Sår på hornhinnan!

Snobben

Trådstartare
Tog ut veterinär i torsdags för min häst var väldigt rinnig och irriterad i sina ögon och vile inte öppna dom riktigt..:cry:

(varit rinnig från och till,men inte verkad så besvärad innan,så testade först ögonvatten och noviform,hjälpte inte)

Han har inflammation i båda ögonen och ett litet sår på ena(vetr gjorde test med sticka-fast tyckte först vi inte behövde kolla pga att han inte ville öppna ögonen:mad: )

Fick atropin och salva(2ggr/dag) + metacam(1gång/dag) att ge en vecka.

Tycker fortfarande att han verkar ha väldigt ont,blundar hela tiden..

Kan detta ta lång tid att läka och vad gör man? Orolig..

Han går ute även fast solen skiner,men har en stor lösdrift där det finns hö och skugga,där han mest står,vatten precis utanför...

Har gått lite med honom när han varit lite piggare,men kanske dumt med tanke på ljuset även om det är molnigt?

Någon som har erfarenhet av detta??

Sv: Sår på hornhinnan!

Han har inflammation i båda ögonen och ett litet sår på ena(vetr gjorde test med sticka-fast tyckte först vi inte behövde kolla pga att han inte ville öppna ögonen:mad: )

Ursäkta jag är ttög, men är du arg för att vet inte ville kolla, eller är du arg för att han ville bespara hästen testet?

Mitt haltblod jag hade förut fick ett sår i ögat, skulle kunna skriva en roman om det men har inte tid. Viktigt är att sammanfatta att du måste var noggran med medicineringen, inte slarva med dropparna och ha huvudet täckt. med tanke på att han får atropin som är pupillvidgande är det vänligast mot hästen att hålla det direkta solljuset borta, så på med flughuva med en gång!
Min häst gick med huva där jag hade sytt på en lapp över det skadade ögat, alltså på flughuvan så att det blev helt svart över ögat. Den gick han med i säkert ett halvår. Sammanlagt kanske det tog 1 år eller om det var 2, innan han blev bra, ögon läker långsamt. :crazy:
Angående lappen över ögat red jag med den också, utan problem, hanv ar pigg och glad och framåt hela tiden :D

Din häst borde ha blivit bättre efter några dagars behandling. Det kan i och för sig vara så att han nu kniper med ögonen pga atropinets effekt (atropin vidgar pupillen och gör hästen extremt ljuskänslig - ont med solljus) ich inte pga såret. Jag tycker att du ska kontakta din veterinär igen, det är klokt att kontrollera hur såren läker med en ny färgning. Kanske behöver ni byta antibiotika om bakterierna i ögat är resistenta mot den salvan du fått. Du kan också öka antalet medicineringar med ögonsalvan, 2 ggr per dag kan vara i minsta laget. Atropinet ska dock inte ges oftare.

Okomplicerade hornhinnesår brukar läka ut relativt snabbt, men det kan bli en liten grågrumling i ögat och viss kärlinväxt som kvarstår under ett par månader. Detta är helt normalt och inget som gör ont.

Tack för svar:)
Tänkte ringa & höra med veterinären igen.
Så det kan vara en lång läkningsprocess då?

Det jag reagerade på,var att veterinären pga att han inte ville öppna ögonen trodde att det skulle räcka med salva och sen skulle vi se efter nån vecka ev om det var bättre.

Självklart hade jag velat låta min älskling slippa att behöva få behöva öppna ögonen och "krångla",men tar man ut veterinären så måste ju undersökningen göras noggrannt för rätt behandling..

Jag borde ha huva på,men då jag inte hittade någon mjuk(så han inte river sig i ögat) och då han har sin lösdrift med skugga så går han ute som vanligt.Är båda ögonen han blundar på,vill inte täcka båda.. Men önskar väl att jag hade nån bättre lösning!

Min häst har också ett sår på hornhinnan. Men vår vet. kom på 2 smarta lösningar eftersom att hon inte får ha något solljus:

Köp en vanlig hel flughuva från t.ex. h**ks. Köp sedan färdiga kompresser och den bästa tejpen du kan hitta. Sedan tejpar du över den sidan som behövs...

Våran ser ut såhär:
_Fire-Eye

_Fire-Eye

Och vår häst fick först vanlig koksaltlösning. Men sen bytte vi till ögondroppar då det inte blev bättre. Men sen blev det inte bättre av det heller. Så då tog hon ungefär ett provrör med blod (nu har vi väl använt ungefär 5 provrör blod. Det blir ungefär 2½ provrör vätksa) från Fia. Sedan lät hon det koagulera (stelna) och då blir de vita blodkropparna, alltså de som bildar antikroppar och vätsan kvar. En gul, vätska. Nästan som saft. Det suger man upp med en spruta (nålfri då ;) ) ungefär 3 droppar. Det får hon i ögat var tredje timme...

Först blev det ingen skillnad. Sen blev det en drastig förbättring. Och nu står det kvar där. Och blir hon inte bättre tills på måndag så måste hon in på djursjukhuset... Men hon har ridits som vanligt ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Har fått några andra droppar nu,men tycker inget hjälper..:cry:
När veterinären var ute sist så spolade han tårkanalen vilket jag tyckte gjorde ögonen bättre,iallafall tillfälligt..

Ska ant ta ngt bakterieprov på måndag..

Funderade på flughuva,men inte hittat någon tillräckligt mjuk.
Han står mest inne i sin lösdrift,där han slipper direkt ljus.

ps.kul kort,går bra att rida med bara ett rep?;)

en häst i mitt stall har oxå sår på hornhinnan. Behandling: Fucithalmic 3 gånger per dag i 2 dagar sedan 2ggr/dag i 2 dagar sedan 1g/dag i 2 dagar.
Min häst har också haft ögonskade och då fick han både fucithalmic och kortisonsalva.

ps.kul kort,går bra att rida med bara ett rep?;)

Jag rider inte med bara rep alltid, men det är de enda fotona jag har när hon har huvan på sig - från det tillfället. Och för övrigt går det alldeles utmärkt!

Var samma salva som jag fick nu innan tillsammas med atropindroppar,men verkade inte hjälpa...

Kortison är man väldigt restrektiv med att använda vid hornhinneskador (sår) eftersom det kan förvärra tillståndet kraftigt. Det används däremot vid diagnosen uveit, dvs en djupare inflammation i ögat. Det är även på den här indikationen man vanligen väljer att behandla med atropin. Uveit är vanligt förekommande till följd av hornhinnesår.

Serum (dvs det gula som bildas ovanpå blodkroppsklumpen som blir i botten på ett provrör som man låter stå) används om man misstänker ett sk smältande honrhinnesår, dvs ett sår som ökar i utbredning pga ökad enzymaktivitet i samband med infektionen.

Hornhinnesår som inte läker trots adekvat antibiotikabehandling kan vara infekterade med svamp. Detta kommer säkert TS´s veterinär att undersöka samtidigt som bakt prov tas!

Funderar på om dom dropparna jag fick några dagar att ge istället för atropinet & fucithalmic gjorde det värre (kommer inte ihåg namnet nu bara för det ,men skulle vara starka droppar..)

För när veterinären kom och kollade så blev hon orolig,hade blivit värre...Fick akuttid på kliniken.Fortsatt behandling atropin & fucithalmic + smärtstillande(borde han ju haft innan med kan man tycka..)

Kliniken ville inte ta bakterieprov eller blodprov..

Men min hemmaveterinär ska ta ett blodprov,vi tycker båda att det är bäst & ta! kanske borde ta bakterieprov med..

Jag har massor av erfarenhet, tyvärr.
Hästen skall stå mörkt.
Inte bara skuggigt utan totalt mörkt.
Atropinbehandlingen är för att pupillen skall stå öppen så att den inte växer ihop.
Allt ljus motverkat det samt gör fruktansvärt ont.

Om pupillen växer ihop så blir hästen blind på det ögat.

Skaffa en flughuva och klipp ett hål för det friska ögat och tejpa mjuka kompresser på insidan av huvan över det skadade ögat.
Byt kompresserna ofta.

Använd huvan vid motion som helst skall göras i mörker och på dagen i stallet om ni inte kan mörklägga.
Atropin medför en ökad risk för kolik, så motion är viktigt vid atropinbehandling.

Tack för ditt svar!
Jag hittade ingen bra huva i början och trodde skuggan skulle vara tillräcklig,vilket var dumt..:cry:
Hittade en bra flughuva nu,men då blev den genast full med kardborrar,vilket inte kan va så bra att ha nära ögonen,så tog bort den.Har nu gjort försök att få fast en bit mörkt tyg på den sida där ögat är värst..Ska ta bort kardborrej...larna :mad: om jag så får plocka dom en och en...:crazy:

Så atropinet är dåligt för magen trots att det ges i ögonen?
Ger ju finadyne med,så inte bra för magen då...

Har försökt gå lite med honom när det varit molnigt/mörkt..

Orolig...:cry:

på kliniken tycker dom 14 dgr är lite utan att det börjar läka (:eek: ),att blodprov är onödigt,osv osv...:mad:
medans min hemmaveterinär är orolig..kom & tog blodprov idag

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 111
Senast: cirkus
·
Hästvård Nu vet inte jag om den här tråden hamnar rätt, för det blir lite både hästvård, ridning, och utrustning.. Jag har en häst i stallet...
Svar
13
· Visningar
4 472
Senast: Fiorano
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 574
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka