Sår i vulva efter fölning

Nalasmatte

Trådstartare
Mitt sto fölade igår kväll. Fölet var stort och låg uppochner så man fick dra ut fölet.
Idag är hon lite svullen i slidan och har som rispor på båda sidor, längs kanten liksom.
Hon är röd i slidan.

Vad gör jag? Behöver jag ringa ut veterinären?

Om något behöver sys så är det för sent nu, är det bara "slitage" så går det över på någon vecka ,men håll koll så att det inte börjar lukta bläääääääää eller att hon får variga flytningar.

Mitt sto fölade igår kväll. Fölet var stort och låg uppochner så man fick dra ut fölet.
Idag är hon lite svullen i slidan och har som rispor på båda sidor, längs kanten liksom.
Hon är röd i slidan.

Vad gör jag? Behöver jag ringa ut veterinären?

Är du osäker kan du säkert ta ett foto och bifoga till din veterinär, så kan den berätta om det är något som behöver tas en närmare titt på.

Tack för svar!

Jag rådfrågade uppfödaren till mitt sto, som har mycket stor erfarenhet. Hon sa att det inte var någon fara och att jag skulle tvätta det bara :)

Jag har aldrig varit med om en fölning innan så det blir många frågor om allt :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 261
Senast: regina11
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka