Sår på baktassarna

R

Rihonin

Min kanin har sår på baktassarna och jag vet varken vad det beror på eller hur jag skall få bort det.:confused:

Det är bak vid haserna, vet inte om det heter så på kaniner. Pälsen är bortskavd och skinnet är påväg att försvinna. Det är typ rött men ingen inflamation eller var eller sådant.

Kaninen är 5½ år, hane. Han bor inne i en lägenhet på ca 44 km2. Bra mat+ att han rör på sig då han ha mycket ytor. Lådorna (han är rumsren) "mockas" dagligen.

Snälla hjälp, det har lixom varit så illa att det syns blod vissa dagar. Vad Ska jag göra?
Bandage är ju inte att tänka på, det kommer han ju att äta upp :crazy: .
Kanske någon salva, men i sådana fall, vad finns det för salva som är ofarlig för han lär ju slicka på den.

För övrigt verkar han vara frisk och pigg, ska alltid vara med vad man än gör :D

Snälla hjälp, jag är jätteorolig :cry:

Sv: Sår på baktassarna

Jag skulle ringa vetrinären och kolla upp det och få råd om ev salva.

Har han någon hylla? Ett hus han brukar sitta på?

Mina kaniner får sådana "sår" med jämna mellanrum, det blir liksom när underlaget är för hårt. Mina sitter på sina hyllor nästan hela tiden, så det är därifrån det kommer.

Om du inte har nåt sånt hårt de sitter på - har du tillräckligt med strö? Tillräckligt rent i buren?

Min kanin har hela lägenheten till sitt förfogande och han ligger ofta på golvet, mattan i vardagsrummet eller i en katt/hundkorg som är mjukt stoppad under köksbordet.

Jag har inget strö alls i buren:eek: , nej det är inte så illa som det låter. ;)
Buren används bara till mat (som han i alla fall släpar ut på mattan för att äta upp :crazy: ) och så han han sin låda i den. Alltså han ligger eller tillbringar inte någon längre stund i buren därför valde jag att ta bort ströd då han bara spred ut det utanför på golvet eller kissade/bajsade i det istället för i lådan.
Han låg lixom aldrig i buren utan vill alltid vara ute med oss andra :)
Sen stänger jag aldrig in han i buren heller utan han är lös även när ja inte är hemma (lägenheten är kaninvändlig) utan han kan alltid välja helt själv vart han vill sova midda någon stanns.

Sår på hasorna är ofta allergi mot terpentinet i spånet. Kan din kanin vara känslig mot tvättmedel om ni har mycket tvättade mattor eller liknanade på golvet?

Kaninen är en lliten korsning dvärg/vädur. Smal men inte mager i hullet. Så vikten borde inte vara några problem.

Dock börjar jag fundera på det där med att skura golven, för det gör jag ju nästen en gång i vecckan. Med ajax (tror jag det var). Kanske är det problemet. Vad har ni för erfarenhet av det? Vad skall jag byta till om det är fel? Såpa? Gul eller grön såpa, vad är det för skillnad mellan dem?

Jättesnällt av er att försöka hjälpa till, är otroligt tacksam. :bow:

oja visst kan Ajaxen vara problemet! Byt till såpa :banana:
Tvätta oxå korgen om den aldrig blivit det, nya saker är ofta impregnerade.

Stampar din kanin mkt?? Min har också sår på fötterna där din har, det är för att hon stampar mkt..

Utklippt fån Roslagstulls djursjukhus info om kaniner... om det kan vara till någon hjälp:

"Sår på haserna

Dessa sår ses på den viktbärande delen av bakbenens baksidor. Såren kan uppstå av ett flertal anledningar, t ex dålig hårväxt på bakbenen; att kaninen ofta trummar med bakbenet då den blir uppskrämd; övervikt; dålig hygien i buren så att bakbenen utsätts for nedsmutsning med urin; for trång bur eller skavsår på grund av ojämnt burunderlag. Sår ses oftast på kaniner som bor i bur med wire-golv. Såren blir ofta djupa och infekterade och kräver därför ofta antibiotikabehandling och bandagering. Dessutom måste orsaken fastställas och korrigeras."

Hm..så fort jag kommer hem skall jag skura om golven med såpa och tvätta hans lilla korg. Den är aldrig tvättad.

Vist kan han stampa (varnar för spökena i lägenheten när dom blir för närgångna) men det förekommer inte ofta alls, vi pratat om max någon gång i månaden, så det låter ju lite otroligt att det skulle vara det.

Det finns ingenstanns där "orenheter" finns då jag mockar dagligen, ofta flera gånger om dagen så det kan nog inte vara det heller.

Tack för all hjälp. :)

hej min hermelin kanin har oså detta jag är väldigt orolig.jag har inget spån för jag tyckte inte det behövdes men nu förstår jag hur viktigt det e .
Så om jag lägger in spån blir det bra eller ska jag göra nåt annat typ o smörja in med nåt?
hon har jätte ont för när man rör där så rycker hon till o sprattlar som en galning.
jag har jätte dåligt samvete för detta men hoppas det blir bra snart.
det skulle va JÄTTE snällt o svara på detta./ Ester

Sår på hasorna är ofta allergi mot terpentinet i spånet. Kan din kanin vara känslig mot tvättmedel om ni har mycket tvättade mattor eller liknanade på golvet?

min kanin har avskavt sitt skinn och är illröd , man får absolut nt röra för då blir hon vild.
kan detta va allergi mot spånet??? vad ska jag byta till då? jag änvänder vitapol spån/strö just nu?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka