Samsung S7 vs iPhone6

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har fortfarande inte köpt nån telefon, suck. Men nu väljer jag mellan dessa två.

Det som är viktigast för mig:

- Bra kamera så man kan ta bra bilder
- Snabb, t ex så man kan använda den till vägbeskrivningar/gps
- Trevlig att hålla i så man får bra grepp och inte tappar den så lätt, jag såg dem på nätet nu har inte hållit i båda bredvid varann tyvärr
- Inga knappar på konstiga ställen så man kommer åt t ex volymknappen av misstag osv

Och en fråga - facetime? Kan man facetima med Samsung eller bara med iPhone?

Tack på förhand för svar!

Har haft en Samsung galaxy s7 edge, men har numera s8. Skulle nog vilja säga att s7 är en icke greppvänlig lur. Facetime är en apple-grej, det kan du inte göra med android, men däremot gör du samma grej med facebook, skype, hangout, duo, whatsapp, viber etc etc. med en android.
Jag skeppade min s7 till en vän i USA, han är supernöjd med den men oj vad han har svårt för att inte tappa luren i tid och otid eftersom den är så förbaskat tunn.

Att jämföra en iphone med en android är ju lite som att jämföra äpplen mot ananasfrukt. Samma sak, men helt annorlunda.

Det är väl nästan ett måste att skaffa något skal eller fodral till en telefon idag, speciellt när det är glas på både framsidan och baksidan. Min LG G6 är hal som en ål när den är "naken", så den vågar jag inte använda utan plånboksfodralet som jag har köpt till.

Jag skulle aldrig köpa en iPhone om jag inte hade något väldigt speciellt skäl till det. Man får helt enkelt så mycket mer för pengarna när man köper en Android-telefon idag.

iPhone 6 börjar dessutom bli en ganska gammal modell, den började säljas för lite drygt 4 år sedan, medans Samsung Galaxy S7 "bara" har 2,5 år på nacken.

Har haft en Samsung galaxy s7 edge, men har numera s8. Skulle nog vilja säga att s7 är en icke greppvänlig lur. Facetime är en apple-grej, det kan du inte göra med android

Tack för ditt svar. Fast edge och den som inte heter edge ser väl olika ut? Har känt på en edge i butik och håller med, den var hemsk att hålla i! Okej, då vet jag om facetime!

Det är väl nästan ett måste att skaffa något skal eller fodral till en telefon idag

iPhone 6 börjar dessutom bli en ganska gammal modell, den började säljas för lite drygt 4 år sedan, medans Samsung Galaxy S7 "bara" har 2,5 år på nacken.

Jo, det har jag tänkt göra också, men vill gärna att den ska vara greppvänlig utan också.

Aha, det visste jag inte. Jag väljer mellan dessa för de ligger i min prisklass.

Tidigare har jag haft samsung, men flera personer i min närhet har iPhone.

Tack för ditt svar. Fast edge och den som inte heter edge ser väl olika ut? Har känt på en edge i butik och håller med, den var hemsk att hålla i! Okej, då vet jag om facetime!
Jag tycker nog att enda skillnaden är försumlig i storlekshänsyn av luren. Men jämför man samsungen generellt med iphone så känns definitivt iphone 6 som en tegelsten att hålla i.
Jag har aldrig gillat iphone, tycker den är väldigt begränsad till sina egna tjänster och dessutom blir jag galen på att inte ha någon "tillbaka-knapp" - fullständigt ologisk för mig!

Jo, fast på den som inte heter edge är det väl riktiga kanter? En kompis har en s7a och har känt lite grann på hennes, den verkar helt ok... Okej! Åh, jag tycker det är så dumt att i de butiker jag varit in i för att kämma och känna har de modell x men inte y liksom... så går inte att jämföra...
Hmm, kanske ska hålla mig till Samsung... fast pappa och lillebror har iPhone och vore ju kul att kunna facetima...

Har pappan och brorsan Facebook (Messenger) så går det utmärkt att köra videosamtal därigenom, oavsett om man har iOS eller Android.

Messenger använder inte jag på telefon, eftersom man måste godkänna att den får spela in det som sägs runt omkring telefonen även då appen är avstängd för att få installera den. Vilket den också gör, och skickar iväg valda delar till en gigantisk talanalysdatabas, som används för att ge dig en mycket precis reklam.

Det är väl inte så farligt, tänker du, fram till någon illasinnad hackar den databasen och gör dina inspelningar tillgängliga på Internet för grannar, kollegor, släkt och vänner och partners.

Messenger i Facebook i webläsare på en desktop är dock ofarligt ur ovanstående aspekt.

Messenger använder inte jag på telefon, eftersom man måste godkänna att den får spela in det som sägs runt omkring telefonen även då appen är avstängd för att få installera den. Vilket den också gör, och skickar iväg valda delar till en gigantisk talanalysdatabas, som används för att ge dig en mycket precis reklam.

Det är väl inte så farligt, tänker du, fram till någon illasinnad hackar den databasen och gör dina inspelningar tillgängliga på Internet för grannar, kollegor, släkt och vänner och partners.

Messenger i Facebook i webläsare på en desktop är dock ofarligt ur ovanstående aspekt.
Är det detta du menar?

https://www.dagensanalys.se/2017/10/lyssnar-facebook-pa-dig-via-din-mikrofon/

Jag har fortfarande inte köpt nån telefon, suck. Men nu väljer jag mellan dessa två.

Det som är viktigast för mig:

- Bra kamera så man kan ta bra bilder
- Snabb, t ex så man kan använda den till vägbeskrivningar/gps
- Trevlig att hålla i så man får bra grepp och inte tappar den så lätt, jag såg dem på nätet nu har inte hållit i båda bredvid varann tyvärr
- Inga knappar på konstiga ställen så man kommer åt t ex volymknappen av misstag osv

Och en fråga - facetime? Kan man facetima med Samsung eller bara med iPhone?

Tack på förhand för svar!

Jag har haft min S7 i två år nu utan problem. Har den i ett Lifeproof-fodral ALLTID. Väl värt pengarna. Telefonen är som ny. 98% av mina foton på instagram är taget med denna telefon.
Videor är skarpa och bra med.
Ja det går att fejs-ringa med alla möjliga olika appar :)

Nej, jag pratar mobiltelefon-appen Messenger.
Den har lämnat Facebook.
Var kan man läsa om det du skrev? Det låter så likt det som någon kallade konspirationsteori om facebook.

Edit: fb äger fortfarande messenger, de har bara separerat appen. Och enligt dem själva kan de scanna de meddelanden av säkerhetsskäl men använder det inte för riktad reklam. Då låter det långsökt att den skulle spela in användarnas samtal runt mobilen.
https://www.expressen.se/nyheter/facebook-vi-skannar-meddelanden-i-messenger-/

Senast ändrad:

Trodde nog du hade bättre insikt i hur detta fungerar. Ska en vara rädd för något är det google och apple, snarare än behörigheter vissa appar behöver för att få tillgång till mikrofonen. Konspirationsbajseri kallar jag det du skrev.

Jag har en galaxy S7, och är så nöjd med den att jag köpt den två gånger :angel: Den första krashade jag... Den är onekligen hopplös att hålla i utan någon typ av skydd/skal. Min mors Iphones har varit mycket bättre på den punkten. MEN på alla andra punkter så trivs jag bättre med Samsung. Kan tilläggas att kameran på de Iphones jag testat här hemma (både morsan + hennes sambo håller sig till Iphones hela tiden) har varit mycket sämre än på galaxy S7. Har dock inte testat den allra senaste varianten av Iphone, den borde väl vara ok.

I dagsläget har min mor en Iphone SE, som jag förstått att ska vara väldigt lik Iphone 6?
Jämför jag Iphone SE med Samsung galaxy S7, så är Samsungs kamera så mycket bättre att Iphone framstår som stenålders vrålkass, framförallt om det är annat än jätteljust där det fotograferas. Iphonen har dessutom mycket sämre batteritid och är långsammare i all användning. Den har dock mycket bra GPS, men det har å andra sidan S7 också.

En S7, med skyddande skal på, tycker jag själv att är en fantastisk telefon. Men gillar man Apples menysystem, upplägg med appar osv (vilket jag verkligen inte gör) så kan det ju vara värt att trots det köpa en Iphone. Kan tillägga att skalet till min S7 gör att den går från omöjlig att hålla i till att vara fantastisk bekväm och enkel att hantera. Jag har ett i genomskinlig plast/gummi som bara täcker baksidan och kanterna (har en vanlig S7, inte en edge). Det kostade mig ungefär en hundralapp och det var nog det bästa mobiltillbehör jag köpt...

Har tidigare haft iPhone och varit väldigt nöjd med det. Men nu för några månader sen när jag skulle köpa ny telefon så gick jag på vad jag hört så ofta, dvs att man hos Android får mycket mer för pengarna.

Köpte därför en Android och ångrar mig något fruktansvärt. Tycker det är så otroligt stor skillnad mot ios användarvänlighet. Jag kommer, som det känns nu, byta tillbaka till iPhone direkt när mitt abonnemang tar slut.

Då har jag ändå Huawei som jag tycker hundra gånger bättre om än Samsung. Så smaken är som baken men Samsung och jag är INTE vänner :laugh:

Jag har precis (förra veckan ;) ) bytt ut min tre år gamla iPhone 6 mot en iPhone 7 (ja, det mest avancerade jag gör med telefonen är att spela Pokémon, jag behövde bara den bättre batteritiden, säljaren var lite besviken :D).
Jag älskar Apple, och kan inte med Samsung (sambon har en S5a som ska bytas ut snarast). Jag har små händer, så iPhone 6, 7 och 8 (och säkert någon till) passar perfekt i min hand. Sambons är för stor.
Jag körde på fodral, kom aldrig åt knappar, kameran är riktigt bra om det är bra ljus, men funkar dåligt i ett halvskumt rum (typ en 40W taklampa som enda belysning). Vill jag ta bra bilder inomhus har jag en systemkamera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka