Sår med ficka???

Tuvalisan

Trådstartare
Min 1-åring har fått ett ganska stort men relativt ytligt köttsår på utsidan av ena framkotan, kruxet är att det sitter en skinnflik (ganska tjock) kvar som bildar en ficka och där kan man ju tänka att det kan samlas skit...

Efter kontakt med vetrinär har jag fått direktiv hur jag ska sköta såret men blir lite orolig för "fickan". Kan man göra mer än hålla rent??? tvättar med koksalt och väteperoxid, samt bandagerar vid torrt väder, ikväll utan bandage pga regn men med socatylpasta på...

Ngn som har tips eller erfarenheter. Såret ser ok ut, lite svullen i benet då hon inte har bandage men ingen feber....

Sv: Sår med ficka???

Min fick ett rejält sår med en flik på, min kompis kompis kom och kollade på de, han klippte bort de direkt. För de blidas bara massa skit och blir lättare infekterat. Öppna sår är bäst och man slipper andra "sjukdomar" som kan komma med sår med massa skinn flikar och skit. Fick nåt man skulle spruta in i såret som blev helt vitt och löddraded blev jätte fin. Kommer inte ihåg vad de hette, men var till för sånna sår.

ok det är nog väteperoxid du menar, det jag använder nu... får nog ringa vetrinären på måndag o be dem klippa bort fliken...

Min hade nåt liknande och jag rekommenderar dig att hålla det lindat så mycket det går så flikarna läker ihop. Min fick ett fult ärr efteråt. Just på kotan är det svårt att undvika det eftersom den är i rörelse.

ok, trist med ärr på en åring men det kan man väl leva med... ska linda om det imorgon bitti, fick lufta inatt eftersom det regnar så ute... inte bra med ett blött bandage

hur länge ska de gå med det? hon fick såret i torsdags, är det för sent för det nu då?

Jag vill inte rekommendera nåt, hör med veterinär. Ring Agrias telefonveterinär t ex, kostar 25 spänn.

Kom på en sak till - aloe vera funkar rätt bra mot svallkött om det börjar bildas i fickan.

Linda ej, har bara på gaslinda, ska vara så luftigt som möjligt

KL
ta ut vet, om fliken är taskigt blodförsörjd ska den bort, mest troligt eftersom äldre sår, annars kan såret behöva dräneras. Ej gasbinda rakt på ben! Häll INTE i konstiga grejer i såret utan att konsultera vet. Väteperoxid dödar vävnad, jodopax likaså, aloe vera skulla jag inte hälla i ett öppet sår, hör helt enkelt med vet.
hoppas det fixar sig!

Jag brukar sköta fickorna på lite olika sätt. Är de stora (mer än ett par cm) dränage annars kan du pröva med att spola in koksaltlösning varje dag för att tvätta. Detta görs hela tiden tills allt gegga försvunnit. Krävs många spolningar. Såret läker bäst om det inte är för torrt men absolut inte blöt. Lagom fuktigt helt enkelt. Detta sköter hästen själv bra. Så om du bara sköljer varje dag med koksaltlösning och helst inte lindar (då risken är att det blir för torrt eller för blöt) så tror jag såret kommer läka ypperligt. Du behöver verkligen inte tvätta med något mer bakterie dödande än koksalt så spara dina pengar istället! Men som sagt var större än några centimeter så skall du nog kontakta veterinär för dränage... Lycka till!;)

tack för era åsikter... såret börjar arta sej. fickan är knappt 1 cm så vetrinären ville inte göra ngt med den. Jag ska bara tvätta och hålla rent. Såret börjar fylla ut underifrån så det verkar börja läka ihop. Har just nu lindat med animal soft som är ett absorberade bandage som andas. Verkar funka bra, tänkte ta av det till helgen o låta henne gå utan. Men då såret fortfarande vätskar en del så vågar jag inte riktigt låta henne gå utan ännu.

Att väteperoxid skulle döda vävnad tror jag dock inte, har blivit rek av olika vetrinärer särskilt på djupa svårtvättade sår. Men det är väl som med allt, att man ska använda med måtta.

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: Malska82
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 827
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka