Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

B

BeastieBabe

VARNING FÖR SÅRBILDER!!!

skadegalning som jag så var kameran självklart med.. ett sår har spruckit upp igen, det verkar med andra ord vara svårt att få det att läka ordentligt.. vad gör man åt ett sånt här sår som sitter så illa till?

{3CBB20F1-E6F8-43DF-8101-4B24A25BFF58}.jpg

{89F09C55-A66F-4EA8-998F-C4EFCDD685B8}.jpg

Sv: Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

Det sitter ju lite dumt till eftersom det utsätts för påfrestning när hästen går... Men min häst fick en liknande skada i somras och det blev fult men läkte tillslut. Fick rådet att smörja det med tex helosan så det håller sig mjukt och jätteviktigt var att klippa bort alla hårstrån så att de inte växer fast. Hovis sa att om ett hår växer fast så kan det bli en spricka som växer ner genom hoven och som blir svår att få bort...
Kanske vore det bra om det går att skydda såret när hästen går i hagen, så att det inte nöts mot tex hård skare osv? Typ bandage med boots?

mm kan du inte rengöra, lägga på lite streptocillin salva och ett galoppbandage på? det brukar hålla, för det mesta

ankans skrev:
mm kan du inte rengöra, lägga på lite streptocillin salva och ett galoppbandage på? det brukar hålla, för det mesta

jag som haft jättetur med skadefria pållar bortsett från
miniblessyrer.... hur lägger man ett galoppbandage??:confused:

OJ :eek:

Gör rent, kan du raka bort närliggande päls vore det bra för att
underlätta sårvård och koll, smörj med mjukgörande...

Jag tycker att zinkpasta är jättebra på sår, den är inte lika kletig
som Helosan och går in bättre. jag köper på apoteket.

Eventuellt lägga ett galoppbandage också med boots över för att
skydda bandaget så att det inte släpper.

Håll oss uppdaterade med hur det går!

Hur har hästen fått sitt sår? Är det en hovböld som gått upp i kronranden? Såret i sig ser ju fint ut och när hästen är ute i snön skulle jag inte lägga på något alls utan låta det vara i fred. Möjligtvis ska du ha något skydd om hästen är inne, för i boxen är ju risken större att du får in smuts. Förmodligen kommer du att få en skada i hornet när det växer ner.

Det är ganska enkelt, bomull och gasbinda.. Men det är svårt att förklara, ska försöka :D

Man lägger ena handen och en snutt av lindan där man vill att knuten ska vara, sen har du bomull över såret så klart, sen virar du ner om ballarna, när du når snutten, så går du åt andra hållet med lindan, man lindar ganska hårt, för du använder ballen och hoven som stöd så man riskerar inte att strypa blodtillförslen,,,, hm ska se om jag kan hitta en bild

ProCell-salva (för häst, finns även för andra djurslag) gör att såren läker supersnabbt! Det är en proteinsalva som hjälper kroppens proteiner att bygga upp sig igen. Finns tex på Granngården.

HAr använt den på Zeus sår på knäet (vilket oxå är ett dumt stället att göra illa sig på...:smirk: ...går ju lätt upp...) o det har läkt fint. Vet andra som använder den på alla sår o de tycker att den är super! Fick tipset av en vet. som alltid använder den vid tex spentramp hos kor.

Lycka till!

Oj, ser ut som min häst gör när hon inte har boots i hagen ;)

Du ska hålla rent såret och se till att det inte kommer in skit i det.
Lämplig salva, streptocillin skulle jag använt och lägg galoppbandage. Byt ofta. Håll noga rent i boxen och skulle det töa, så försök hålla hästeni en hage som inte är så lerig.

Jag skulle inte använda zinkpasta eller liknande, för det torkar ut såret för mycket i det här läget. Räkna med en tio dagar/två veckor tills det läker någorlunda. Håll bara koll så att det inte blir inflammerat.

Strepotcillinsalva får du utskrivet av veterinär om du inte har det hemma.

*kl*

tack för alla svar, det är inte min häst men jag var nyfiken på hur man ska gå tillväga, jag ska tipsa hästägaren om vad man kan använda, för för tillfället används bara ett galoppbandage..

:)

Och tvätta med koksaltlösning helst, inte sprit eller jodopax, för det torkar ut såret för mycket. Då är det svårt att få sårkanterna att gå ihop sen. Tvätta och skölj gärna med en spruta utan kanyl eller så.

BeastieBabe skrev:
ett sår har spruckit upp igen, det verkar med andra ord vara svårt att få det att läka ordentligt..
]

Det är inte så att såret har uppkommit för att hästen har felbelastat hoven? (den andra ord en form av hovspricka)
Kom att tänka på det eftersom du sa att det har spruckit upp igen.
Vet en häst som har haft dessa problem han snedbelastade hoven så den sprack upp på utsidan. Och det såg faktiskt exakt lika dant ut.
Bara spånar.. :p

nja, jag har filmer på när hästen rids men efterosm jag inte vill att skadan ska kopplas till någon hästägare så därför lägger jag inte ut dom.. men när jag har tittat på filmerna ser det bra ut, hästen ser inte ut att belasta fel och är ganska så jämn i muskulaturen i båda sidor.. lite svårt för högergaloppen bara (det är höger fram som såret sitter på)
han haltar inte av detta eller något och ansvariga sa att han fått såret i hagen.. kanske han sprungit och råkat trampa på något med trakten så att det sprack upp så?
och sedan har det kanske inte smörjts in med mjukgörande tillräckligt och att det spruckit upp av det..

Okej.. Förstår om du inte vill lägga ut film.. Ville bara dela med om andra tankar eftersom många kanske inte tänker på att det kan vara felbelastning ibland..
Yänkte bara väcka tanken! :)

ja, det är alltid bra att se från alla håll på saken :)

sitter man ensam och funderar så rullar man ofta bara på ett spår..

Precis! Den har aldrig haft liknande tendenser på andra framhoven?
Den hästen jag känner som hade problem fick ibland på båda och ibland på ena fram. "Sprickan" är nämligen väldigt lik..
Hur ser det ut innan det spricker upp? kommer det nån förvarning eller ser det helt plötsligt ut sådär som på bilden?

Jag hade tvättat det noga med alsolsprit (uttorkande) och därefter lindat runt rejält med bomull Så att det är luftigt, men försökt lämna en bit av hoven fri. Sedan lindat om med självhäftande linda som häftar på hoven och lindat upp runt kotan också. Hade sedan dränkt detta med mycket alsolsprit (speciellt där såret är) och låtit hästen stå med detta ca 2-3 dagar innan jag bytt. Ofta håller man på för mycket med såren då får de inte tid att läka. Om jag släppt ut hästen hade jag sett till att den inte gick där det var blött. Och sett till att boxen hade nytt strö hela tiden.

Min häst hade ett liknande sår för några somrar sen. Jag använde den självhäftande lindan, som jag för övrigt tycker är toppen! De kostar lite mer men håller längre också.

fösta gången jag träffade på hästen var dagen efter det att han fått såret.. efter det fick han galoppbandage i ca 3 veckor.. och sedan nu i veckan så hade han tränats och när jag kratsade hoven så kände jag att det var blött och såg blod i handen.. *suck*

så jag vet faktiskt inte hur det såg ut innan det sprack upp.. det är ju som sagt inte min häst.. men ska tipsa ägaren om att hålla mjukt med helosan, linda galoppbandage och egen hage..

kan tillägga att hästen inte är halt och tränas samtidigt, så ett bandage som går upp till kotan skulle inte fungera så bra..

bomullsomslag (dvs mjukgörande salva på såret, bomull, med något tex koksaltlösning som du tycker funkar, och silvertejp runt halva (eller hela) hoven och inte längre upp än precis ovanför såret. det går jättebra att rida med också!
tänk bara på att du inte tejpar på pälsen utan ha tex basbinda emellan.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar