sig och allt ser ut som vanligt.

Det där med ledvätska, när jag kom till henne när olyckan hade hänt så blödde det ju endast lite men det sipprade lite genomskinlig vätska. Denna vätska slutade rinna under tiden jag var hos henne så det var absolut inga mängder.

Men eftersom allt verkar bra igår så hoppas jag att jag inte behöver oroa mig mera.

Vad skönt att det ser bra ut. Håll lite koll bara till dess det gått ihop ordentligt. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 484
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Igår hade mitt vilddjur dragit av ena framskon ett kvarts varv, så att sidokappan gått in i lamellranden eller strax innanför. När jag...
Svar
4
· Visningar
2 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka