Sår ovanpå tassar

Jorge

Trådstartare
Hunden har små sår ovanpå tassarna som blöder lätt. Vad kan man göra innan Vet.besök? Göra rent med klorhexidin eller koksalt ? Tacksam om ev. Orsak också ?
Alla tips är välkomna. Har haft många hundar men aldrig detta problem.
Trevlig sommar på er...

Nya sår eller sår som återkommer och inte läker ? Då är frågan varför hunden har sår. Släpar den tassarna när den går ?

Hunden har små sår ovanpå tassarna som blöder lätt. Vad kan man göra innan Vet.besök? Göra rent med klorhexidin eller koksalt ? Tacksam om ev. Orsak också ?
Alla tips är välkomna. Har haft många hundar men aldrig detta problem.
Trevlig sommar på er...
Det är inte mellan tårna då? Jag hade inte gjort nåt alls innan läkarbesök för att inte förstöra inför eventuella bakterieprov, förutsatt att besöket är imorgon.

Det är inte mellan tårna då? Jag hade inte gjort nåt alls innan läkarbesök för att inte förstöra inför eventuella bakterieprov, förutsatt att besöket är imorgon.
Om det var min hund hade jag tagit ett prov o förvarat sterilt i kylskåpet inför veterinärbesöket tidigt måndag morgon, efter provtagningen skulle hunden få fotbad med klorhexidin o sen torkat väldigt noga, gärna med hårtork. Bakterierna kommer att växa till sig över natten.
Tilläggas att jag är sjukvårdsutbildad o en hejare på sårvård.

Om det var min hund hade jag tagit ett prov o förvarat sterilt i kylskåpet inför veterinärbesöket tidigt måndag morgon, efter provtagningen skulle hunden få fotbad med klorhexidin o sen torkat väldigt noga, gärna med hårtork. Bakterierna kommer att växa till sig över natten.
Tilläggas att jag är sjukvårdsutbildad o en hejare på sårvård.
Nåja. Enklast att vänta tills morgonen. Min poäng var baraden att man absolut inte ska tvätta med bakteriedödande innan man går iväg till veterinär.

Tack för alla svar. Det är inte mellan tårna, uppepå tassarna. Och nej, släpar inte tassar. Märks inte på hunden annat än han slickar på såren ibland. Kontaktar Veterinären måndag morgon om råd.
Tack för alla tips

Har läst på om Vaskulit och det kan ju vara det. Har gjort ren med vanligt vatten och haft på lite Desivon och det ser bättre ut samt hunden verkar obesvärad, slickar inte, hoppas det håller i sig, i annat fall får Veterinären titta på det. Hunden är som vanligt i toppform och äter, dricker och leker, springer som en 2,5 år Tibetansk Spaniel ska göra. Bara att hoppas på det bästa. Tack för tipsen!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: marsve
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 084
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar