Samma rockard??

G

GUSTUR

Ska köra in min minishettiskille och han måste ju ha en så liten och lätt rockard men det jag funderar över är om min isis skulle kunna ha samma rockard om jag kör in honom åxå???

Jag är inte så "haj" på det här med rockarder och deras storlekar....

Tacksam för svar! ;)

Nej, det tror jag inte. Det borde väl skilja en väldig massa i storlek mellan en islandshäst och en minishetland?
Det viktiga är nog inte rockardens tyngd, utan hur höga skaklarna är (alltså hur högt på hästen de hamnar) och därmed hurdan balansen blir med kusk i vagnen. Olika storlekar på rockard har också olika bredd mellan skaklarna, och jag antar att din minishetland är smalare än din islandshäst? Om det är väldigt brett mellan skaklarna i förhållande till hur bred hästen är, kan vagnen slå en massa i sidled när du kör.
Så jag skulle skaffa varsin uppsättning grejor till hästarna - även om det är dyrt. Eller satsa bara på den ena av dem.

:banana:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
841
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 210
Senast: Derivata
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama