Sår-rengöring.

Sv: Sår-rengöring.

Vatten. Eventuellt mild tvål.

Sårtvätt kan vara bra, sterilt, om man har något sår som behöver spolas ur.

* Tvål och vatten - färska sår
* koksaltlösning - färska sår
*asolsprit - infekterade sår, dra ut var.
*jodopax - infekterade sår. Är inte så snäll mot hudvävnaden. Dock har jag ganska ofta använt den på sår på benen med ett torrt bomullsbandage utanpå för att hindra svullnader i benen vid småsår. Bra till skador i hovarna.

ja det kan man. när min gamla shettis blev knivskuren under hakan på betet förra hösten rek. veterinären att jag skulle tvätta med "hemgjord" koksalt. skulle koka 1 liter vatten och ha i 1 msk. vanligt salt utan jod. och det läkte till slut mot alla odds (iofs. hade vi oxå pencillinsalva i såret och hästen beh. med bla. metacam och en låång kur pencillinsprutor.) därimot ska man inte spara hemgjord koksalt utan den ska användas direkt.

använder även lactasyd tvål och vatten vid färska sår. är det sticksår lägger jag ett jodopax omslag. använder även 1-2% jodopaxlösning vid infekterade eller gamla sår.

OK, jag har fått den strikta rekomendationen att inte räkna denna koksaltlösning som steril då den svalnat.

*kl*

Stora mängder ljummet vatten.

Ska man använda sig av koksalt eller något sterilt inköpt, snålar man gärna lite och det blir inte tillräckligt rent av den anledningen. (studie gjord av Smith & Nephew, tillverkare av sjukvårdsprodukter)

Finns ju i princip inga sår som är sterila (de enda sterila sår som finns är ju rena operationssår vid tex bukingrepp eller andra kirurgiska ingrepp där man gör snittet sterilt) som behandlas hemma och behöver därför inte heller tvättas sterilt. Rent däremot ska det naturligtvis hållas och tvättas.

Jag brukar använda koksalt. Vid infekterade sår brukar jag ha jodopax eller alsolsprit och ibland väteperoxid.

tja, min veterinär sa att jag skulle göra så och det funkade, men jag skulle koka ny varje dag :) huruvidare det blir 100% sterilt va det aldrig tal om :o o andra sidan är det ju inte så mkt. som är det :angel:

Vanliga mindre sår som inte är djupa= lactacydtvål och vatten.
Smutsiga ytliga skrapsår= Jodopax
Djupa sår= spruta rent med natriumklorid

Småsår smörjer jag alltid över med helosan också efter rengöringen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?