Sårläkande salva?

S

Svanhild

Är lite förtvivlad i denna värmen läker tametusan ingenting känns det som:cry:

Har ni nåt bra förslag på salva som man kan ha till sår så det påskyndar läkningen?

Sv: Sårläkande salva?

Jag tycker fyra ess fungerar bra.

/M

Finns inte en enda salva som gör att sår läker fortare, det är hästens kropp som läker såret. Salvan kan möjligen skydda huden under tiden och förhindra att såret torkar ut.
Sår ska ha fuktig miljö för att läka, så finns det möjlighet, tycker jag att du ska köpa några bra kompresser på apoteket och bandagera in såret. Då hålls det rent och fuktigt och flugorna kommer inte åt det.

Jag tycker att ProCell-salva funkar bra, men vet inte om den verkligen påskyndar läkningen eller om det bara är inbillning...

Nope, finns inte längre.
Däremot ett licenspreparat som heter Socatil.

Tillägg!
Socatyl (eller -il!) är dessutom en antibiotikasalva som bör användas med viss restriktion.

Ts!
Om såret inte läker pga infektion bör en odling göras för att avgöra vilken eller vilka bakterier som växer. Därefter fås en salva med rätt spektrum.

Om såret inte är infekterat så förstår jag inte hur värmen kan påverka läkningen negativt?

Bra svar generellt ang sårläkning. Men för att svara på ursprungsfrågan: Procell. Rena undercremen, helt outstanding. Och dessutom fri från antibiotika/sulfa/annat som inte ska överanvändas.

Värmen påverkar ju som så att bandageras det blir det hemskt varmt i bandaget o luftar det blir det torrt o dammigt med en gång...

Att det inte läker så fort beror mycket på placeringen av såret. Karleden är inget tacksamt ställe att varken bandagera bra eller hålla stilla... varje steg hon tar rör hon ju på såret o det vill än så länge inte läka men nu blir det ju lite svalare så då hoppas jag det kan sätta fart på läkningen nu...

Det finns en Aloe Vera baserad sårspray som jag brukar köpa på vet kliniken ( tror att den bara säljs på vet kliniker ) som är helt oslagbar när det gäller sårläkning!

Tyvärr har jag ingen flaska hemma just nu och kan komma på namnet:crazy: men det kanske är ngn annan här som vet vilken jag menar och kan tala om vad den heter?

Ang. Aloe Veran så kan man köpa på gel tub nästan överallt. Man behöver alltså inte ta blad av växten om man inte vill. Jag använder tuben på mig själv och på hästarna. Min mamma är återförsäljare av produkten så det finns alltid hemma. Super!

Håller med dela Aloeverblad och lägg gelen mot såret och en dambinda över och bandagera ;)

Fast ska man göra sådär så är det ju billigare att använda t ex groblad (rensköljda) och bandagera.
Billigt = gratis förutom ev. gasbinda/benlinda och mycket effektivt! :)
Om det sitter på sånt ställe att man kan bandagera vill säga.

SKÖNT med lite svalare:banana: nu äntligen häder det positiva saker med såret:)

Pushar också för aloe vera. Använder ett märke där jag först sprejar med en sprej och sen tar en gel. Super bra!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 574
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka