Sårskada (BILD

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lollo90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 385
L

Lollo90

Idag skar sig min häst på något och såret blev lika stort som en femkrona, 2mm av senan syns och veteriänen kommer imorgon. Men vad kan ni ge mig för tips om hur jag ska behandla detta.

imag0690_187501919.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sårskada (BILD

bilden måste ligga ute på internet. du får ladda upp på pixbox eller liknande sidor

Vilken klinik hade du då tänkt dig? TS bor i Kauhajoki, 23mil norr om Boden. Har svårt att tro att det finns en nattöppen klinik där.

TS:
Förstår att veterinären kan ha svårt att komma redan ikväll, fick du några som helst direktiv av denne via telefon?
I annat fall skulle jag rengöra lätt med saltlösning i första hand, lägga om och försöka att helt enkelt inte störa området så mycket alls utan invänta veterinären.

Vilken klinik hade du då tänkt dig? TS bor i Kauhajoki, 23mil norr om Boden. Har svårt att tro att det finns en nattöppen klinik där.

TS:
Förstår att veterinären kan ha svårt att komma redan ikväll, fick du några som helst direktiv av denne via telefon?
I annat fall skulle jag rengöra lätt med saltlösning i första hand, lägga om och försöka att helt enkelt inte störa området så mycket alls utan invänta veterinären.

Fick råd att rengöra men inte lägga något runt om då det ska få vara öppet och luftas. Jo inga kliniker öppna här inte och inga veterinärer som kan komma ut så här sent tyvärr.

Har inget med tråden att göra men jag skulle aldrig klara att bo så långt ifrån en veterinär!

Du menar att såret är stort som en 5 krona och man ser senan att det skulle vara ett sår som skulle luftas ?

Blir alltid lite misstänksam på konstiga inlägg när man precis skapat en ny signatur /avater ?

Mia

Det finns det säkert, men frågan är hur stort distriktet är? ;)

Jag tycker vårt distrikt är bra stort ibland...

Ja, när det finns en enda jourhavande vet i ett jättestort distrikt så innebär det att om djuret inte verkar dödssjukt så kommer de inte. Tragisk men så är det. :crazy: De kan inte åka ut för en sårskada när en häst på andra sidan distriktet får kolik. Antagligen finns det inte så mkt veterinären kan göra än att rensa och lägga om såret, vilket de flesta hästägare bör klara av på egen hand. Givetvis bör det ultraljudas om senorna kan ha skadats men det behöver man inte göra direkt.

Jag har 3 timmar till klinik öppen dagtid och 6 till dygnöppen. Ingen vidare bra lokal distriktare heller, har någon annan vakt är jag mer benägen att ringa ut...
Det är inte kul alls! Hade ingen aning om hur illa det var, där jag bodde förr fanns dygnöppet inom 2 timmars resväg. Länger än så bör det ju inte vara, om det ens skall vara lönt att åka iväg med en sjuk häst. Och då bor jag inte ens i Norrland eller ute på en öde ö, utan i ett ganska så hästtät område i Mellan-Sverige.

Ni som har så nära till klinik att ni utan vidare kan åka dit vet inte hur bra ni har det. :crazy:

Jag skulle dock aldrig låta ett djupt sår där man ser senan vara öppet samma vad distriksveterinären sa! Tänk om den får spån eller ännu värre hästbajs i såret. Man kan lägga om med kompress som ej häftar i såret, bomull och vetwrap.

Ja jag lindade faktist benet med en dränkt bumulls tuss under, idag sa ordinarie vet att det var de som skulle göras och inte låta de luftas. Hon har inga skador och pencillin och smärtstillande utskrivet.

Ska även lindas under natten med bumull dränkt i jodopax, på dagen ska den lindas med en torr ren linda och gå i hage.

Silvervatten eller silverlotion kombinerat med laser i sårkanterna har jag sett dunderresultat på.

(Vet att silverprodukter varit omtalat inom veterinärvärlden men detta har handlat om silverkompressor som inehöll ngt för mkt silver och var väldigt dyra för hästägarna)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka