Sår på hasen

J

JN84

Jag har haft min foderhäst i över ett år, men nu den senaste tiden har jag upptäckt sår på haserna på honom.

Jag kan inte säkert säga att de inte har funnit där hela tiden jag har haft honom, men det känns som om jag borde ha märkt dem tidigare.

Det är som en enkronas-stora sår längst ut på liksom has-spetsen och de är dagligen igenfyllda med lera, utan att han är särskilt lerig på andra delar av benen. :confused:

Om han går utan skydd på såren resulterar det i lerindränkning och då verkar det svida som sjutton när jag försöker göra rent och han reagerar genom att sparka mot mig. Därför har jag skyddat såren med en spritindränkt kompress som har blivit bytt varje dag. Men de läker ju aldrig! :cry: Har försökt få dem att läka i flera veckor nu utan resultat. Dessutom är kompressen alltid lerig på utsidan och då känns det som att han har gnuggat upp såret.

Är det någon som har en aning om var såren kommer av? Och hur jag ska få dem att läka? De är inte särskilt djupa och han har inte ont så länge det inte ligger lera i dem.

Sv: Sår på hasen

kan kanske vara liggsår ? min kan få det på h.b has även lite på sidan om hasspetsen. om du har spritindränkt kompress på så blir det antagligen en "retning" som gör att det inte läker.

pröva att tvätta rent, lufttorka och lägg på inotyol salva. receptfritt på apoteket, kostar knappt 50 kr. den är jättefet, släpper inte igenom vare sig vatten eller smuts. är igentligen mot lindrig exem, lindriga brännskador och röda barnstjärtar även "återfuktande/mjukgörande". jag tycker det är en jättebra universalsalva mot mycket (som behöver skyddas)

har du tillräckligt med strö ? min pålle är jättekänslig om man inte strör ordentligt, enligt många överdrivet ordentligt (mycket) men det är i hans fall bästa sättet att slippa liggsår.

Om det sitter mitt på hasspetsen är boxen troligen för liten eller så ligger den alltid intill väggen.
Man kan då sätta gummimatta utmed den nedre delen.
Om det sitter på utsidan bör den ha betydligt mkt mer strö alt. bädd.

Låter som liggsår, börja sätt mer strö i boxen & kolla om de försvinner.Rengör såren oxå när det behövs, ibland kan det vara bra att inte göra för mkt med såren utan se till att det hålls rent, sätta på salva för att skydda tex.

Våran häst har haft samma problem fast på sidan av hasen..
Men såret var litet och brevid såret så var pälsen liksom avskavd..
På andra hasen var det inget sår utan bara avskavd päls..
Under den tiden hade vi problem med ströet i boxen..
Varje dag så hade hon rivit upp så att betongen syntes i mitten av boxen..
Vi bestämde oss för att göra en bädd och då försvann såret.
Funderar även på att göra något med träväggen längst ner i boxen för pälsen är fortfarande lite avskavd..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: caballus
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 377
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka