Sänka stallhyran eller inte?

J

jonson

Sambon och jag har börjat diskutera att alla inackorderingar i stallet ska dela på helger, storhelger och röda dagar i fortsättningen.
Hittills har sambon skött alla årets dagar men det börjar bli slitsamt att aldrig kunna vara ledig. Han har hitills sträckt sig till att överlämna ansvaret 2 gånger om året i ett par dagar då vi tagit semester. Dock har det då bliivit att vissa tar mer asnvar än andra trotts att det inte ska vara så.

Det handlar om 1 pass 0,5-1,5 timme varannan helg per box. Pluss röda dagar, vintertid. Övrig årstid blir det 1 pass var 3 helgdag till 1 pass 1/g månaden. Även våra egna hästar är inräknade.

Frågan är om hyressänkning ska göras eller inte?
Hyreshöjning varje år brukar man väl göra vilket sambon inte gör efter nyår.
Dessa pass kan väl ses som en hyreshöjning?

I nuläget tar han en klumpsumma. Men säg att kallhyran är 1000 kr ( vanligt häromkring inkl moms) och tjänsten med alla fodringar 325 dagar/år kostar 400 kr.

Hyressänkning eller inte?
Och i så fall med hur mycket?

Sv: Sänka stallhyran eller inte?

Absolut inte sänka, det är ju billigt!

Antingen höjning eller så får dom ta pass, det är ju inte många gånger som det gäller.

Tycker ni behåller samma hyra + inför pass för alla inackorderingar.

Mvh Domino_s

Ni får väl motivera det på det sättet; att eftersom ni börja tycka att det är en aning tungt att aldrig vara ledig så lägger ni ut några pass på varje hästägare i stället för att höja hyran.

I vårt stall är fodringar från fredagkväll-söndagkväll utlagda på hyresgästerna, plus röda dagar som inte infaller på helg. Det blir ca 1 pass i månaden. Tar ca 1 tim. Gäller inte sommarbetestid 4 mån.
Ungefär samma stallhyra som ni.

Om ni inte vill säkna hyran för alla kanske det är någon i stallet som kan tänka sig att ta alla de där passen för att kunna stå där till ett mycket rabatterat pris. Då slipper man förlita sig på massa olika människor, utan får en (eller kanske två) som gör jobbet.

Hej
Har ni gjort det klart att det ingår i stallhyran? Det är jätte svårt om ni har sagt att det ingår i stallhyran. Jag hade prissatt olika tjänster som dom kan göra.. ex; en fodring 30kr-dras av på stallhyran..osv..

Tycker ni behåller samma hyra + inför pass för alla inackorderingar.

Mvh Domino_s

Så hade jag med gjort, finns ingen anledning att sänka. Det är ju bara att ni genomför årets höjning i utökad tjänstgöring istället för rena pengar...

/Camilla

Tänkte på huruvida ni har skrivna kontrakt eller ej. Om jag inte förstått saken fel måste ni säga upp kontraktet (med avtalad uppsägningstid) för omförhandling om ni vill ändra villkoren. Själv letar jag efter stall med fullservice och hade blivit mycket besviken om det helt plötsligt började ingå stalltjänst på tex helger. Misstänker att någon av era hyresgäster kanske valt att stå hos er just pga att de slipper stalltjänsten.
För övrigt tycker jag att det låter billigt att stå hos er.

Vi har inga skrivna kontrakt (vilket jag tycker man ska ha men inte min sambo) men muntlig uppsägning 1 månad och självklart kommer detta ev medelas mer än 1 månad innan det kommer gälla så folk, om dom ev vill flytta kan ha sin uppsägningsmånad.

Det håller jag med om.
Jag hade inte blivit glad om det helt plötsligt blivit tal om helgtjänst. Det är en stor anledning till att jag står där jag står.
Sen har jag aldrig varit med om hyreshöjning varje år.

Behåll hyran, inför pass!
Vi hade så att vi betalade hyra på 950 kr/månad, och då ingick utsläpp och fodring morgon och kväll.
Kvällarna delade vi på, hade ca. 2 kvällfodringar/månad. Kunde vi inte den dagen bytte vi med någon annan osv.
Funkade super!

Det har alltid ingått alla tjänster så läng min sambo drivit företaget.

3 fodringar/dag 5 dagar i veckan för 400 kr blir 6,5 kr tjänsten. Tror ingen vill jobba för dom pengarna ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte det finns någon som är villig att ta dom tjänsterna när det handlar om så lite pengar som dom tjänar.

Tror gör man i kyrkan, de har du helt rätt i.

Men fixa ett stallmöte och berätta vad du vill!

jaha och vem säger att det inte är gjort?

Hyr själv ut platser så jag vet att det kan bli mycket tjafs om minsta ändring och andra grejor för den delen.

Föreslår att din sambo förvarnar om förändringen i god tid och de som inte godtar det får antingen flytta eller betala extra för denna tjänst i fortsättningen eller om någon vill ta dessa jourer som någon föreslog mot reducerad stallhyra är väl helt ok det också.

Ett gott råd: Skriv kontrakt i fortsättningen där det tydligt framgår vad som gäller rörande stallhyra och tjänster som ingår/stallplats då blir det inget tjafs sen, bara att läsa i kontrakten för hyresgästerna vad som gäller och vad som är påskrivet. Det tjänar alla på.

Det är mycket jobb att ha eget stall, många saker tänker inte hyresgästerna på tex hagar som ska fixas, vatten/el ska funka, beten skötas och mockas etc. Varför ska ni stå med det gratis? Tycker ni har en helt ok hyra faktiskt och ska man ta det vitt så är ni i billigaste laget, folk tänker inte på att man betalar skatt för inkomster, det är inte rena pengar i fickan man får i hyra/stallplats. :laugh:
Själva har vi funderat på hyreshöjning, men då det är en del småfix kvar på gården att ordna så får det vänta ett tag till. Återstår att se om man har hyresgäster kvar sen, alla vill ha så billigt som möjligt men inte betala för vad det eg. kostar är min uppfattning. :crazy:

Stå på er!

Jag har stått i en del olika stall under årens lopp. Har nästan aldrig varit med om att hyresvärden sköter hagar och dylikt. Arbetet med att underhålla boxar och hagar har nästan alltid luggit på hyresgästerna. Har heller aldrig varit med om att hyresvärd sköter beten och mockar! Mockar hagarna har hyresgästerna gjort åt sin egen häst.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 603
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025