Sår bakom frambenen

Görel

Trådstartare
Moderator
Mitt 27-åriga sto har för varje år blivit mer och mer rynkig bakom frambenen. Det är veck som fästingarna brukar trivas i så de kollas alltid noga.

Igår hade hon sår i vecken, och vi som tittade på det uppfattade det som att de uppkommit av skav/värme. De var likartade på båda sidorna och om hon hade kliat sig på något skulle det ha sett annorlunda ut.

Någon annan som sett något liknande och som har tips om vad man kan göra, både för att det inte ska bli mer och för att det ska läka? Jag smorde på en aloe vera-gel som jag fått för att vårda sår på en annan häst.

Inte den här gången. Hon brukar bli indektsbiten där, men det här ser helt annorlunda ut, mer som skrapsår.

Testa med baby-puder i vecken.

Jag, som ju är överviktig, kan få värmeskav i vecken på sommaren. Det jag upptäckt fungerar bäst är mild tvål och vatten till tvätt och sedan mycket babypuder när det redan hänt.
Som förebyggande behövs endast babypuder.

Testa med baby-puder i vecken.

Jag, som ju är överviktig, kan få värmeskav i vecken på sommaren. Det jag upptäckt fungerar bäst är mild tvål och vatten till tvätt och sedan mycket babypuder när det redan hänt.
Som förebyggande behövs endast babypuder.

Tack, det ska inhandlas!

Min pålle hade likadant efter en varm sommardag. Jag använde inotyol men det kom inte tillbaka så jag behövde aldrig fundera på förebyggande.

Min såg ut såhär ifjol
374AE2EB-E061-4810-9F68-966FA8345EF0_zpsckgjjazj.jpg

374AE2EB-E061-4810-9F68-966FA8345EF0_zpsckgjjazj.jpg

http://i1360.photobucket.com/albums...B-E061-4810-9F68-966FA8345EF0_zpsckgjjazj.jpg
Och jag tror det är friktion i kombination med värme. Vi smorde med fet salva innan ridning (när det första läkt)
Men jag ska prova babypuder! Måste ju vara det bästa.

Senast ändrad:
Liggsår får de ju gärna där. Kan vara det, kanske?

Tror inte det, då skulle det sett annorlunda ut. Hon skulle ha behövt ligga med båda frambenen utsträckta rakt framför sig för att lyckas få sådana sår genom att ligga ner. Hon ligger numera sällan och viker alltid ihop frambenen.
Jag glömde tyvärr att fota.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Övr. Katt ... som han hela tiden kliar upp. Det har hållt på sen i aug/sept. nu och han låter det inte vara. Från början var det bara ett...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: Poppinella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama