M

Misty 00

Hej min häst har ett sår som inte velat läka helt nu när de varit minus grader, de är som en 5 krona o ser ut som en "finne,vulkan" och den sitter nästan högst upp på låret. Jag har tvättat o skött om de men ibland har de kommit ut var har då sprutat rent de och de har blivit mindre men vill inte läka helt, har haft täcke på hästen o då går de bättre. Någon som kanske vet vad de är för något sår har aldrig sett de förut?

Sv: Sår

Hej min häst har ett sår som inte velat läka helt nu när de varit minus grader, de är som en 5 krona o ser ut som en "finne,vulkan" och den sitter nästan högst upp på låret. Jag har tvättat o skött om de men ibland har de kommit ut var har då sprutat rent de och de har blivit mindre men vill inte läka helt, har haft täcke på hästen o då går de bättre. Någon som kanske vet vad de är för något sår har aldrig sett de förut?

valdigt svart att lasa vad du skrivit.. du pratar om DE, vilka de?? folk i stallet eller vad?

vad deT an ar, du skriver inte var saret sitter, och om det ar oppet eller tillstangt men du har tvattar och pillat med Det sa mkt sa det har oppnat sig..
Lagg pa en bakteriedodande salva och lat bli det. Det mer du pillar det varre blir saret..

Och snalla, anvand lite punkter nar du skriver nasta gang.. blir enklare for folk att forsta vad du pratar om.

som jag skrev så sitter såret högt upp på låret och är öppet därför liknelsen av en vulkan, med de menar jag såret! såret läker fint i några dagar sedan har de varat o då har jag varit tvungen o tvätta de och lägga på någon salva men som sagt såret vill inte läka då de är kallt. Har någon haft ett liknande sår på sin häst?

Men fortsätt ha täcke då om det läker bättre då? Annars kan du kanske prova blåspray, det torkar ut såret så att det lättare bildar en skorpa.

Finns det risk för att det är varigt inuti ska du inte försöka påskynda en skorpa, du stänger du ju inne det som är smutsigt! Och det är en fin linje mellan att tvätta rent och tvätta bort nödvändiga bakterier så var noga med att inte använda något annat än koksalt, vatten och parfymfri tvål (lactacyd) och då enbart när såret har öppnat sig igen och är "smutsigt".

Sen har jag hört från en nära bekant att hennes unghäst hade något sår som såg ut som en vulkan som vätskade sig och aldrig försvann, läkte och gick upp. Hon ringde vetrinären och fick reda på att det var en såkallad Ink (ungefär som en vårta).

Du kanske ska ringa och rådfråga en veterinär om du inte får bukt på såret?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 640
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka