Sår "utanpå" senan!

A

anci_87

Hej! Min häst har fått ett sår på sitt ena bakben, utanpå senan, det är inte i kontakt med senan lr så utan helt enkelt utanpå. Han är svullen precis vid såret men annars ingenting, inte halt, såret vätskar sig inte, har rengjort såret. Men funderar nu på lymfangit mm, är det risk för det när såret inte e så djupt? Man behöver väl inte lägga ett bandage med t ex animalintex lr sårsprit när det inte har några tendenser ens till vätskning? Ska ut o rida snart så motion kommer han få. Har ni några övriga tips vad som är bra nu, kanske e bra att bara låta de vara o läka av sig själv? Sen funderar jag bara i allmänhet, om en häst får ett sår i senan lr leden, visst blir den rejält halt då?
Tacksam för svar!

Sv: Sår "utanpå" senan!

Tror inte att du behöver oroa dig speciellt mycket om såret är så ytligt som du beskriver det. Tror att det bästa nu är att låta det läka ifred. Givetvis ska du kolla det varje dag för att se så att det inte blir några förändringar och att det är fräscht och rent. Du bör även hålla koll på hästens allmäntillstånd (om den verkar hängig, febrig etc.) så att den fortsätter att var pigg och kry. Att hästen är svullen just över såret är inte så ovanligt. Det blir man ju oftast själv också om man skadar sig. Det är en annan sak om svullnaden ökar och sprider sig i hela benet. Då kan man börja diskutera lymfangit.

Om hästen verkligen hade skadat senan så hade den säkerligen haltat.
Som sagt, du kan nog ta det lugnt om du bara håller koll på hur hästen är under läkningstiden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: Krans
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·
Hästvård Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde...
Svar
4
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka