Sår i mungipan

A

almostgolden

Sår i mungipan, vad i helsike hjälper när hon har ett gammalt "ärr" som hela tiden går upp?

Sv: Sår i mungipan

Långvarig vila från bettet. TL förklarade en gång att om det blivit skada underifrån p ga tryck är det ytliga såret bara toppen på ett isberg. Skadan måste läka underifrån och ut...

Det kan vara därför det går upp hela tiden för att det aldrig läkt ut...

Ridtravare har redan svarat dig bra. Det är inget ärr, det är en djup vävnadsnekros. Slemhinnan läker och lurar dig att tro att det är ok, men på djupet är vävnaden död och behöver betydligt längre tid på sig att nybildas.

Om det nu är en riktig sprick och inte lite skrufs ytligt bara?

Lång vila från bett flera veckor kanske till och med ett par månader. Skaffa ett sidepull så kan du rida ändå

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30