sår på benet?

M

mellie85

min polle fick ett ganska djupt sår 10 cm ovanför knät när han lekte i hagen jag tvättade det och lindade. Han var alls halt och kändes lika pigg och glad som vanligt, men 2 dgr efter detta hände svullnade knät upp ganska ordentligt:confused: vi avvaktade och nu har det gått en vecka och benet är mycket bättre men fortfarande liite svullet och varmt(det blir dock bättre för varje dag). Hans ägare (som är veterinär) ska komma ut o kolla på honom idag lr imorgon. Varför flyttade sig svullnaden ner och vad mer ska jag göra? han är ju inte halt så frågan är om jman ska skritta eller ska han bara stå?

Sv: sår på benet?

Svullnaden sjunker alltid, det är lite som tyngdlagen ;)

Du kan linda nerifrån hoven och upp över knäet nattetid för att hjälpa lymfbanorna att transportera bort svullnaden. Dagtid är det bra att hästen rör på sig i hagen, och du kan skritta hästen också, om den är ohalt.

Om en hästen är varm & svullen pga en skada är det ingen bra idé att rida den, även om den inte haltar.

Låter som lymfangit. Såg det själv för första gången i sommras på min häst. Jag trodde han brutit benet och änden stack ut där det var svullet!! Fast han gick ju trots allt på det. Han hade ett minilitet sår en bit ovanför framknät som visade vara ca 5 cm djupt när vet stack in någonting där. Han var ordentligt svullen och stapplade på benet. Enligt vet skulle han stå i sjukhage och skrittas för hand, men det var efter några dagar när han gick i stor hage och fick röra sig mycket som svullnaden försvann. Sårskorpan skrubbade jag upp några ggr/dag med jodopax så skit skulle kunna ta sig ut. Och det såret var knappt så man såg det!

Jo, är det en lymfsvullnad så SKA den röra sej. Då kan man mycket väl rida förutsatt att man vet vad det är.

okej, tack för alla svar,misstänkte också lymfangit men får dem inte feber av det? för d har han inte:confused:
igår hade svullnaden i princip gått ner helt och han var knappt varm men jag har för säkerhetens skull fortsatt att skritta 10 min ridtur på honom och så går han självklart i hagen varje dag.
får vänta o se vad vet säger....

Jag tror inte dom måste ha feber, men man bör hålla koll om dom får det. Vad jag minns nu så fick min äta febernedsättande nåra dagar och penicillinkur. Men han kanske fick nån värre variant då också, det var ju på sommaren. På vintern antar jag att det är lättare och hålla det i schakt. Men se till att hålla såret rent, kolla tempen och skritta mycket eller gå i hage där han rör sig. Så här såg han ut efter någon dag:
eeebba2e42f69aedb61b5611a1a1f9bc_506_640.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka