Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

kitty79

Trådstartare
Har ett flugskimmel sto på 20 år
såg för någon vecka sedan att hon kliade svansen ,kollade lite närmre och upptäckte att hon var ganska "grisig" under svansroten ,som små krustor tvättade bort dessa såg även att hon var hade bortskavd päls och var sårig på baksidan av låren-drog slutsatsen att hon helt enkelt har viftat så intensivt med svansen att hon har skavt sönder sig.Ringde även till ägaren(jag har henne på långtidslån) för att höra om hon haft något liknade tidigare,.mina tankar gick till exem osv men nej.

Har smörjt med Prob salva och det hela lugnade ned sig , nu har jag inte smörjt på kanske 3 dagar kollade idag igen,såg då att hon var sårig uppe nedtill vid svansroten,var även sårig på blygdläpparna och låren,svansroten såg dock fin ut inga krustor el liknade-Men kände med fingrarna hela vägen ned till svansroten och ca 5 cm innan roten slutar för att bli svans hittade jag en knöl? stenhård och samma färg som själva svansroten och alldeles "polerad" upptill ?

Det måste ju vara den som skaver henne när hon viftar med svansen-men vad är det för något?

Någon som har tankar eller har upplevt något liknade?
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Konstantskimel är undantagna, det är ett helt annat anlag. Annars så kan alls skimlar få det :(
 
Senast ändrad:
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

kl

Jag tänker också skimmelknöl,särskilt efter lite efterforskningar.
Dock så har jag inte talat med vet än ,upptäckte knölen runt 18 tiden idag,och har inte fått tag på ägaren till hästen i kväll.
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Allt - utom själva knölen - låter misstänkt likt det som mina hästar får när dom har en eller flera älgflugor i svansen. Kliar sig hysteriskt, slår på ett karateristist sätt med svansen, och får krustor, främst på sidorna av svansroten.
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Vi var faktiskt ute i skogen och red häromdagen,hon kanske fick älgfluga på sig då...
Men sitter de kvar menar du?
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Dom kan sitta kvar i flera dagar å bits å irriterar. Enda sättet jag vet för att vara säker på att få bort dom (leta är som att leta efter den berömda nålen i höstacken...) är att spola svansen med ganska varmt vatten, lääänge. Till sist börjar de väl känna att de håller på att drunkna och klättrar fram så man kan få tag i dem...
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Jag såg det, men svarade bara på frågan om alla skimlar kan få knölar och upplyste om skillnaden på de två.
 
Sv: Sårig kring svansrot,lår hittade knöl på svansrot?

Melanom kan förekomma på hästar i alla färger även om det är ovanligt utom just på skimlar.
 

Liknande trådar

B
Hästvård Hej! Har en shettis som senaste tiden liksom blivit knölig och korvig (kan inte beskriva det bättre) vid svansroten. Funderar på exem...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp