sår vid armbågen muskeln ..

Angelique

Trådstartare
Typiskt upptäckte att 1 åringen gjort ialla sig i hagen.
Hon har troligen "spetsat" sig med nån pinne eller gren i hagen vid musklen vid armbågen på vänster fram.
Såret e typ 2 cm långt och man ser rakt in till muskeln.
tvättade rent och ringde jour havande veterinär då jag undrade om det skulle sys eller man man va tvungen att se att muskeln va hel och att utesluta att de inte fanns nått skit längre in i såret.
Fick svaret att de inte skulle sys och att de skulle tvättas med koksalt varje dag nu i 3 -4 dagar och att de inte fick bli nån skorpa på de.
Fanns de rester så skulle det visa sig i och med att hon vart halt och fick feber..
Hoppas på att de inte ska bli nå komplikationer..
Någon som varit med om likanade??:cry::cry:

Sv: sår vid armbågen muskeln ..

Ett sådant sår ska läka inifrån o ut, därför ska man pilla bort ev. skorpa. Jag brukar ta en spruta med koksaltlösning o spruta rent inne i såret. Har alltid läkt fint. Med 12 pållar i hagen blir det ofta lite sår

Ja förstår de tog en spruta och sprutade in koksalt .. men hur ska man skydad de mot alla flugor ??

Jag har. Dom sydde det, det var rätt djupt. Visserligen var det i början av våren så vi hade inga flugbesvär.

okej.. det här såret kanske är 1 cm djupt.. så man ser ett hack i muskeln på insidan.. tyckte de va konstigt att veterinären inte ens ville göra sig besväret att komma ut och titta..
Hur djupt och stort måste de va för att de ska sys tro?
få se hur de ser ut idag ska ut och tvätta snart igen..

"Mitt" var nog 2-2,5 cm djupt dock var hon halt från början.

boxvila 2 veckor och totalt blev det väl runt 1-2 månader om jag minns rätt.. Hon fick smärtstillande och antiinflammatoriskt.

hon står på boxvila nu oxå..
Hade lite förhöjd temp idag 39,3 så nu kör vi på med antibiotika i någar dagar så får vi se.. Jäkla flugor att sätta sig i såret och de går inte att linda om då det e på så dumt ställle.
Provade lite olika varianter idag men de slutade med att de gled ner efter några minuter.
Smetade på massa LHP salva runt såret så att flugorna inte kommer in i själva såret..
Hade temp 38,4 nu på kvällen så de börjar bli bättre.. ¨
Så tråkigt att ha en 1 åring på box.. suck

Vi har en häst på jobbet med en liknande skada. Ett sår på överarmen som är ca 3-4 cm långt och 1 cm djupt. Vi var dock tvugna att ta ut veterinär då han behövde lugnande för att vi skulle få se hur djupt det var samt för att kunna göra rent. Han fick en penicillinkur samt lite smärtstillande när vet var ute. Eftersom vi troligen inte skulle komma åt att göra rent det igen, utan att ge honom "lugn och snäll":angel: Jag brukar använda något som heter TarPlaster, fick det även av vet till denna häst. Det är ett tjärspray som lägger sig som en hinna över såret och skyddar mot smuts och flugor.
Tror att det finns på granngården, men googla:)

Har själv en häst i hagen med ett sår vid sidan av armbågen, upptäckte det på morgonen så flugorna hade redan varit på det och det blev ordentligt inflammerat. Tvättade ur allt var med spruta och limmade på en kompress när såret börjat torka upp. Dvs jag tog några små snabblimskluttar runt och tryckte på kompressen. Hon har just fått komma ut i hagen igen efter 5 dagars antibiotikakur. Kompressen skyddar väl mot flugorna och byts ett par gånger per dag.

hon har stått på box i natt hade 37,9 imorse.
Spolade ur med koksalt och sen gick vi ut och gick en sväng då började det komma ut massa skit ur benet när hon rörde sig lite mer så det känndes bra..
Ser bättre ut än igår och hon verkar pigg och glad annars.
2 dagen med antibiotika.

Ja, det var inget stort sår men det slutade med att vet fick klippa upp och rensa ut alla flisor från pinnen inne under huden och lägga ett drän. Antibiotika några dagar? minnet sviker. Men det blev bra till slut när vi kom på att vi behövde inte bremsa för att ge sprutorna :o

Vår häst fick en likande skada för ca 1 månad sedan. Han hoppade på 3 ben, så vi ringde vet som kom och gjorde rent och gav pencellin . Han stod på boxvila va 1 vecka sen fick han vara ute i en liten sjukhage . I går blev han släppt med ett nybetäckt sto som kom hem från Frankrike;) .
Vi trodde från början att det var kört för honom ! Han fick pencellin i 10 dagar . Använd nån antiflugkräm för att smeta runt såret . Även sårspray går bra för tydligen släpper det igenom var ( Enl Vet ) vi behövde aldrig prova .

Lycka till
Hej från Hambo

tydligen vanligare än man tror att de råkar ut för sådana olyckor..
Våran ett åring är en liten klumpig rackare som e rätt bra på att göra illa sig..
Sprängde en hage när vi haft henne några dagar för att hon vart rädd för en hund som idiotiskt nog sprang in hagen och jagade henne då fick hon en riktigt djup reva vid rumpan strax under svansen.
Några veckor senare så skulle vi last träna henne då går hon upp på luckan och ska sedan försöka gå av luckan på sidan och missar lite och typ hoppar in i sidan på transportens skärm så hon skar sig på benet.
inte så djupt men nere på senan så vet fick komma ut vart metacam, penicillin och boxvila..
Sen frisk och kry ut på bete några veckor så händer detta..
Hon har varit med om flera sår under dessa månader än mitt sto på 11 år som jag haft nu i 6 år..:confused::confused:

Få se vad det ska bli av henne när hon blir stor hahah:rofl:

Liknande trådar

E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka