Sårbehandling! *snabba svar önskas*

Bonita4

Trådstartare
Hästen min har lekt vilda lekar i hagen vilket resulterat i ett ganska djupt sår på ena bakhoven, förmodligen från en brodd. Ingen hälta eller värme, men ett blödande sår.

Jag tvättade rent såret med vatten och koksaltlösning, när såret inte blödde längre sprayade jag på blåspray.

Hur ska jag nu sköta såret för att det ska läka så bra som möjligt?

Sv: Sårbehandling! *snabba svar önskas*

Jag skulle nog klippa bort flikar av huden så att det inte sitter och fastnar smuts i såret, spola rent och sedan på med ett galoppbandage med boumull under med en skvätt jodopax på. Och sedan ha på ett sådant tills såret ser ut att ha börjat läka. Byt varje dag.

Jag skulle nog bara tvätta med typ Jodopax eller spola rent med koksalt och smörja in/lägga på tjärsalva som är vattenavvisande (skillingarydsalva). Det beror ju självklart på hur stort/illa såret är.

Hästen min har lekt vilda lekar i hagen vilket resulterat i ett ganska djupt sår på ena bakhoven, förmodligen från en brodd. Ingen hälta eller värme, men ett blödande sår.

Jag tvättade rent såret med vatten och koksaltlösning, när såret inte blödde längre sprayade jag på blåspray.

Hur ska jag nu sköta såret för att det ska läka så bra som möjligt?

Är inte blåspray till för att hålla bort flugorna? Det finns ju inte flugor, jag hade haft det så det lufttorkar mellan varven med bandage (som andra gett tips om?

Jag har haft flera liknande sår på en av mina klantigare hästar. Har klippt bort lösa flikar och tvättat med jodopax, sedan har jag torkat av det ordentligt och satt på tjära.

Tjäran är ju ocxå antiseptisk, torkar ut och har fördelen att den kladdar fast och tätar igen där man inte vill att det ska komma in lera.
Har fungerat jättebra varenda gång faktiskt...

Blåspray är antiseptisk - bakteriedödande!

Misstänkte att det vår nåt sånt med det:angel:

Men jag skulle nog hellre hålla det öppet/luftigt om det inte är på ett ställe där mkt skit kan komma in, och givetvis storleken på såret:)

Du ska inte tvätta sår med jodopax!! Det är bakteriedödande och ser tyvärr inte skillnad på "goda" och "onda" bakterier utan dödar alla. De goda bakterierna behöver du för att såret ska läka så fort som möjligt. Jodopax använder du till jod bandage när hästen är svullen om benen eller som rengöring av grejor eller tvätt men inte på ett öppet sår. Det finns något som heter jod2 lösning som är bättre eller bara vanligt vatten. Blåspray och liknande tror jag inte på såvida man inte behöver skydda mot flugor eller liknande. Bra att skydda med ett bandage istället men passa så det inte blir blött för då måste du byta det.

Du ska inte tvätta sår med jodopax!! Det är bakteriedödande och ser tyvärr inte skillnad på "goda" och "onda" bakterier utan dödar alla.

Detta hade jag dock ingen som helst aning om:eek: lite som Listerine munskölj:grin:

Tackar och bockar :bow:

Glöm jodopax!! Det ska du inte ha eftersom det dödar alla bakterier även dom snälla.

Koksaltslösning är det bästa..

Det är nog lite överdrivet detta med jodopax, enlig vet jag talade med på djursjukhuset i Helsingborg. Annars håller med jag dig. Vad jag också under mina år med djur lagt märke till är att ju mer man låter bli att pilla desto snabbare läker såren. Det är vanligtvis massor av baciller på fingrar om man inte noga descinficerat sig.

*kl

På vilket sätt är blåspray bra på att hålla flugor borta? Jag har bara lärt mig att det verkar bakteriedödande...

Problemet med broddtramp i kronranden och lera är att det ofta blir rätt djupa sår som de har fått in massor med jordbakterier i. Just i det fallet och med tanke på att det sällan är helt färska sår gör att jodopax faktiskt kan göra viss nytta. Men ha inte för koncentrerad jodopaxlösning.

Sen är det ju bra om hästen är stelkrampsvaccinerad (tetanus).

Liknande trådar

C
Hästvård I lördags transporterade jag hästen och oturligt nog råkade hon trampa sig :( Hade skydd men hästen levde rövare och fick av sig det ena...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Miaa
·
Hästvård Min pålle har fått en sår på insidan av kotan på höger bak. Inte speciellt djupt men sååå svårt att få att läka! Jag är livrädd att han...
Svar
17
· Visningar
2 143
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?