Sår på utsidan av benet?

fettso

Trådstartare
Ser ut som en spark,hon fick den för ca två veckor sedan.Det är ganska ytligt,men har blivit värre.Som om hon fått spark på samma ställe igen,men det verkar ju osannolikt!
Det är på utsidan av ena bak,som en ca 1,5dm lång reva,som har blivit lite djupare?Hon är öm när man känner på benet,men har inte haltat på hela tiden.

Jag har rengjort det och lagt på helosan,men det har inte blivit bättre.

Sv: Sår på utsidan av benet?

Ta ut en veterinär som får titta på det! Helosan är väl inte direkt nån mirakelsalva heller...

Var ute idag igen och nu såg det ganska fint ut faktiskt,undrar bara hur hon fått det... :confused: Men det är nog en spark från början..Hon är ju inte svullen eller så....

Ja, de har ju en fantastisk förmåga att få små skavanker.

Tvätta det och håll koll så att det inte blir varigt. En gång om dagen bör räcka, men använd inte helosan på sår. Den är inte till för det. :p

Jag har då alltid andvänt helosan till sår o.dyl!

/Felizhia =)

Fy f-n vilken vidrig användarbild du har! Kan du inte byta till nån annan, trevligare???

Helosan gick tidigare under namnet "spensalva" och det är precis det den är gjord för! Att smörja in juver och spenar efter mjölkning. Den funkar även bra på torrsprickor på händer och fötter och som fet kräm om man är väldigt torr. Lite väl fet att ha i ansiktet bara. Som allmänt uppmjukande är den helt ok. Men på sår skulle jag aldrig ha den! Finns annat som funkar bättre där.

Bakteriedödande hud och sårsalva STÅR det som beskrivning!Det är mkt möjligt att den går att använda som spensalva?Men helosan ÄR helosan och INTE spensalva... :p

fettso skrev:
Ursäkta mig men hur använder DU helosan då??

Inte på sår i alla fall! Använder nästan inte helosan över huvud taget. Det är mycket möjligt att det står att den är bakteriedödande men för den sakens skull är den inte till för att användas direkt på sår. Eller står det så?? Sår skall enbart hållas rena med tex. koksaltlösning om inte veterinär ordinerat annat (ex. penicillinsalva). Att lägga på helosan sabbar bara läkningen.

Försöker igen...det som nu heter Helosan hette förr spensalva. Förstår du? Samma produkt, men de har bytt namn. Helosan innehåller samma som alla andra spensalvor, ungefär. Och det är ingen sårsalva, även om den är lätt bakteriedödande. Okej? Om du vill ha nåt läkande så finns det tex proteinsalvor (för nöt). Ska du bara ha nåt ovanpå för att skydda så är ju tex Idomin bättre eftersom den är fetare och sitter bättre. Helosan är främst uppmjukande och vårdande. Capito? *skratt*

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 943
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 245
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30