Sänka stallhyran eller inte?

Sv: Sänka stallhyran eller inte?

mocka hagarna gör vi själva men laga hagar och boxar? aldrig :) Har heller aldrig varit med om nån som höjer varje årsskifte.

O mina erfarenheter säger tvärtom. Jag har aldrig skött underhåll av varken stall eller hagar. Jag betalar hyra o då anser jag att det ska ingå.

I mitt första stall fick jag hjälpa till med allt, men i de följande har hyresvärden sagt att det är hans ansvar när jag frågat om jag ska hjälpa till.

O mina erfarenheter säger tvärtom. Jag har aldrig skött underhåll av varken stall eller hagar. Jag betalar hyra o då anser jag att det ska ingå.

Fast så kan man inte resonera heller tycker jag. Det beror ju på hur det är överenskommet och där bör det också finnas någon tanke på att man ska betala i förhållande till vad man får.

I mitt stall har vi dealen att vi hjälps åt med allt. Vi tar 700 kr i hyra och det finns ingen chans i världen att det täcker kostnaden för byggnader, ridbana, driftkostnader, kostnader för underhåll plus allt arbete med underhållet.

Det mesta jobbet med hagar och liknande fixar vi i alla fall men när stallet ska sommarstädas eller målas om får man kavla upp ärmarna och hjälpa till - alternativet är att betala sin del av vad det skulle kosta att hyra in målare/städare till att göra jobbet och det tror jag knappast någon är sugen på.

Visst kan jag resonera så eftersom jag inte stallar upp mig i den typen av stall.
Självklart mockar jag ur min box på sommaren osv men det jag menar är just underhåll o reparationer.
Jag har bra ordning på mina grejer, sopar sadelkammaren noga mm. Jag är ingen latmask om du tror det.

Har aldrig haft någon åsikt om huruvida du är lat eller inte. Det jag skrev syftade på din kommentar: "Jag betalar hyra o då anser jag att det ska ingå".

Som jag skrev tidigare kan man inte bara anse att allt ska ingå bara för att man betalar hyra. Frågan är ju vad du betalar för.

Absolut inte sänka, det är ju billigt!

Antingen höjning eller så får dom ta pass, det är ju inte många gånger som det gäller.

Fast det beror Helt och hållet på vart i sverige de finns!
Och hur deras stall ser ut, vad som finns mm.

Jag betalar 600:-/box och då ingår in/utsläpp, fodringar samt att jag kan be om hjälp med mockning om jag ska bort (utan extra kostnad).

Jag får dock hjälpa till att hämta strö och hö.
Å andra sidan har stallägaren hjälpt mig köra hem kraftfoder.

Är jag i stallet på kvällen så tar jag in hästarna själv.

Men... jag bor "på landet" i en byhåla som framtiden glömde. (bredband drogs in samhället i augusti förra året, innan dess var det mobilt bredband eller via telefon som gällde, dvs tom om du bodde i lägenhet).

Stallet ligger 7 km ut i skogen från centrum räknat och det går inte bussar dit.

Det har alltid ingått alla tjänster så läng min sambo drivit företaget.

3 fodringar/dag 5 dagar i veckan för 400 kr blir 6,5 kr tjänsten. Tror ingen vill jobba för dom pengarna ;)

Är det uträknat på en arbetsdag som är 8 timmar? Eller på hur länge ett pass verkligen tar?

Hur många hästar har ni inhyrda (dvs inte era egna inräknade).

Per fodring och häst.
Men den summan stämmer inte. Den blir lägre då jag räknade med 3 fodringar/dag året runt och det blir fler i och med att vi fodrar fler gånger på vintern än på sommaren.

Ialla fall blir det en hyreslättnad på 1000 kr/månaden för den som tar alla fodringar varje helg. Vilket innebär 4 fodringar/dag vintertid, 3 fodringar/dag övrig tid förutom betestid/semestertid då vi endast fodrar morgon och kväll vid in och utsläpp.

Finns möjligheten för er att erbjuda en praktikplats mot boende och stallplats och foder kanske?
Det finns alltid tjejer som vill ha mer erfarenhet och som gärna har praktik i ett stall. Speciellt om ni kan erbjuda boende samt stallplats.

För min del skulle jag knappt kunna ta mig till stallet tre gånger extra per dag. (24 extra resor fram och tillbaka för den summan). Då har man inte räknat in att bli bunden varje helg flera gånger om dagen.
Jag hade lätt jobbat en dag extra på jobbet nån helg än en sådan deal.

Vem skulle gå med på en sån deal?
Då har man ju inget liv.
I Grannstallet får man 700kr om man jobbar en helg. Det är en viss skillnad...

Räknar man med 4h jobb (passen var mellan ½-1½ timma) så blir det 32 timmar i månaden till en timkostnad av typ 30 spänn. ;)

Oh yes.Vilket kap!
Nej, tur att man redan står i ett toppen stall.
Tar jag ett extra pass på jobbet en ledig dag får jag minst tusen kronor efter skatt så det där känns som ett skämt.

Ska man göra så stor förändring så får man vara ute i god tid. T.ex informera om att f.o.m 1/5 så kommer passen att delas upp så som ni har tänkt er, osv. Och som kompensation så blir det ingen hyreshöjning. Ett alternativ kan kanske vara att man kan sälja sitt pass till er mot en normal löns ersättning, om ni är intresserade av det. Obs ! Normal löne ersättning. Det lär inte bli många för det vill ingen betala :) Men det är ju så att det är mycket svårare att dra ifrån något som har ingått än att lägga till. En del kanske väljer att flytta.

Ja då är det nog stallägare som inte vill jobba gratis kanske? I mitt stall har vi en variant där mockning är ett "måste" för trivseln då hagarna inte är jättestora. Det står inte i kontraktet och är inte så poppis alla gånger att mocka i hagarna, som vanligt tar vissa mer ansvar än andra men det ser hyfsat ut och det är huvudsaken :)

Tack för allas åsikter.

Nu ska vi diskutera detta så får vi se vad som händer.

Det är trotts allt min sambo som bestämmer.
Och känner jag han rätt så är det bara prat.

Tack, tack :banana:

Därför var det inget alternativ att låta inakorderingarna ta det själv mot hyreslättnad eftersom vi själva inte kan betala dom mer än vad vi tar. av dom. ;)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 603
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025