Sår efter att hästen klev på sig själv

M

magic_fairytale

Hej!
Behöver råd och hjälp av er som kan mer än mig.
En häst i mitt stall klev sig själv bak på foten vid ridning idag.
Ryttaren upptäckte det när hon spolade av benen efter ridningen, då hon blödde från ett litet jack längst ner på framfotens baksida.

Hon tvättade av och la på lite jodopaxgel, jag undrar bara lite om det behöver lindas eller om det klarar sig utan det med bara jodopaxgelen som läggs på som ett skyddande lager?

Det är som sagt längst ner på foten innan själva hoven början (typ ovanför ballarna) och ett lite bökigt ställe att lägga lindor runt.

Råd och tips tas gärna emot.

Sv: Sår efter att hästen klev på sig själv

Det berorju på hur stort och djupt såret är.
Är det inte stort hade jag nog gjort ungefär likadant, tvättat och sprayat sårspray.

Inte speciellt djupt, mer som en några mm flik i huden där vid foten liksom. Funderar inför natten, om det kan vara bra att linda benet? eller om det ska få vara som det är och bara lägga lite mer jodopax gel, hålla koll på hästens temp, kolla ev svullnad osv? Hästen reagerade inte nått speciellt när vi var där och kände.

Jag skulle inte ens överhuvudtaget pilla på ett sånt litet sår :D

Jodopax är vävnadsretande, så det skulle jag inte använda om inte såret börjar vara.

Hade ingen sårspray eller liknande, så det kändes bättre att lägga på lite jodopaxgel ä ingenting innan hon fick gå ut i hagen igen. Är det bättre att använda sig av sårspray? såret kanske är 1,5 cm i V form om man säger, kollade mer noga nyss.

Ja som sagt, jag skulle inte haft någonting på, tycker det mesas för mkt faktiskt.
Och mina hästar lever än ;)

Okej, man är väl lite extra jollrig när man är ovan nybörjare kan jag tänka mig, vilket jag är :)

På baltramp som jag fattar det som att detta är så är jod bra, det utsätts för så mkt bakterier när det sitter på den placeringen både vad gäller gödsel i boxen och ev lera ute så då behövs det just lite starkare saker direkt för att mota olle i grinden. Är det så litet så behöver du troligen inte göra mer än just hålla efter genom att tvätta det rent. Är det lite djupare jack kan man behöva lägga ett galoppbandage om det för att sätta lite tryck så att såret sluter sig eller så låter man veterinären klistra det men det handlar då om balltramp som är riktiga flikar men det kan vara bra att känna till för ev framtida skador.

Tack så mycket för bra svar! :)

Min häst hade ett liknande sår för ett tag sen.
Jag gjorde rent med koksaltlösning vid in-och uttag och sprayade på plåsterspray.
Det läkte rätt snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 959
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 097
Senast: Luleå
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 366
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31