Sår som varar

Houdinie

Trådstartare
Spirit har ett sår på ovansidan svansen nära roten. Det är pyttelitet, ser ut som en misslyckat klämd tonårsfinne, men den varar massor! :crazy:

Jag har tvättat, men nästan genast så kom det nytt vitaktigt klet från såret. Det blöder inte alls men han är lite varm och något svullen där. :(

I övrigt är han pigg och glad, äter som han ska och beter sig som vanligt.

Ska jag besöka vet? :confused:

Sv: Sår som varar

Vet inte riktigt om jag vågar gå i god för det här: men jag vet nån som behandlade ett sår på katten med 3-procentig väteperoxid från apoteket. Jag använder det till sår på hästen och det är jättebra för det rengör verkligen. Jag sprutar i lite väteperoxid, låter det bubbla nån halvminut och sköljer sen med koksalt.

Jag vet alltså nån som använt det på katt och det har funkat. Själv skulle jag kanske fråga en veterinär först.

Bitsår? I så fall är det veterinären som gäller. Ett bitsår blir oftast infekterat och det blir en böld under skinnet. Bölden behöver öppnas och spolas ren, annars kan det bli mycket större och även sätta sig på vissa system i kroppen. Min Fia har en som satte sig på nått för hennes svans rycker till och från.

Du kan aldrig rengöra en böld själv eftersom såret utåt kanske är nån millimeter, medans under huden kan det vara upp till 2 cm i diameter.
Kontakta veterinären och åk in så fort du kan, iaf för att fastställa om det är en böld eller ej.

Jag som har stallapotek hemma har skött om några bölder på kissarna själv. En förutsättning är att bölden varit öppen och att jag kunnat klämma ut var. Har sen skött om det precis som sticksår på hästarna. Dvs. 1-2 ggr/dag spolat ren bölden med fyskosal (koksaltlösning) med en liten spruta utan nål och därefter fyllt bölden med spensalva (antibiotikasalva). Allt detta under förutsättning att kisse i övrigt mått bra.

Är jag osäker åker jag hellre en gång för mycket till veterinären än en gång för lite.

Här kommer mera tips...Ge ett homeopatmedel som heter Hepar Sulfur D12 eller D30...detta driver garanterat ut varet.

Så det ska hjälpa bättre än dränage och antibiotika? Konstigt att veteinärer fortfarande finns när homeopatmedel fungerar mycket bättre...

MissFideli skrev:
Så det ska hjälpa bättre än dränage och antibiotika? Konstigt att veteinärer fortfarande finns när homeopatmedel fungerar mycket bättre...

Japps, så är det...den som inte vill göra det kan ju alltid välja antibiotika o dränage :D ...JAG skullle inte göra det...det är både billigare och enklare.....veterinärer är inte utbildade inom homeopatin i sverige.Hepar är ett av de medlen som är hundraprocentiga på spec bölder med var i...... :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Jennnnka
·
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 618
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 292
Senast: sandrafors
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 201
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka