Samma sadel till flera hästar??

D

diny

Hej!

Har tänkt att börja rida på ridskolan men de har bara vanliga engelska sadlar. Då jag har bla balansproblem så behöver jag en djupare sadel med bra stöd. Tänkte att eftersom jag förhoppningsvis kommer att rida mer och mer så funderar på att köpa en egen sadel.

Drömmen vore en sadel som passar alla hästar (drömma kan man ju alltid :D ) Har ridigt mest i westernsadel hittils men funderar på en spansk eller stocksaddle då jag förhoppningsvis kan börja hoppa lite.

Är det någon som har tips på en bra sadel som passar så många hästar som möjligt?

Du kanske kan köpa en bomlös sadel tex en Torsion eller Fitform? Passar inte de dem flesta hästar? Jag vet inte särskilt mkt om bomlösa sadlar. Så jag kan nog inte vara till så mkt större hjälp. Men jag vet att detta diskuterades på Barockforumet för ett tag sedan. Använder du sökfunktionen så borde du hitta det. Lycka till!

Bomlösa sadlar passar ju de flesta hästar. Men jag är osäker på om de ger bra stöd åt ryttaren. :)

jag har en Branderup Renaissance,3,3 a och den passar nästan alla jag lagt den på.Den används ju delvis i undervisning för att ryttaren får en så perfekt sits i den,funktionshindrad eller inte.

Den är flexbommad,och vad jag förstår dubbelflexibel enl en sadelmakare jag talat med,vs båd eortspetsar o bom flexar.

Då den är högt byggd över manken riskerar deninte altt glida ner på hästar och jag är mer än nöjd med den.Mina asntällda,som är medelmåttiga ryttare älskard en förattde kan känna vad hästen gör exakt,med vilket bakben den fuskar och vad so händre i ryggen på den.

Enda nackdelen är att man måste vara känslig som ryttare så att man inte snedsitter den eller häst.Den rör sig med hästen, nämligen.
jag rekomemnderar en rätt så kort och ffa vid sadel(du kan ju lägga tryckavlastande paddar udner de få ggr du behöver avänd adin sadle jämfört med när hsetn skall ha sin.
Det viktgaste r ju att den inte klämmer!)

Sne är ju det optimala att ha en avpassad sadel til varje häst,men dte tror jag inte ridksolorna har på det sättet..
jag tycker den spanska modellen är bra,man fr bra sits och bra stöd omd et behövs.

Thina

Fick ett tips om de portugisiska sadlarna. Kollade upp och dom verkar vara samma som dom spanska. Är det någon som har någon erfarenhet av dom?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 947
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info