Sår som luktar SKITÄCKLIGT :S (långt)

1887

Trådstartare
Jag har fått tagit över en av stallets råttjägare för att han hade ett sår på höften som blödde o hade sig. När han kom hem till mig kom det sårvätska från det men inte så mycket. Tvättade det ibland med vatten och lactacyd. Sen slutade det vätska sig och det verkade som att det började läka, men antar att han kliade på det för det gick upp igen. Då satte jag på honom en såndär tratt på huvet för att han inte skulle kunna slicka på såret. Dagen efter såg såret ännu värre ut, det hade börjat rinna gult var ur det, så igår gjorde jag rent det med jodopax och ska göra det varje dag.
Dock har såret börjat lukta nåt så fruktansvärt äckligt. Är det nån som vet om det är farligt? Bör jag ta honom till veterinären? Tänkte att han kanske har en infektion som han måste äta pencillin mot? Kan han dö annars? :confused:

Sv: Sår som luktar SKITÄCKLIGT :S (långt)

Ta honom till veterinären på en gång! En riktigt ful infektion kan ge blodförgiftning, hoppas det inte är för sent.

Jag skulle tippa på katten vart i slagsmål först och främst. Och bitskador eller liknande på katt brukar ALLTID kapsla in sig. Det du beskriver är jättevanligt. Först har katten ett sår, man sköter om det, det ser jättefint ut...helt plötsligt rinner det var eller blod. Det är troligtvis en infektion under alltihopa. En katt jag hittade började plötsligt bli svullen på ena kinden, bullen växte fort, och helt plötsligt bara sprack den så var och blod strömmade ut. Jag höll också på och tvätta, men inte speciellt länge eftersom såret läkte snabbt och såg hur fint ut som helst. Men jag tog ändå katten till veterinären...som bara drog bort den fina sårskopran som blivit. Och herregud vad infekterat det var under skorpan. Hon fick äta antibiotika i några dagar.

Så, kattskador är inte alltid så fina som de ser ut. Det mesta kapslas in.

låter som en böld. ta katten till veterinär som får raka rent och spola och ev sätta ett drän!

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: TinyWiny
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 129
Senast: kebabbert
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 689
Senast: jarnroos
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama