Santa Cruz

Account

Trådstartare
Såg en annons på en Santa Cruz, men säljaren vet inte vilken modell det är och det står tydligen ingen storlek heller. Är det likadant på era Santa Cruzer? Hur vet man att det är en Santa Cruz överhuvudtaget?

Sv: Santa Cruz

på min santa cruz celine så står model, bomvidd och sits storlek på den flärpen som skyddar kåpan mot skav från sadelgjordens spännen.

Likadant på min, det är en Jean Luc. Dessutom står det Santa Cruz på "knappen" vid framvalvet och det har det jgort på samtliga SC jag sett...

Okej! Då antar man att flärpen är borta då.
Dumt ställe att skriva sånt på igentligen... alltså på en del som är så lätt att ta bort

Är just nu själv inne på Santa Cruz (billiga sadlar och så nöjd som jag är med min dressyrsadel (Arthur de luxe) så kollar jag nu hoppsadel ;) )

Så om du ber om bild kan jag hjälpa till att försöka lista ut vad det är för modell, MEN som ni säger så har de storlek, modell och bomvidd skriven på stropp"skyddet" ... Som ni säger korkar ställe att skriva det på !
Som på min dressyrsadel som jag tagit bort dem på (men har dem hemma i lgh) men att ha de på sadeln så va de ju bara i vägen...

Så bomvidd och sits storlek kan jag tyvärr inte hjälpa till med ;)

De flesta måttband har ju tum på ena sidan och cm på andra sidan. Sitsstorleken går alltså utmärkt att mäta själv, bara man är noga. Mät "mitt i" sitsen, från framkanten på framvalvet till högsta/bakersta kanten på bakvalvet.

Ja det vet jag. Men bomvidden vore intressant att veta, och vilken modell det är så man vet vad det är man lägger på hästen

Men du det där är inte samma som "santa cruz of scandinavia" dvs inte samma företag som gjort Arthur de Luxen. Eller jo, men ändå inte.

Santa Cruz of Scandinavia är ett nytt företag på den svenska marknaden och övriga länder i norden!
Märket Santa Cruz som sadelleverantör har funnits ett antal år i norden men många inarbetade välkända sadelmärken.

Den sadeln du har bild på ser betydligt äldre ut, framförallt i modellen och lädret. Så att gå på samma "santa cruz" som dressyrsadeln i detta fall är inte samma sak. Det är def inte samma läder, och som sagt även om det i grunden är från samma företag santa cruz så är den som sagt inte intagen av "santa cruz of scandinavia".

Vilken tur (för mej) för jag letar bara de som är nyare, och då är det nog mindre skillnader i bommarna =) Du hittar ju deras märke Celine (hopp) från 3000-4000 kr begagnat och deras hopp/allround Sabine från samma ung...
Sen finns de ju fler modeller men då ligger de ju nån 1000lapp dyrare.

Så detta är alltså något helt annat då...

Är Celine eller Sabine rakare än den på bilden? Bossorna svängde av väldigt mot slutet och den passar en lite mer takformad rygg tror jag.

Bossorna kändes lite gummiaktiga, är det latexstoppning i dem då? De känns inte alls som vanliga ullbossor brukar göra

Ja, det är klart. Men det går ju att mäta sig till en ungefärlig bomvidd också, även om det inte blir i "storlekar" utan cm, genom att mäta hur brett det är mellan ortspetsarna.

Oj ... Sååå duktig e jag inte ;)

Men de annonser jag sett på Celine och Sabine så står det på några att den passar bra till raka ryggar, och jag hoppas ju på det då jag verkligen inte är en "hoppryttare" utan mer hobbyryttare hoppas jag kunna använda den (jag funderar på Celine) som allround/hoppsadel ist för min nuvarande allroundsadel som är alldeles för smal i bommen för mina hästar.
Spec som sagt då jag är riktigt nöjd med hur Arthuren ligger på hästen, även om jag troligen kommer få gå ner från xxvid till bara xvid om jag inte vill slänga ut en massa mer pengar ;) Men han har ju gått med en County wide utan större problem i några år och som sagt den jättesmala allrounden, så det kan inte bli sämre ;)

celine passar raka ryggar, passar min rakryggade häst i alla fall, dock så är hon inte spikrak men rak ändå :P.
celine passar väldigt bra som allround sadel, kanske inte till ren dressyr ridning bara då det främst är en hoppsadel.

De flesta måttband har ju tum på ena sidan och cm på andra sidan. Sitsstorleken går alltså utmärkt att mäta själv, bara man är noga. Mät "mitt i" sitsen, från framkanten på framvalvet till högsta/bakersta kanten på bakvalvet.

Så mäter man inte sitsstorleken, sitsen mäts från ena framknappen luftvägen till mitten på kanten till bakvalvet, det är därför olika modeller kan vara så olika i storlek för sättet att mäta sitsen tar ingen hänsyn till om det är ett djupt säte eller om bakvalvet går rakt upp eller är väldigt bakåtvinklat.

Mäter man i cm så är det bara att dela med 2,54 så kan man snabbt lista ut vilken tum det är även om det egentligen skall vara någon decimal till för att hamna exakt jämförelse mellan cm och tum.

Jag menade den faktiska sitsen, dvs inte tillverkarens märkning (just för att den kan variera så beroende på hur sitsen ser ut. Ett sätt att luska ut om den är lagom "lång"), borde ha skrivit det. Du har rätt.

Senast ändrad:

Har kollat på dina bilder och det där är en BETYDLIGT äldre modell än Jacsons "santa Cruz"- Det är alltså ganska troligt att både bom och storlek är helt annorlunda. Jag har en Arthur de luxe som du och jag provade ut en Santa cruz celine som sitter som ett smäck på hästen. De finns, som någon sagt tidigare, ute på annons för en ganska billig penning.

Jag upplevde passform och storlek på "celine" och "Arthur" som identiska, men då köpte jag sadlarna vid samma tid. Det kan ju hända att de nyare sadlarna inte är exakt samma.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har just nu en santa cruz Merlin på min häst ( den gamla modellen som är minst 15 år) och både jag och hon trivs i den. Problemet är att...
Svar
0
· Visningar
495
Utrustning Finns det någon person som vet vilken modell den här sadeln är? Står santa cruz på den lilla ”knappen” fram men utöver det hittar jag...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka