Samma visa varje betessäsong...

bettysmatte

Trådstartare
Hönsmamman, dvs jag, vet aldrig hur "lite" gräs hästarna klarar sig på. Ger bara ca 3-4 kg hö/dygn till min haflinger och shettis just nu. De går på det gräs som hunnit komma upp. De ser jättefina ut i hullet, varken för tjocka eller smala, men ÄNDÅ oroar jag mig över att de inte får i sig tillräckligt :crazy:. Hur gör ni andra nu som har lättfödda hästar? Stödfodrar ni stora mängder, eller endast litegrann?

Ska kanske tillägga att de åt ca 13 kg hö/dygn tillsammans innan betessläppet.

Sv: Samma visa varje betessäsong...

De som jag släppt helt på bete d v s går ute dygnet runt får bara gräs. De som kommer in på kvällen får nästan sin vanliga ranson men äter berydligt mindre grovfoder. Så nu är det mer hö än halm i boxarna. Ska tillägga att de som är inne är dräktiga ston och de övriga ston i väntan på att åka till hingst.

Mina brukar lämna höet till sist när det finns tillräckligt mkt gräs.
De två stora hästarna går på betesvallen dygnet runt. De får bara lite gott när de kommer in en gång om dagen. Annars äter de gräs.

Jag försöker att se till att min tjockis är i perfekt hull när grästillväxten sätter igång, det vill säga att jag kan känna revbenen med handflatan. Då är det ju lätt att känna om hullet går upp eller ner. Ett annat knep (om man som jag misslyckas de flesta år med att ha hästen i perfekt hull när grästillväxten börjar) är att börja mäta med måttband runt bröstkorgen för att på så sätt se om vikten ligger still eller går upp, och anteckna bröstomfånget en gång i veckan.

Min D-ponny går ute 8-15 och får nu 3 kilo hösilage (4,5 MJ/49 g SRP/kilo foder), en skiva halm och 0,4 kilo kornkross/dag.

Jag gillar dina tips - ska göra så med haflingern i allafall. Det är ju helt perfekt om man kan hålla dem i lagom hull, varken för lite eller för mycket, men det är inte lätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Min islandshäst fick fång för (vad vi vet) första gången i början av Maj förra året. Hon tillfrisknade otroligt snabbt och har sedan...
Svar
1
· Visningar
973
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka