Sammanfattning av lösdrift

S

Silly

Planerar att bygga lösdrift hemma såsmåningom så jag skulle vilja reda ut ett par saker. (Har sökt bland gamla trådar och det finns massor bra men vill sammanfatta lite endå)

1. Hur mycket mark behöver man, planerat till 2 hästar men ev fler.
2. Lagen säger att ligghallen för vuxna hästar ska vara 100% av bokstorleken för samma häst, behövs det större egentligen? Blir ranglåga hästar utkörda om det är för litet?
3. Krävs det att man har stallbyggnad också? Även om hästarna går ute året om?
4. Vart ska man göra av avfallet från mockning? Krävs det gödselplatta?
5. Hur funkar det med vatten på vintern?
6. Om man ska arrendera mark, hur mycket är det rimligt att betala för den?
7. Hur bör hagen se ut miljömässigt?
8. Vilket strö passar bäst och hur förvarar man det om det inte finns skyddade utrymmen för det (halm tänker jag främst på i såna fall, spån eller torv är ju inpackat)?

Tacksam för svar
/Silly

Sv: Sammanfattning av lösdrift

2. Lagen säger att ligghallen för vuxna hästar ska vara 100% av bokstorleken för samma häst, behövs det större egentligen? Blir ranglåga hästar utkörda om det är för litet?

Ja, är det för litet kan ranglåga hästar hamna utanför. Personligen tycker jag att 100% av minimimåtten för box per häst är för LITET. jag skulle hellre ta till rejält. Men så anser jag att minimimåtten för box är för små också.. Men som sagt, tänk på att de ska kunna och våga ligga ner bägge två där samtidigt, så ta i ordentligt är mitt tips. Sen, två hästar som är bra kompisar kan dela på litet utrymme, men man vet aldrig när man byter häst och hur de kommer trivas med varandra.

Ja. Eller det krävs att du kan stalla upp enskilt i det klimat hästen är van med. Dessutom ska du kunna värma upp sjukbox med. Det där är dock lite intressant när man har få hästar. Det är nämligen en boxplats/X hästar. Och minst en tredjedel av boxplatserna ska gå att värma upp alt vara uppvärmda.

Med två hästar blir det dock intressant, eftersom om man ska följa reglerna på pappret behöver du typ 0,x box och 0.y av den ska vara uppvärmd. Men har du två hästar så rekommenderar jag att du har två boxar någonstans. Måste en stå på box kanske inte den andra vill vara själv. Dock kan du ju göra så att du kan förvandla lösdriften till två boxar. Då har du löst uppstallningsdelen. Men sen var det det där med att du måste kunna värma upp utrymme.

Jag har två hästar, har både lösdrift och stall (med tre boxar). Jag kan dock inte värma upp nånstans, MEN den dag någon av mina är så sjuka att de behöver mer värme än täcke ger så både SKA och kommer de stå inlagda på klinik. Fast jag vet inte hur djurskyddet ställer sig till den åsikten ;)

TÄNK PÅ att du kommer både vilja ha och behöva en STALLGÅNG någonstans, för hovslagare och veterinär. Dessutom brukar både hovslagare och veterinärer tycka det är ganska drygt att jobba i minus 25 grader.. Så någon form av uppvärmning över stallgången eller ett separat, uppvärmt skötselutrymme är att föredra. Gör du ett uppvärmt skötselutrymme så gör det så det kan användas som box med i nödfall så har du löst det där med uppvärmd sjukbox på en gång =)

Generellt krävs det inte gödselplatta om du har mindre än 5 hästar. MEN din kommun kan ha egna, lokala regler. Om du inte har platta så är det dock vissa regler för hur och var och när du får lagra gödsel. Det bästa och enklaste är att ha en platta som rymmer en årsförbrukning gödsel.

Endera springer du flera ggr per dag och erbjuder frostfritt vatten, eller så fixar du eluppvärmt vatten. Endera elkoppar, eller om vatten inte finns draget till byggnaden så finns det thermobar och liknande eluppvärmda vattentunnor.

Bra tips, men har några frågor:

Räcker inte 80% av ytan för box t om? Om man bara vill följa lagen, sen kan man ju vilja ha större än så av andra skäl.

Måste man ha UPPVÄRMD sjukbox? Räcker det inte med sjukbox i kallstall? Så om man har kallstall måste man också ha uppvärmd sjukbox då eller?

Är det förresten inte så att det från 2007 kommer att krävas gjuten gödselplatta om man har 2 eller fler hästar? :confused:

Alexandra_W skrev:
Ja, är det för litet kan ranglåga hästar hamna utanför. Personligen tycker jag att 100% av minimimåtten för box per häst är för LITET. jag skulle hellre ta till rejält. Men så anser jag att minimimåtten för box är för små också.. Men som sagt, tänk på att de ska kunna och våga ligga ner bägge två där samtidigt, så ta i ordentligt är mitt tips. Sen, två hästar som är bra kompisar kan dela på litet utrymme, men man vet aldrig när man byter häst och hur de kommer trivas med varandra.

Ja. Eller det krävs att du kan stalla upp enskilt i det klimat hästen är van med. Dessutom ska du kunna värma upp sjukbox med. Det där är dock lite intressant när man har få hästar. Det är nämligen en boxplats/X hästar. Och minst en tredjedel av boxplatserna ska gå att värma upp alt vara uppvärmda.

Med två hästar blir det dock intressant, eftersom om man ska följa reglerna på pappret behöver du typ 0,x box och 0.y av den ska vara uppvärmd. Men har du två hästar så rekommenderar jag att du har två boxar någonstans. Måste en stå på box kanske inte den andra vill vara själv. Dock kan du ju göra så att du kan förvandla lösdriften till två boxar. Då har du löst uppstallningsdelen. Men sen var det det där med att du måste kunna värma upp utrymme.

Jag har två hästar, har både lösdrift och stall (med tre boxar). Jag kan dock inte värma upp nånstans, MEN den dag någon av mina är så sjuka att de behöver mer värme än täcke ger så både SKA och kommer de stå inlagda på klinik. Fast jag vet inte hur djurskyddet ställer sig till den åsikten ;)

TÄNK PÅ att du kommer både vilja ha och behöva en STALLGÅNG någonstans, för hovslagare och veterinär. Dessutom brukar både hovslagare och veterinärer tycka det är ganska drygt att jobba i minus 25 grader.. Så någon form av uppvärmning över stallgången eller ett separat, uppvärmt skötselutrymme är att föredra. Gör du ett uppvärmt skötselutrymme så gör det så det kan användas som box med i nödfall så har du löst det där med uppvärmd sjukbox på en gång =)

Generellt krävs det inte gödselplatta om du har mindre än 5 hästar. MEN din kommun kan ha egna, lokala regler. Om du inte har platta så är det dock vissa regler för hur och var och när du får lagra gödsel. Det bästa och enklaste är att ha en platta som rymmer en årsförbrukning gödsel.

Endera springer du flera ggr per dag och erbjuder frostfritt vatten, eller så fixar du eluppvärmt vatten. Endera elkoppar, eller om vatten inte finns draget till byggnaden så finns det thermobar och liknande eluppvärmda vattentunnor.

Alexandra_W skrev:

Läste lite i djurskyddslagen och det här med tillgång till box står under Allmänna råd, ska man tolka det som bara råd eller en riktig lag? tack så mkt för att du tog dig tid att svara :)

Jag har ca 0,4 ha till mina två hästar vintertid, då är det varierande lite skog och lite öppnare slät yta där de kan springa. Jag skulle gärna ha lite större. Viktigast är ju att marken är bra och inte blir till lervälling vår och höst.:crazy:
Jag har 9 x 4 m. Enligt lagen skulle det ju räcka till 3 hästar, MEN då vi hade en unghäst inhyrd ett tag, blev han ofta utanför (ranglägst). Däremot nu när de är bara två ligger de gärna ner inne i ligghallen båda samtidigt. Så jag rekommenderar att inte snåla med utrymmet.
Vet inte vad lagen säger, men jag personligen vill gärna ha en box/spilta att göra i ordning i som är lite varmare än ute....:angel: Dessutom vill man väl ha sadelkammare och någonstans att förvara hö ovh strö. Dessutom ska man väl ha en sjukbox.
Tror inte att det krävs gödselplatta för 2 hästar? Vi har hög som vi kör ut på åkern 1 gg/år.
Eluppvärmd vattenkopp :banana: är absolut ovärderlig:love: .
Helst inte platt, hästarna uppskattar lite träd att klia sig mot och gnaga på. Gärna någon öppen yta där de kan sträcka ut lite i galopp om de vill. Sen som sagt underlaget är viktigt.
8. Vilket strö passar bäst och hur förvarar man det om det inte finns skyddade utrymmen för det (halm tänker jag främst på i såna fall, spån eller torv är ju inpackat)?
Jag har permanentbädd av spån, funkar bra tycker jag. Halm kan man väl förvara under presenning, men bäst är ju under tak.

Såhär står det:

11 § Djur som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme
med ett klimat som djuren är vana vid. För djur som hålls i icke värmeisolerade
stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna
inrymmas i utrymme som kan värmas upp.

Det gäller alltså både lösdrift och kallstall. Och de tycks ha tagit bort 'matematiken', eller så står den på annan plats.

Alltså behöver du vid lösdrift box i kallstall, alltså samma klimat som de är vana vid. Och sen behöver du kunna värma upp det utrymmet med, eller ha et varmbox också.

Det smartaste när man bygger tycker jag är att helt sonika göra ett uppvärmt skötselutrymme med stallgång. Dels vill du ha uppvärmt för veterinär och hovslagare, och du behöver stallgång till dem med. Dessutom kommer DU gilla det där uppvärmda utrymmet med :devil: Distriktsvet som försökte sätta intravenösa nålar i minus 25 här tog det med jämnmod men sa att det var diskussioner om att det skulle bli KRAV på att de skulle ha en dräglig arbetsmiljö. Om det är sant eller ej vet jag inte, det är flera år sedan hon sa det. fast det låter för mig som ett helt rimligt krav.

Inte hört ngt om krav på gödselplatta för två hästar from 2007, så ha ingen aning. Men det är inte så knepigt atta nlägga en gödselplatta och mans lipper massor med besvär om man har en platta, då är man home safe liksom oavsett.

Jag kan bara svara utifrån hur vi har det på vår lösdrift.

Inte för lite, tänk att dom går där dygnet runt. Det blir mycket bajs och tramp.. bra att kunna växla hagar oxå, så marken får vila.

Vår lösdrift för 2 hästar är ca 5*5 m. Det är två ston. Efter två månader började de vara inne samtigt, det går bra så länge den ranglåga hästen står i hörnet".

Vi har inte det. Men har möjlighet att ta in hästarna i ett garage för skötsel/hovslagare/vet.

Han vi hyr hos har kor.. så det har löst sig den vägen.

Vi har en termobar. Vattnet har inte frusit trots -30 grader.

Jag tycker; varierande terräng med kullar osv. bra om själva "stallet" står på en höjd så vatten inte rinner in.

Vi har sånna hårdpackade spånbalar. Har möjlighet att ha dom under tak. Men det går ju att ha dom ute med, kanske på pallar? och kolla noga så det inte är hål i dem..

Visa gärna bilder på din lösdrift sen!

Tack så mkt allihopa, får se om de blir någon lösdrift i framtiden :D Hoppas iallafall

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 306
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 501
Senast: Angel
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 153
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama