Sanering av hage efter stora blodmasken?

Blandrastik

Trådstartare
Googlat till förbannelse, hittar inget vettigt. Utom att man "måste" göra det. Samt att "det är överdrivet".

Alltså, stora blodmasken är konstaterad. Vi har nu möjlighet att byta rasthage och låta den smittade hagen vara.
Ska vi:
  • Bara låta rasthagen vara ett år, så är allt lugnt?
  • Måste man plöja?
  • Måste man i så fall så in gräs?
Kostnader? Jag står som inhyst och har inte möjligheter att bestämma vad som ska göras, speciellt inte hur mycket det får kosta. Men jag tänkte komma med ett vettigt förslag.
 
Får är väl sådana som "matchar" hästar och gör att det inte finns samma parasiter (tappat ordet)... vet inte om det gäller även stora blodmasken, men om det är det så låna ut hagen en sommar? (känns mer som ett googletips än ett "jag vet"-tips) :)
 
Googlat till förbannelse, hittar inget vettigt. Utom att man "måste" göra det. Samt att "det är överdrivet".

Alltså, stora blodmasken är konstaterad. Vi har nu möjlighet att byta rasthage och låta den smittade hagen vara.
Ska vi:
  • Bara låta rasthagen vara ett år, så är allt lugnt?
  • Måste man plöja?
  • Måste man i så fall så in gräs?
Kostnader? Jag står som inhyst och har inte möjligheter att bestämma vad som ska göras, speciellt inte hur mycket det får kosta. Men jag tänkte komma med ett vettigt förslag.
Rasthagen (vinterhagen?) mockas och vilas, mockar ni noga räcker ett år, annars 1,5 år. Men beteshagen då, det är där värsta smittan finns (plockades upp förra sommaren). Vad är det mer för hagar ni har tillgång till. Är det en eller flera hästar som visat positivt och har alla dessa gått på de här markerna förra året?
 
Rasthagen (vinterhagen?) mockas och vilas, mockar ni noga räcker ett år, annars 1,5 år. Men beteshagen då, det är där värsta smittan finns (plockades upp förra sommaren). Vad är det mer för hagar ni har tillgång till. Är det en eller flera hästar som visat positivt och har alla dessa gått på de här markerna förra året?
Det gäller alltså rast/vinterhage, vi har inga beteshagar utan bara rasthagar utan bete. Utan mest skäppor och något sysselsättning. Så problemet är att hagarna aldrig vilar. Hästarna går där året om.
Där går tre hästar året om. Förra året hade häst A blodmask, jag kom dit med häst B för typ ett halv år sedan. Nu har min häst B storablodmasken (typ 150 epg) Häst A, var i år fri från stora blodmasken enligt analys. Häst C har bara varit där en vecka.

Det finns ytterligare en rasthage på anläggningen som jag ämnar lägga rabarber på och helt enkelt byta.
Men om vi byter rasthage och mockar. Så kan vi använda den smittade hagen nästa år alltså? Eller bör vi plöja?
 
Det är alltså din som är positiv som kom för ett halvår sedan? Det är osannolikt att din häst blev smittad i februari utan den smittan lär vara från hösten, dvs gamla stallet. Jag skulle mocka och vila till nästa sommar, börja använda i juli om det är torrt.
 
Det är alltså din som är positiv som kom för ett halvår sedan? Det är osannolikt att din häst blev smittad i februari utan den smittan lär vara från hösten, dvs gamla stallet. Jag skulle mocka och vila till nästa sommar, börja använda i juli om det är torrt.
Exakt! Lite dumt för på förra stallet tog vi ingen odling, utan bara analys. Då hade min typ 150epg, då också. Då kommer alltså hans stora blodmask från förra stallet. Då är jag med.
Då mockar vi och vilar! Tack för hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
756
Senast: Lucifer
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 428
Senast: SiZo
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 787
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp