Sårhjälp

vicky417

Trådstartare
Gäller inte min häst utan en i stallet
Ägaren skulle klippa bort en tova i sadelgjordsläget men istället för
Päls försvann ett ca 5*5cm stor hudyta som blödde.
Nu är de ca 1 ½ vecka sedan. Såret varar och är precis lika stort.
Sårskorpan som bildas är svart. Jag och en annan i stallet med mer
Hästerfarenhet än den 13 åriga ägaren är oroliga för infektion.
Vad tycken ni ägaren ska göra?
Vi har bett dem att hålla såret rent genom spola vatten ist
för att dutta med bomull som bara fastnar. Lika så att
Använda desinfektion o ex. jodopax.
Ägaren tog idag bort sårskorpan, är detta något bra att göra?

Sv: Sårhjälp

spreja med jodopax(utspädd) och låta sårskorpan vara kvar (dvs om det inte är för mycket smuts fast läkt i den) och sen hålla det rent runt om och inte rida tills det läkt. om det blöder mycket och sårskorpan är borta så skulle jag ta på blå el lila sprey så att det inte kommer in smuts på såret. har ägaren rådfrågat vet? ett så stort sår kan ju leda till intektioner. be ägaren ta tempen dagligen så att man märker om hästen får feber och infektion i tid för att ta den till klinik.

Man ska inte använda jodopax på sår, det är ett desinfektionsmedel som t ex kan användas innan en operation för att tvätta rent med. Ska man tvätta ett sår så är det vatten eller allra helst koksaltlösning som gäller. Om såret är torrt och fritt från smuts är det bästa att försöka hålla det så torrt och luftigt som möjligt. Vätskar det så skydda huden runt om med t ex en fet salva.
Om man ska ta bort ruvan eller inte beror på såret så det är i det närmaste omöjligt att säga utan att se det. Men sår som man vill ska läka långsamt utifrån och in brukar man tvätta bort ruvan på.

anledningen till att jag frågar här för att ägaren inte lyssnar o jag ville veta om jag var ute på någorlunda rätt spår.
Nej ägaren har ej rådfrågat vet.

Tvätta med koksaltslösning, det kan man göra själv av kokt rent vatten och salt, det lärde jag mig i somras när vi hade en stor sårskada på ett föl.

Gör man "eget" behöver man inte vara så rädd om dropparna så man kan skölja såret ordentligt. Är sårskorpan kladdig och smutsig, så var inte rädd att ta bort den.

LUFTA SÅRET.

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
4 253
Senast: leia
·
S
Hästvård Ska försöka beskriva allt så grundligt som det går. För cirka 1 månad sen så upptäckte jag 2 små "bullor" på höger bakbal. Såg ut...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Smultron92
·
P
Distans Jag ska berätta från början... Vi var sju styckna som för ett tag sedan planerat en långtur till en bekant till oss, vi kom ca 12 km på...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: AnnaKarinA
·
Träning Liten uppdatering. Bruksnordishingst som kom till mig Okt-03. Kastrerades ganska omgående då han var en fara både för sig själv, andra... 2
Svar
21
· Visningar
1 818
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?