sårig och "eksemig" nos- vad göra?

Cornelia

Trådstartare
Min fölunge, 2 1/2 månad, har på bara ett par dagar utvecklat någon slags sårigt eksem på sin delvis pigmentlösa nos. Jag har sett sådant tidigare, på andra hästar här, men inte i den omfattningen.
Det har då räckt att smörja regelbundet med mjukgörande salva, men jag undrar om det räcker här!
Ser ut som den slags mugg som hästar kan få på bete och som ibland sätter sig på nosen också.

Har ni något bra knep när det gäller detta??

Sv: sårig och "eksemig" nos- vad göra?

På med t.ex idomin samt hög solskyddsfaktor vid soligt väder, samt en flughuva som går ner över nosen, det har fått min häst rosa mule att gått från massa sår (blod) till helt läkt igen.
Numera när det är läkt har hon bara huvan, även vid sol!

Jag använder Helosan Sol i mängder på min donna som har helt rosa mule och som får rejäla sår om det inte sköts. Det fungerar för oss.

Jag använder Helosan Sol i mängder på min donna som har helt rosa mule och som får rejäla sår om det inte sköts. Det fungerar för oss.

Samma här, smörjer 1-2 ggr/dag och då brukar det ge med sig på 3-4 dagar.

Har haft samma problem, men bara på ett par kvadratcentimeter.
Helosan sol har bara 8 i solskyddsfaktor.
Jag har köpt kräm för barn. Tror min har 30/40 i solskyddsfaktor.
Fungerar bra, den är grön oxå så man ser när det är dags igen :)
Hade den på våran fina valack förut oxå.
Men de vuxna hästarna har antagligen precis som männsikor vs barn, tjockare hud och de små fölen är lite känsligare.

Tack för era råd, som jag tar till mig! Ja, har rosa mular på flera av de vuxna, och de får ibland lite skorv, men det försvinner lätt med lite smörjning! Så här illa har det aldrig varit på någon här, så jag ska prova era råd och ringa vet. om det inte blir bättre. Tycker så synd om min lilla Khariad ...

Det är inte så att den drabbats av fotosensibilitet (kan ske om den fått i sig ngn giftig växt)? Brukar också drabba vita ben.

Jo, jag har också funderat lite så. Vilka är symtomen för det?

Har ni johannesört i hagen? I så fall kan den vara boven i dramat, har sett flera hästar som ätit sån och fått som vätskande brännblåsor på opigmeneterade områden (ansikte och ben)

Måste kolla det ... De går på ett jättestort naturbete, så det kan mycket väl finnas johannesört där.

Det är väl främst svullnad och blåsor på opigmenterade delar av kroppen som är symptomen. Finns några trådar att läsa om du söker på Buke eller googlar på fotosensibilitet och häst.

Har nu flyttat honom till betet här hemma, där det inte finns johannesört (vad jag vet i alla fall ...) och det ser redan aningen bättre ut. Hemskt fortfarande, men åtminstone torrare och inte så "ilsket".
Har också kontaktat veterinär, som rekommenderade zinksalva, vilket jag har köpt, och också babysalva med hög solskyddsfaktor. Så idag börjar vi behandlingen!:crazy:

Tack alla för råd!:bow:

Jag har testat det mesta (från Helosan sol till solkrämer med faktor 50 mm) men det enda som funkat är zinkpasta (obs! inte zinksalva) från apoteket! Det är extremt vattenfast, och lägger sig som ett tätt skikt samtidigt som det mjukgör. Det enda retliga är att de bara säljs i små löjliga tuber på 30 ml för 35 kr- så det går ju en tub i veckan under soliga perioder. Dock sitter den på så bra att det räcker att smörja en gång om dagen.

Jag sörjde min jätte solkänsliga ponnys rosa nos med apotekets solskydds faktor utan parfym. Började dock jätte tidigt på våren med detta så slapp jag några problem alls.

Annars rekommenderar jag zinkpasta!

Min erfarenhet är att det tyvärr inte fungerar att smörja med solskyddsfaktor eller liknande på fölnosar, eftersom salva gnids av på mamman direkt när fölis diar.

Lillen är nu ekesemfri efter att ha smort med zinksalva. Kanske pastan vore ett bättre alternativ, men såg inte det rådet förrän idag. Tyckte dock att salvan satt på bra och länge. Smorde en gång om dagen.

Tack än en gång för era mycket bra råd och synpunkter!

Vi har konstaterat att vildpalsternackan som vi har rikligt i våra hagar är boven till det onda när det gäller de såriga nosarna! Läs detta:

Den vilda palsternackan (Pastinaca sativa) är vanligt förekommande i hela södra Sverige. Den tillhör växtfamiljen Apiaceae (tidigare Umbellifereae) eller
Flockblomstriga. I denna växtfamilj finns flera kryddväxter: kummin, körvel, persilja, selleri, men också några giftiga arter som vildpersilja, björnloka, odört.
Den vilda palsternackan innehåller liksom vildpersiljan en grupp ämnen
furokumariner som är fototoxiska, det vill säga i solljus kan omvandlas
till ämnen som orsakar missfärgningar och blåsor på huden.

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 584
Senast: Keb71
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 472
Senast: Simply me
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Lella
·
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 908
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka