Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

ankic

Trådstartare
Lämnade våran häst på bete igår , åkte ut kl.9 idag för att kolla hur det gick . Mötes av värsta synen
Han är alldeles sårig : 2 bitbett ( fula och svullnader) 1 stort rivmärke på ca 25cm på magen ,hela rumpan +lår är fulla med "konstiga " sicksack sår. Det är säkert minst 30st.
Börjar tro att han kan ha fastnat i något ,det ser inte ut som varken bit eller spark sår.
Hur ser sår ut om dom fastnat i taggtråd??? Visst är det förbjudet att ha det i hagar till djur?

Vad jag gjorde? For och lånade en transport och tog hem honom, har jätte dåligt samvete att jag ens lämnade honom igår. Att berätta till barnen att han är "skadad" och att han inte går att rida på pga av alla sår på rygg och mage.

Visst ser det säkert värre ut en det är ,men tycker så synd om honom .
Känns lite bättre att få skriva av sig
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

har ingen kollat igenom hagen innan???
där min häst står (å går på bete) så har de i princip finkammat hela hagen å närmsta biten runt... de hittade taggtrådsrullar!

hoppas din häst bår bättre snart!!! tvätta hela honom å sätt helosan på alla rivsår... blir väl en skorpa efter 1-2dagar...
kanske ska stå inne nån dag eller två så bronsarna inte äter upp pålle innan det har lagt sig?
 
Åk dit och kolla upp hur det ser ut med ev. kvarglömd taggtråd eller vad det nu kan vara som förorsakat dessa sår på hela din häst! Om du har hyrt in dig på ett bete så ska du ju ha ersättning för alla ev utlägg du behöver göra för att få honom i skick igen! Kolla upp det!!
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Har funderat på att åka dit och kolla ,men ville för höra om någon visste hur såren blev av taggtråd.
Betes hagen var på ca 3hektar , och dum som jag var gick vi inte hela hagen och tittade . Det gick redan 2 hästar där.
Det som känns är att dom inte ens ringde , det dom sa när jag kom dit var att hästarna hade sprungit hela natten , och att dom hade plockat bort deras vallack på morgonen . Dom hade inte ens kollat hur hästarna såg ut.
Betet var med daglig tillsyn .
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Med gamla hagar kan det vara så att man hittar efter hand som hästarna betar och trampar ner. Jag hittar varje vecka nåt skräp i våra hagar :eek: Går regelbundet igenom hagen oah jag kan hitta allt från taggtråd, järnföremål och gummigrejer som jag inte såg dagen innan...... Jättekäskigt är det!!! Men det är sånt som kan ligga gömt under jorden för att det legat där i kanske 30 år!!!

Så blir det tyvärr när man använde naturen som soptipp förr i tiden :mad:
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

jo jo, såklart!!! men en första check lixom :)
va duktig du är som går så ofta (eller VETTIG kanske jag ska säga)!!! :bow:

till trådskaparen: kan det ha varit bronsen då??? att de sprang så..
min häst var INTE vacker igår... hon blev GALEN (de tog in dem redan 9-9.30 på morronen!)... hon springer å springer, hon TÅÅÅL inte brons... hon måste ha gått omkull, för underdelen på bakbenet var helt upprispad, å på rumpan hade hon som ett 10cm skärsår...
hon var inte speciellt glad... blev lite gladare när matte duscha hela henne å så fick hon jodopaxbandage i 1h... å massa helosan...
hon var helt blodig på halsen å under magen å mellan bakbenen för att de hade bitit henne så mycket...
vet inte hur hon mår idag, men antar att hon överlevde (hon står långt bort, hos supermänniskor som tar bra hand om henne)!!
Alla hästarna fick iaf vara inne hela dagen! de verkade inte direkt lida av det ;) tvärt om!
nu ska jag jaga flugtäke!

kan tillägga att det var igår äggen måste ha kläckts eller nått, för det var första dagen som hästarna inte kunde gå ute!
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

hon har det... hjälper inte mot bronsarna... bara mygg å knott...
hon har även typ "mot flugor å sånt".. tror det heter så...
å tjära...

hon blir rätt hysterisk :crazy: :( å jag tycker hemskt synd om henne... min lilla blodpöl :cry:
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Flusa var tredje vecka hjälper mina mot broms, fästingar och knott. Myggen är lite tjurigare...

TS: Kände hästarna varandra sedan tidigare? Kan det vara så att dom sprungit för att dom mobbat din häst? :cool:
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

vad är Flusa?!!?!?
jag är beredd å prova ALLT... tror jag hela det stallet är :D
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Usch så hemskt det låter för dig. Hoppas det inte blir några komplikationer för honom bara.
Lite skumt låter det med såren.
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Messy skrev:
vad är Flusa?!!?!?
jag är beredd å prova ALLT... tror jag hela det stallet är :D
Flusa är motsvarigheten till Switch...fast för kor;) Mer koncenterat. Dosen är 10 ml per djur istället för 40 på Switchen. Hästen som är störst får lite drygt 12-15 ml och jag använder en spruta att dosera med och slipper mycket av spillet. Lite andra beståndsdelar men funkar här så länge man lägger på var tredje vecka. Samma försiktighet ska tas som med Switch...det är ett starkt kemiskt medel:cool:
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

så där ser min häst ut nästan varje dag, det finns ingen taggtråd o ingen av de andra 20 hästarna blir så bara min. Han lyckas gå emot grenar, klia sig måste stenar, rulla in sig i en snårigbuske o gud vet vad. Men det är bara ytliga saker men han är inte vacker. Men han älskar verkligen att gå på bete o jag får stå ut med att han ser lite luggsliten ut, det lär gå över till hösten.
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Vi har på honom switch mort insekter, det har blåst i natt och varit ovanligt lite "saker"i luften .

Hästarn ( min och 2 till) känner varandra sedan tidigare , 1 vallack kände inte min.
Så visst är det säkert han som bitit och drivit min , men bortsätt från bitmärkena så är det alla andra sår som nog inte uppkommit varesig från broms eller att han kliat sig .
Det är hemskt fula sår . De som tittat på honom tror att han måste ha fastnat i ngt ev.taggtråd .

Hur kan man göra med bitsåren som är svullna ,kan man kyla ?
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

jag smörjer han insektebett med AVS då slutar han klia o svullnaden går ner.
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Iris71 skrev:
Med gamla hagar kan det vara så att man hittar efter hand som hästarna betar och trampar ner. Jag hittar varje vecka nåt skräp i våra hagar :eek: Går regelbundet igenom hagen oah jag kan hitta allt från taggtråd, järnföremål och gummigrejer som jag inte såg dagen innan...... Jättekäskigt är det!!! Men det är sånt som kan ligga gömt under jorden för att det legat där i kanske 30 år!!!

Så blir det tyvärr när man använde naturen som soptipp förr i tiden :mad:

Visst är det äckligt :mad: ? Vi har gjort en rasthage av tomten bak huset. Det är inte klokt vad mycket skumma saker man kan hitta :mad: . Glasbitar, kapsyler, skumgummi och plast. Det ALLRA äckligaste jag hittat är en gammal binda:crazy: ! Så jätteäckligt - HUR kan man bara få för sig att slänga sådant i trädgården????
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Man får itne ha taggtråd till hästar nej. Men man får ha det till andra djur. :p Och har ni stenmurar i hagen? det har vi hemma och där i har vi hittat det mesta. Och taggtråd i hagarna är intre helt omöjligt! Det kan även vara gamla nertrampade taggtrådar som börjat komma upp.. Har hittat massa taggtrådar i stenmurarna. Så ta en koll i hagen ocjh kolla om du hittar nåpgot vasst misstänkt! :D
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Nej, det finns ingen mur i magen , betet ligger 3 mil här från oss ( inte vårat bete)
Har haft ut kunnit folk i kväll , skadorna han har är antingen från taggtråd eller liknande föremål .Möjligtvis så kan man tro att ngn har stått och skurit honom , vilket jag tycker låter långsökt .
Har tempat honom ,ingen feber .
Tvättat ordentligt med jodopax +sprejat med ? ( lila grej)

Han är orolig och gick inte att lämna i boxen ,så vi fick byta så han fick stå bredvid sin kompis ( hagkompis) då åt han lite hö.
Ska åka ut nu och titta till honom
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Stackars häst och stackars dig, man blir sååååååå upprörd. Det är ju ens bäbis som far illa. Hoppas det löser sig , även med den andra hästen. Det kan vara ett helsike det också ,att få alla hästar att trivas med varann.
 
Sv: Sår över allt efter 1 natt på bete,taggtråd?

Jag har fällt många tårar och mår dåligt av att jag lämnade honom .Min 14 åring har varit borta på fotboll hela dagen och kom hem i kväll . Hon har legat bredvid honom med huvudet på hans hals iboxen .Han är hennes bästa vän , och hon tycker det är hennes fel , anledningen till att vi skulle ha bete i sommar är att vi ska bort på cup med hennes lag .

Han har fortfarande ingen feber ,men har ont .
Stackars våran älskade häst
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 220
Senast: Gumman123
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Skuldkänslorna och ångesten är så mycket värre än jag någonsin kunde ana, att jag skulle sörja min bästa vän visste jag... men jag går...
Svar
16
· Visningar
3 104
Senast: ISABEL
·
Hästvård Har skrivit i tidigare tråd om våran häst som har sår överallt efter 1 natt på bete . Hur kan man lindra detta kliande ,då...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp