Sammanfattning av tävlingssäsongen.

fio

Trådstartare
Nu har ju forumet döden dött såhär på hösten så nu får vi skapa några nya diskussioner.
Så hur sammanfattar ni er tävlingssäsong? Gick det som väntat? Över förväntning? Eller sämre än förväntat?

Med unghästar så vet man ju aldrig så jag insåg rätt snabbt att jag inte skulle kunna starta någon lätt klass detta året.

Pärlan började sin första tävling i Plönninge helt okey med ett stopp i terrängen men jag märkte att han var helt förvirrad hela tävlingen och inte fattade ett jota.. jag undrade just hur nästa tävling skulle gå...

I Tranemo började han med att flippa ut redan på vet.besiktningen och sedan skulle han bara ut från dressyrbanan, reste sig och sedan hoppade han ut.. Fortsatte med samma sak i hoppningen, det bara snurrade i huvudet. Terrängen gick dock helt klockrent.

I Gärds var det helt kört kan man säga, var mer på bakbenen än någonannanstans. Efter Gärds bestämde jag mig då för att ha tävlingsuppehåll ett bra tag för jag märkte att det blev helt enkelt förmkt för hans hjärna att reda ut 3 olika moment på samma dag. Blev så fruktansvärt spänd i framförallt hoppningen.

Det hjälpte... och på tävlingarna senare på året så gick han vidare mentalt från dressyren till hoppningen till terrängen istället för att totalt låsa sig. :)

Nu såhär på hösten så har han tagit ett stoooort steg framåt i hoppningen vilket jag hoppas håller i sig. Jag har 6 hopptävlingar kvar i höst/vinter och går det som det känns nu så blir det Clearround i början av nästa år där vi kommer debutera 1.20 :)

Sv: Sammanfattning av tävlingssäsongen.

Jag är väl ganska nöjd med året, om man inte räknar med slutet...

Äldsta hästen debuterade L i tyskland förra året och gick bra, men antagligen pågrund av att jag ändrade min ridning en del, och ville ändra för mycket för snabbt, funkade ingenting sen. Hon gick någon CNC* och någon lätt med väldigt varierande resultat...
Så jag bestämde mig för att börja om detta året och rida lätt tills hon kändes bra. Det har funkat bra och hon har varit jättefin och fått några placeringar :)

Så jag skulle rida CNC* ingen men i slutet av säsongen har hon gått sämre och sämre, ingen bjudning och jag har ridit katastrof dåligt. Så jag hoppade över Tågarp och Gärds som var sista och åkte till vet., de behandlade ett bakben (knä och hovled) och hon fick B-vitamin spruta.
Det plus lite vila nu hoppas jag ska göra att hon blir bättre och då blir det hopptävlingar i vinter så jag kan få tillbaka mitt självförtroende där...

Unghästen har gjort två fälttävlan. En i Gärds där hon enligt plan bara gick dressyr och hoppning. Helt ok resultat trots lite styrsvårigheter och istadighet i hoppningen.
Sen har jag inte tyckt att hon har funkat tillräckligt bra, är istadig och vill inte gå ifrån andra hästar. Stannar och vänder och slänger upp huvudet och gapar i dressyren.
Så jag tog ut en kiropraktor som fixade en hel del i ryggen, nacken och käken. Det har blivit väldigt mycket bättre så jag anmälde till Tågarp. Vilket blev katastrof :angel: I dressyren gick hon iof. åt rätt håll men bara kastade upp huvudet och gapade. I hoppningen gick det inte att svänga höger utan att hon reste sig och ville ut.
Helgen efter gick hon en P o J i Tågarp som gick riktigt bra och sen har hon varit väldigt fin hemma. Men åkte ändå till vet. för säkerhets skull.

Visade sig nu att hon har Kissing Spines på två ställen i ryggen och förkalkning i muskelfästet i nacken, det förklarar ju en hel del :crazy: Kändes nästan skönt att faktiskt ha hittat något fel på henne, för det har känts som att det är så trots att många har sagt att det bara är att fortsätta rida...
Så nu är hon behandlad och vi ska börja bygga upp henne med mycket tömkörning. Så nästa år kanske jag kommer med en glad och frisk häst, då blir hon farlig :D

Min säsong började väl bra men sen blev det inget mer med det...

8-åringen startade ett par lättklass, gick som tåget och debuterade *-ig på midsommar med väldigt godkänt reslutat. Två veckor senare krachade han och hoppade sönder sig helt på framhoppningen till banhoppningen i Enköping. Efter det red jag lite men fick sedan ställa av honom helt i en månad. Satte igång honom och kom ut på en lokal hopptävling där han skuttade runt banorna och kändes fräch igen. Sedan fick han en hovböld som har förstört sulan på honom så han är jättekänslig och har fått specialsko på. Så nu skrittas han för att inte bli helt galen, men trav belastar för mycket så då är han oren.

Utvärdering?
Jag var nöjd med början men sen blev det pannkaka och jag blev rätt trött på skiten. Målet var att han skulle gå LA/120/*-ig och av de målen hann vi bara uppfylla ett, att starta *-igt. Så nu försöker vi göra om samma sak nästa år (först lättklass och sen *-ig) och hoppas på att vi hinner med lite mer då.

5-åringen har jag satt igång och efter lite om och men, hältutredning på klinik och sedan hjälp från en massör och "rehabridning" så är hon för första gången i sitt liv igång och på väg framåt. Hon har startat två stycken startfälttävlan (dock aldrig tränat terräng), 90 cm på klubbtävling och två lokala dressyrtävlingar. Till helgen ska hon få åka på sin första hopptävling. Hon har skött sig med bravur så målet är att tävla lite lokalt till våren, träna terräng en gång eller två och sedan åka ut och tävla debutant.

Min tävlingssäsong har gått helt klart över förväntan. Han hunnit med att debutera banhoppning, dressyr och fälttävlan i år :banana:

Han startade 90 cm banhoppning 2 ggr på våren/början av sommaren med ett pet totalt. Målet för sommaren var att hoppa in honom på fälttävlanshinder och fick hjälp av tränare. Det visade sig vara det roligaste hästen någonsin gjort och han bara älskade det :love: Så vi anmälde till Tågarp. Passade på att starta en LC:2 innan för att han skulle ha fått gå ett dressyrprogram innan. Dressyren är inte vår starka sida (än :angel:) och vi har lyckats komma sist båda gångerna :rofl: Känns inte som något jätteproblem egentligen då jag vet hur pass lite vi tränat dressyr. Bara vänta till nästa år :D

I Tågarp var han totalt förvirrad efter dressyren och var oförstående till att det plötsligt var dags för banhoppning. Var ändå nolla där. Ännu mer förvirrad var han på em och gick med "handbromsen i" hela terrängrundan. Ett stopp blev det på vattnet, men vi lyckades trots att han stod emot ta oss runt och han fick mestadels fina språng.

Jag är så lycklig att hästen trots att det var så nära att han blev utdömd för 1,5 år sedan (efter flera års problem med luftvägarna) nu har varit igång hela tiden och bara blir bättre, trevligare och lyckligare för varje dag som går :love::banana:

Jag har en 04:a som gick som X2000 förra året. Stadig på 110-115 i banhoppning och massor med felfria hopp- och terrängprov i debutantklass. Avslutade 2009 med en lättklass som var helt ok.

I år har vi stått och stampat för att sedan ta ett steg tillbaka. Han har blivit tittigare än förra året (?) och tycker det mesta är läskigt och vågar då inte hoppa. Är kollad på klinik två gånger, en gång i februari när han började titta på vattenmattor och nu igen i efter sommaren. Ohalt och ok på röntgen.

Nu får han vila.

Fast om man ska ta fram bra saker fick han i år en röd rosett i Baståsen/debutant (och jag fick en jättebra ägg-kokare som används varje helg :bow:), en blågul i 110 och en gul i LC så helt dåligt har ju året inte varit.

Men jag hade hoppats på att vi gjort kanske 3-4 lättklasser på ett bra sätt i år och det har verkligen inte hänt.

Ähh. Det går bättre nästa år :D.

Jag är nöjd med året!

Min häst f.03 har gått som en klocka i hoppning och terräng och vi startade vår första debutant i våras och fick några oturliga stopp (jag trodde nog hon skulle gå fram bättre på de hindren) men efter det har hon varit nolla i terrängen resterande tävlingar. :)
Den sista var vi snabbast runt av alla ekipage (konstig tid?)..

Dressyren har blivit bättre och bättre, hon har gått mycket bättre i slutet av säsongen än i början men det hände inte så mycket med % ändå tyvärr. Det är nu vinterns projekt att fixa till.

Hoppningen har gått bra och vi är placerade 1,10 och har debuterat 1,15 tidigt i höstas.

Tyvärr sträckte hon ryggen i hagen ungefär då så efter det har vi legat lågt och mest lufsat runt hemmavid så nu är vi på uppgång igen och ska förmodligen rida ett KM i hoppning nästa helg om hon känns bra när jag hoppar i morgon.

Sedan blir det inga fler tävlingar förrän efter nyår. Ska träna dressyr och hoppning i vinter och se till att vara redo för nästa säsong istället. :D

Jag hade ju inte tänkt att det skulle bli nån säsong för mig vare sig i år eller nästa år men livet blir ju sällan som man tänkt sig!

Lilla 06:an gick stadigt framåt o åkte på flera pay and cross, nolla varje gång!:bow: Men dressyrmässigt inte klar att sitta ned på så nån start blev det inte.

02:an gick ju inte med mig men nästa säsong blir det ändring på det!:banana: Japp, Lille Grå kommer hem snart o det ska bli så skönt att se hans vackra nuna i mitt stall igen!:love:

Så nästa år kan ju bara bli bättre, nån av dom borde ju komma ut o göra nån start iaf o det är ju 100% bättre än i år!:angel::D

*kl*

Vilken säsong?! :angel:

Köttbullen (ja, han ser ut som en nu igen), f -01, gick som tåget i slutet av 2009 och var placerad i höstens lättklasser. Så vi såg definitivt fram emot 2010. Men tji fick vi...
Han hann gå nån dressyrtävling och en/ett par (minns inte...) hopptävlingar - felfritt i 1,20 - innan han fick en hovbensfraktur i mars. Har därefter gipsats, vilat & efter att - pepparpappar - allt gått enligt planerna är han nu äntligen i gång på riktigt igen! Två hopptävlingar med matte på ryggen blir det i november, och sedan går han Globen för tredje året i rad.

Så nu hoppas vi att han kommer i håg hur terränghinder ser ut & fungerar till nästa år, för några sådana har han inte sett under året...

Min 6-åriga förvuxna ponny och jag hann med hela 1 P&J, 2 startfälttävlan och 1 dressyrtävling i år :D Inte så himla många träningar heller även om det blev mer regelbunden hoppning på vår/sommar halvåret än han varit med om tidigare i sitt liv. Jag är ingen tävlingsmänniska kanske ska tilläggas ;)

Rent tävlingsmässigt gick det dock bra. P&J hoppade vi 70 och 80 och tom jag tyckte det var löjligt lågt (ett stort steg för mig ;)) och hästen visade att han verkligen fattat det där med att hoppa bana - skitglad och jättekäck.

Startfälttävlan var först på bortabana (han har bara hoppat terräng hemma väldigt sparsamt) men han skötte sig utmärkt och nollade nog tror jag (tittade lite på vattnet) och blev bara bättre o bättre ju längre banan gick. Hemma nollade han utan problem.

På dressyrtävlingen fick vi över 60 % första gången i första starten, sedan var pålle lite trött i andra starten, men inte som förr då det var "unghäst-blackout-trött".

Ren träningsmässigt sett har han dock blivit en helt annan häst :love: Vi hittade "on"-knappen i våras hemma i skogen och han började till slut bli ridbar i galoppen (vilket har varit vårt stora problem sedan bebis, den är stor och lång och han har lätt för att bli spänd och då kan han inte galoppera öht), all tid på att bara låta honom galoppera på framåt verkade äntligen löna sig.

Vartefter så hittade vi även "on"-knappen på hoppträningarna och första gången var tränaren rätt mållös. Inte för att han blev någon stjärna direkt :p men för att han är så totalt olik när man hittar det läget, annars är det lätt "jaga ponny"-varning ;) Dressyr på bana har vi knappt hunnit med pga skola/jobb/träningstider men där är han alltid väldigt trevlig och alltid i "on"-läge.

Någon terrängträning hann vid med och sista blev för vår hovis och hästen var precis som alla andra gånger helt super i terrängen, där kan man inte annat än älska honom :love: Känns väldigt trygg och positiv och fick hoppa över stock ut i vatten för första gången.

Nu i höst har han dessutom visat att han blivit en trygg och vänlig ridindivid när han fick upp en ny ryttare (nästan enbart jag som ridit honom samt min mor i perioder lite grann) som inte var lika ridvan. Men han strosar på så snällt med henne och är bara glad och går samma runda på sparlåga som han dagen innan exploderat runt med mig på ryggen. Underbart att han blivit så trygg i sig själv, det trodde jag aldrig för 4 år sedan :love:

Jag är totalt sett väldigt nöjd med min och Kamels säsong!
Dressyr och hoppning har fungerat helt perfekt. Tror att vi har varit felfria i alla starter utom en, och i dressyren har vi gjort jämna uppvisningar, tyvärr med ovanligt ojämna bedömningar för att vara ft-dressyr. Men i många starter har vi haft kring 40 straff eller mindre :)

Terrängen då;
Vi avslutade ju förra säsongen med en helt knäckt häst som efter en dålig tävling på sensommaren var helt sanslöst spänd och knappt vågade hoppa ens en liten stock.
Egentligen hade jag inga förväntningar alls i år, var glad om han bara ville hoppa igen. (Särskilt som jag har mer än tröttnat på att tävla dressyr...)

Så efter säsongen i höstas och hela tiden i år har jag verkligen lagt ned hur mycket tid som helst på terrängträning. Och det har verkligen gett resultat.
Tävlingsmässigt började vi om litegrann från början igen med debutant i säsongsdebuten. Det gick fint, sen hade vi två stopp i första lättklassen. Min tränare satt upp och hoppade lite efter det och sen kom vi på ett bra sätt att rida, så det blev en rad lättklasser med placeringar och vinst på våren/försommaren.

Sen kom en ny period när vi fick lov att ändra lite mer på både ridning (tack än en gång mammaBerg för att du delade med dig av dina iakttagelser :bow: ) och betsling, innan saker och ting fungerade igen.
I augusti blev det två lättklasser med helt fantastiskt bra felfri terräng :love:
Kamel från den gamla goda tiden is back :love:

Sen blev säsongen tyvärr avslutad på ett högst snöpligt sätt då Kamel lyckades slå sig och bli halt före hoppningen på lag-SM :(

Men vi tar med oss allt som har varit bra och laddar inför nästa säsong! Då ska det bla bli nypremiär på riktigt i CNC* är tanken.

Men vi tar med oss allt som har varit bra och laddar inför nästa säsong! Då ska det bla bli nypremiär på riktigt i CNC* är tanken.

Då har vi samma mål inför nästa säsong då :)

Och jag måste bara säga att jag tycker att du är så duktig som stretar på med kamel, strongt att inte ge upp fastän det är kämpigt emellanåt! Han är en så fin häst, både på dressyrbanan och i terrängen ;) :love:

Och jag måste bara säga att jag tycker att du är så duktig som stretar på med kamel, strongt att inte ge upp fastän det är kämpigt emellanåt! Han är en så fin häst, både på dressyrbanan och i terrängen ;) :love:

Tack! :love::love::love:

Ja, jag vet ju att allt finns där :love: Så jag jobbar hårt på att inte låta min inkompetens stå i vägen för honom ;)
Och så har jag ju också en tränare som ska ha all cred i världen för att han har hjälpt oss så mycket :bow:

Och jag skulle inte tävla något alls 2010 och så blev det tvärtom… det blev det året jag gjorde flest starter någonsin…
Vintern var lång och kall med massa snö och jag kom inte igång med någon riktig träning och jag hade ändå inte riktigt tänkt rida FT i år. Eve skulle betäckas och Räpan hade jag inte gjort något vettigt med sen hon stoppade ut sig i hoppningen i Ljuslingsbacken i juli förra året. Den tredje hästen hade jag under vintern försökt återställa till sin forna glans men hon hade åkt på för många smällar så jag lade ner det tills vidare. Nu är hon nöjd blivande mamma :)
Men till sist kom våren när jag nästan slutat hoppas och så var där ju FT i Plönninge och började fundera på om jag inte skulle starta ändå… Joo det skulle jag och av någon anledning så skulle visst Räpan starta men jag ville ha med Eve också och så fick det bli! Efter lite velande och krånglande med klasser och starttider så åkte vi med två hästar.
Räpan hade inte haft dressyrsadel på sig på 9 månader och inte hade vi hunnit träna någon terräng mer än de små hinder jag har hemma. Dressyren gick ändå helt ok och efter att jag dragit på mig fenomenala 28 fel :eek: i hoppningen på hinder nr 2 och sen resten gick felfritt när jag började rida och bara ett stopp i terrängen på det stora bordet var jag helt överraskad. Det kanske skulle gå att starta någon mer FT…

Hem – anmäla till Trossnäs. I Värmland bjöds det på MUR i hoppningen som skulle hoppas TVÅ gånger!! Räpan hade aldrig hoppat mur. Terrängen i Trossnäs 90-klass är väl inte den lättast i Sverige, det brukar hända en del. Räpan nockade oss fullständigt genom att vara felfri i BÅDE hoppningen och terrängen. Visserligen tidsfel, visserligen lite trevande, lite vingligt MEN felfritt!
Sen rullade det på. Dagstorp, Kinda, Trossnäs igen. Sen kom sommarens hemskaste upplevelse. Värmeböljan och ett par ton blinningar i Ljuslingsbacken. Räpis for så illa av insekterna att jag valde att inte starta terrängen (dessutom höll jag på att förgås av värmen... :o )

Sen vart det tävlingsuppehåll men i augusti drog det igång igen, Styringe, Boxholm, Mariestad. I Boxholm hände något. Hästen gick runt själv – jag kunde åka med! I Mariestad var vi inom tiden för första gången. Nästa anhalt Tågarp, nu flöt det på ännu bättre och sista rundan i Gärds var en baggis och det gick lite lite för fort. Hästen fick avsluta med grymt självförtroende!! :banana:
Jag var lite nojig att jag pajat förtroendet i banhoppningen i Tågarp då jag helt klappade ihop och red hästen i full fart rakt in i hinderna.. Men i Gärds en vecka senare var det bara ”happy face” och öron kan inte vara mer spetsade :love:

Den stora har fått följa med den lilla ut och ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra med henne, hon är eg för bra för att harva runt i *-ig… Efter säsongen 2008 då vi red CIC** hade jag målet klart för mig. Det var ***-igt som gällde. Hästen har kapacitet, hon har gått 140/** med mig hängandes runt halsen. Tyvärr så finns det inte utrymme att satsa så mycket som krävs, varken tid eller pengar, för att ta sig till svår klass. Sen är jag inte säker på att även om jag hade haft alla förutsättningar att jag skulle kunna rida svår klass. Alla är inte så begåvade. Jag kan inte säga att jag vet vad som krävs men jag kan (tror jag) ana. En sak vet jag och det är att det krävs mycket pengar. Att åka på internationella tävlingar ner i Europa 1-2 ggr/månad det ligger inte inom ramen för en vanlig löntagare. En start går lätt på 10’ (bensin, uppstallning, startavg, boende, mat m m).

Jag har tagit det försiktigt med Räpan, inte pressat fram något i terrängen. Nu ska vi fortsätta att hoppa 90/1 m här under senhösten och fram mot vårvintern om allt känns bra starta 110. Vi kommer att fortsätta i 90-klass med siktet inställt på 100-klass någon gång under 2011. Räpan utvecklats jättefint och förra årets tveksamheter i banhoppning är borta :)

Med Eve har jag inga planer för nästa år. Vi får se helt enkelt.
Jag är otroligt tacksam över det jag hitintills har fått uppleva tillsammans med den hästen.

Att vackra vita damen skulle få någon säsong alls var inte säkert… Visst var det så länge sen som olyckan med bakbenet i fönstergallret inträffade, feb-09, men ingen kunde riktigt veta hur hon skulle hantera/klara så hård träning.
Började försiktigt på våren med nån hopptävling och kände på terrängen på träningar, favoriten är ju klubbens egna för JJ på sämsholm!! =)
När premiären i Tranemo stod för dörren stod hästen i starfållan! Min dressyrridning har väl aldrig varit vad den borde, men vad spelar det för roll, när man känner 550kg ren glädje under sig i terrängen???:love:

Åkte ner till skåne på läger för JJ och klarade testet för *stjärnig. Lycka!

Hann rida Tranemo, Mariestad, Trossnäs samt Ljuslingsbacken innan lilla tjejen hittade nåt i hagen och skar sönder sin kastanj in till ben. 6 Veckor senare hann jag med en runda till i Mariestad samt ner till Tågarp. Alla starter blev i 90, fullt medvetet!

Räknar man bort att jag vägrar acceptera min tidtagning i Trossnäs så har hon gått nolla hela säsongen med några små tidsfel. Härligast va hemmavid på Ljuslingbacken där hoppningen va nolla å typ 3,6 tidsfel i terrängen.

Nu blir det dressyr hela hösten/vintern och förhoppningsvis en fin säsong 2011 där vi vill tillbaka till lätt klass-minst! :banana:

kl

I början på året visste jag inte ens att jag skulle hålla på med ft. Har aldrig gjort det innan, och inte Acaddia heller. Har visserligen alltid tyckt det verkat roligt men aldrig provat på. Tänkte att jag som projektarbete (går i 3:an nu) skulle starta ft nu hösten -10. Så påbörjade i våras med att rida två terrängträningar för Linda A. Det gick jättebra och både jag och A tyckte det var sjuukt kul! På andra träningen tyckte Linda att jag skulle vara med på Uddens (min "hemmabana") tävling på våren, så iom att det gick så fort fram fick jag skippa det med att ha det som projektarbete hehe :p En vecka efter andra träningen blev det iaf en P&C där vi kom runt felfritt och utan problem. Ytterligare en vecka efter var Uddens vårtävling. Dressyren gick okej, hoppningen nolla och terrängen med endast tidsfel, dock skrev de fel med tiden. Skrev att jag red på 2.15 (optimaltiden var 3.03), pratade med ÖD och han sa att det måste vara fel men ändrade ändå inte i resultatet.

Tränade en gång på hösten innan uddens höstft och allt känndes bra. 90-klassen var jDM. Slutade på dressyrstraffet (54.8) och blev trea i klassen + vinnare av jDM, snacka om att jag blev lycklig! :D

Sen skulle vi åka ner till Gärds och starta 100. Men i början på samma vecka som tävlingen fastnade A i staketet och blev svullen i h.bak vid ansträngning så det blev oklart om vi skulle starta. Hade i mitten på veckan tänkt både träna 100 (terräng)hinder och rida dressyrprogrammet (hade inte gjort det innan, bara tränat på de "nya" momenten), men så blev det ju inte. Hon vilade tis-fre och på lör kännde jag bara lite lätt på henne och hon känndes bra så vi åkte ner på söndagen. Såg det mest som träning och ville skaffa rutin. Dressyren gick långt över förväntan! Red på 57 straff. Hoppningen gick lite sådär, knackade ner tre bommar, inga grova missar. Sen till terrängen, hade ju bara hoppat på hemmabanan innan så det var helt nytt, och hon kan vara lite fjantig. Men det gick riktigt bra! Fick övertyga henne på några men det bara flöt på! Fick ett stopp på nerhopp i vatten, men det gör inget, har aldrig hoppat det innan och jag fick ner henne sen. Utan stoppet hade vi varit inom opt.tiden.

Riktigt nöjd med ft-året, ffa eftersom vi aldrig sysslat med det innan! ^^

Har utöver detta startat hopptävlingar 110-120 under året och ngn dressyr LB i våras.

Nästa sesång satsar vi på att bli stadiga i 100 och ev starta * till hösten! Ska även upp på LA i dressyr nu och hoppträningen går bättre och bättre så 130 är inte långt borta :bump:

Säsongen 2010... Ja vad ska man säga? Inget blev som jag hade tänkt mig, men så här i slutet är jag ändå väldigt nöjd med mina hästar!

Mina hästar: (Båda födda 2005)
Zaturnus (Musse) e-Cornetto-Bold Irish
La Coracon E-Cardento-Imperator

Säsongen började lovande med min Musse han tränade bra och gick en Pay and Cross i Mantorp. Målet för säsongen är Breeders Trophy i fälttävlan.
Vid en hopptävling sista helgen i maj, höll jag på att göra iordning Musse för hemfärd när Chatrin kommer fram till mig och frågar om jag inte kan starta hennes häst Coracon. Jag har joggat Coracon vid något tillfälle när Chatrin har varit bortrest. Aldrig "ridit" eller hoppat för den delen. Hon är anmäld till 110 samt sin debut i 120 samma dag. Jag hoppar upp och vi får ett pet på sista hindret i 110 för att sedan nolla i 120!

Veckan efter är det årets enda fälttävlan på Gotland. Musse gör sin tävlingsdebut liksom Coracon som får vara med för skojs skull. Båda nollar i terrängen.

Jag börjar rida Coracon åt Chatrin med sikte på Breeders i hoppning.

Sedan åker jag med Musse till både Kinda och Baståsen, vid båda tillfällena får jag honom inte ens i närheten av vattnet. Han står bara på bakbenen och totalvägrar...

Dagen innan anmälan till Mantorp går ut bestämer vi oss för att försöka kvala Coracon till Breeders även i fälttävlan. Vi hamnar på reservlista, men i sista sekunden får vi en plats.

Båda hästarna går debutantklassen där och Coracon nollar med placering. Musse går igenom vattnet men hoppar på tok för snett över en häckkombination i skogen.

Vi åker till Boxholm. Musse stegrar ut sig på vattnet i debutant och Coracon nollar i lättklass. 1 sekund under maxtiden(:o) vilket kvalar oss till Breeders finalen i fälttävlan!

Sedan gästar vi även Udden. Coracon startar lättklass för att få lite rutin. Nollar. Musse går debutantklass med 66% i dressyren, ett pet i hoppningen och nollar terrängen(lite tidsfel)! Det känns verkligen som om det har lossnat och polletten ramlat ner för honom. Jag bestämmer därför att avsluta säsongen för hans del.

Därför har vi bara en häst med oss ner till Breeders på Flyinge. Dock gick det ju över förväntan. Coracon går som en klocka och vinner!

Första helgen i oktober åker vi till Jönköping och fixar det sista kvalet till Breeders i hoppning!

Nu i helgen har vi då varit nere på Flyinge igen och ridit finalen i hoppning. En nolla i det första kvalet, på en superfin häst. Tyvärr kunde vi inte hålla ihop det dag två. Det blir hela tre rivningar. Men jag är mycket nöjd med min häst!
Tyvärr var det nog vår sista ritt tillsammans då hon är till salu, hade varit otroligt roligt att få följa henne även nästa säsong!

Mina stjärnor!
CoraconBreeders.jpg

30784_446544484847_722884847_584796.jpg
Nästa säsong hoppas jag att Musse har vuxit i sin stora kropp och kan visa den kapacitet som jag vet att han har!

Senast ändrad:

Vad ska du göra med den brune då? Ska han bara gå dressyr nu?

Nästa säsong hoppas jag att Musse har vuxit i sin stora kropp och kan visa den kapacitet som jag vet att han har!

Menar du att vi kommer att träffa på din JÄTTE även nästa år :eek:
Räpan skakar redan ;)

Jätteroligt att ni vann i Flyinge :D

Vad ska du göra med den brune då? Ska han bara gå dressyr nu?

Jag vet inte.. jag rider på honom och that´s it. Det låter ju hemskt det här men jag vill inte lägga mer pengar på honom var det gäller tävlingar och träningar utan jag får lägga dom pengarna på Pärlan istället, det känns ju mer motiverat :D

Haha tack! Jajemen! Det är planen iaf! Fast om det ska regna så här mycket som det gör nu kanske han hinner krympa:p Dessutom var han bara 179cm när jag mätte honom för ett par veckor sedan, han är ingen jätte förren han är över 180;):D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del. Gick in...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 114
Senast: EgoGirl
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar