O
Orzon
Sv: Samma täcke dygnet runt?
Hur tänker du då? *nyfiken*
Hur tänker du då? *nyfiken*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast, andas verkligen ett termotäcke (som ju är en vanlig typ av stalltäcke) bättre än ett ungefär lika tjockt, bra utetäcke med andasfunktion? Jag tyckte också att det var konstigt med utetäcke inne första gången jag stötte på det, men har ändrat uppfattning.
Har man kallstall tycker jag det funkar utmärkt. Gör experimentet att känna på hästen under täcket efter en natt med bra andasutetäcke resp stalltäcke och se om det är någon större skillnad. Viktigt är dock att man borstar täcket om det blir rejält lerigt - det försämrar ju andasfuntionen rejält om man har ett tjockt lager lera på hela täcket.
Jag har mina hästar hemma, och just nu, under övergångsperioden, täckar jag på morgonen och låter dem sova nakna. När det blir dax för täcke på nätterna har de samma dygnet runt (Undantag med fleecetäcke på svettig häst efter träning), då jag tycker det kostar betydligt mer än det smakar att byta täcken. det enda jag tycker jag förlorar är tillfreddsställelsen att s natta hästar iförda rena och fina "pyjamasar", men OK, det tar jag gärna sålänge hästarna mår lika bra och jag slopper att byta fyra hästars täcken tigigt på morgonen. Dock har mina hästar tre tjocklekar på utetäcken var; regn-, 100 grams- och 300 gramstäcken att växla mellan efter väderlek.
Vad anser ni om att ha samma täcke dygnet runt?
Inne och ute alltså..
Regntäcke?
Vintertäcke?
Jag har hittills alltid haft yllefilt (en eller två beroende av hur kallt) på mina hästar inne. Så du kanske har rätt att innethermotäcken inte andas så bra de heller.
Jag har länge nu haft mina hästar hemma. Så det blir lite knöligt att stalla in hos någon annan och inte kunna bestämma själv. Fast att ha samma täcke dygnet runt tror jag inte på. Fukten från en häst kommer ju inte alltid bara utifrån, utan kan komma inifrån om pållen gillar att busa i hagen, vilket man ju önskar sig. Då måste ju täcket få en chans att torka ut ordentligt då och då.
Hälsning Maja
Ser ingen anledning då det är nästan lika kallt inne i vårt stall som det är ute. Skillnad om det är varmt i stallet kanske... Men ändå... Som någon annan skrev i en annan tråd... På en häst som går utan täcke tar man ju inte av pälsen när den kommer in... Har haft samma täcke inne och ute på min häst i de tre vintrar jag haft henne och aldrig haft några problem. Tar ju av det en gång om dagen när jag pysslar om henne så hon blir lite luftad
Det med att man måste byta täcken stup i ett till en torr inne "pyamas", är inte det ett förmänskligande av hästen?
Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL
Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL