Samma morfar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Skulle ni betäcka ett sto med en hingst som har samma morfar som henne själv? Vad blir inavelsprocenten på den avkomman? Jag är ingen fan av linjeavel *host, inavel, host* och i detta fallet finns ingen direkt anledning att linjeavla heller. Men jag ville bara höra vad ni tycker, så jag vet vad jag ska säga till berörd person... :o

Ja, om stoet och hingsten i övrigt passar bra ihop och de inte har samma svaga egenskaper.
DÅ skulle jag kunna tänka mig att göra det - om det inte fanns något bättre hingstalternativ för dagen...

Om denne hingst (morfar) är en mkt bra individ och halvsyskonen inte har några defekter =svaret JA!
Kan bli bra.. kan bli bättre.. kan bli.. ??

Inavelscoifficient blir 12,50% (25% i blodsprocent)

Jag är bara nyfiken på vad det gäller för ras? Är hingsten godkänd och har han några avkommor?

Det beror på hingsten, har han för många baksidor ska man akta sig, är det en fantastisk individ ja varför inte. Vilken ras är det? Welsh är mycket inne på linjeavel vet jag. Hellekis Timjan betäckte sin egen dotter vet jag!

Okej, betäcka sin dotter skulle jag nog inte tillåta att min hingst gjorde! :p Usch, incestvarning...!

Hingsten jag talar om är shettishingsten Amigo RS 171. Han är tyvärr död, så av den anledningen kan jag förstå att vissa vill linjeavla på hans avkommor, men jag gillar fortfarande inte konceptet att linjeavla. Men man kan väl inget annat än prova? Jag menar, eftersom ingen här har fått spader ännu efter att ha läst min fråga, så är det väl grönt att åtminstone prova och ta ett föl. Blir det helt fel kan man ju dra slutsatsen att det var en dålig ide! :o

Amigo är alltså morfar, inte hingsten som ska betäcka! Sorry, knasigt formulerat... :D Det är inte nekrofili vi talar om här! :eek:

Som många andra skrivit, om de goda egnskaperna väger än de dåliga så "go for it", om inte så kanske ngn annan hingst passar bättre.

Avel är ändå till viss del som att spela på lotteri och ibland måste man spela lite för att vinna mycket....
Funkar självklart även åt andra hållet :D

Jo, det håller jag med om. Synd bara att många bara ser de som blev fel och sedan skyller allt på personerna som "spelade"... Hade det blivit bra istället så skulle ju ingen klaga! :confused:

Ta reda på så mycket du kan om den individen som kommer bli linjeavlad på, dvs hingsten som är morfar till bägge.
Kolla upp avkommor, föräldrar, om han har några sjukdomar bakom sig, eller om han lämnat några. Vad han har lämnat för typ av avkommor osv.
Det är ju denna individs gener som kommer fördubblas hos avkomman.

Ser inget fel i det alls. har själv tänkt linjeavla fast mödremet. det stoet som ska betäckas har samma mormor som är mamma till hingsten och då hamnar det stoet i andra och tredje led hos fölet. krångligt blir det :smirk: Men det stoet är så bra och har lämnat så bra avkommor på 3 stamboksförda föl har det blivit 2 diplomsto och en godkändhingst full pott med andra ord och jag har 2 andra unghästar här hemma efter henne och de är inte dåliga alls . Så därför vill jag testa hur det blir om jag linjeavla på henne. :bow:

Ja, man har väl stött på ett par typ, "Irco Mena - Irco Marco.
Ett exempel på dessa generna kan du se på Gustavii stud i england...
Ifrån min ungdom kommer jag väl ihåg en Nepal - Nepal...

Jag linjeavlar gärna. I "lagom dos"
Denna diskussionen var uppe för en stund sedan.
Då kom vi in på att det kanske finns vissa raser som fungerar bättre/är mer tåliga, när det kommer till linjeavel.

XX aveln är ju ett strålande exempel på det. Går du ett par generationer bak, så kommer du till "line breeding heaven".

lycka till!

Jag ser att alla som svarat varit positiva, så då måste jag svara för att komma med en annan åsikt!
Jag skulle inte linjeavla (dvs när samma individ ligger i andra generationen bakåt eller i första). Jag tror inte att det är bra då dolda negativa anlag kan slå igenom, och tycker att det verkar vara ett kortsiktigt tänkande inom aveln. Det finns ju många individer som är linjeavlade och som blivit bra, men jag tror att det kommer bakslag senare i framtiden om man väljer att avla vidare. Sedan är det väl också så att inavel/linjeavel utarmar de genetiska anlagen, om ni förstår vad jag menar, och på sikt försvagar individerna. När en ras håller på att dö ut kan jag förstå att man måste ta till linjeavel (tex russen i början av 1900-talet), men shettisarna håller väl knappast på att dö ut :smirk:, så där finns det ju massor av hingstar att använda.

Precis min mening också, men tyvärr så har det blivit så inom shettisaveln att om man vill ha en färgad hingst istället för de "sedvanliga" svarta eller fux, så är det svårt att hitta en hingst med stam OCH typ OCH rörelser OCH bra avkommor sedan tidigare som passar stoet. Det sto som de vill betäcka med min hingst har alltså samma morfar som honom, och de har letat vad jag förstår ganska länge efter en hingst som passar, på åtminstone de flesta av åvanstående punkter.

Men jag är i grund och botten emot linjeavel, så jag är lite försiktig med att låta positiv. Men tills vidare är stoet bokat för betäckning och såklart så hoppas jag ju att det blir jättebra! Det känns ändå som att det är inte MITT sto och MITT föl, som JAG måste ta hand om och stå för. Hade det varit det hade jag undvikit linjeavel, helt klart. Fast det är ju min hingst... :o

OK, jag förstår vad du menar. Visserligen kanske man har ett ansvar som hingstägare, men det är ju till syvende och sist stoägaren som väljer hingst och som har ansvaret för sin fölunge.

Lånar tråden lite...

Du får gärna berätta lite om Nepal-Nepal-avkomman.
Blv nyfiken eftersom jag har en val. ue.Nepal och jag vet inte så mkt om Nepal...

Jag antar att det är mig och mitt sto du skriver om. Om du inte vill att jag betäcker mitt sto med din hingst så gör jag inte det, så enkelt är det. Detta är "min" första betäckning så jag kan väl välja någon annan hingst till mitt sto som inte är släkt. Jag har bara kollat på skäckhingstar inom rimligt område eftersom jag väldigt gärna skulle vilja ha ett skäckföl (jag vet att jag kanske inte får det i alla fall) och jag tänkte inte så mkt på att de hade samma morfar :o. Du bestämmer, det är ju din hingst men det är ju jag som har ansvar för sto och ev. föl. Men det kanske är dumt att chansa eller??

Nej, jag tycker inte att det verkar dumt. Jag tycker att vi mycket väl kan prova, och det verkar ju de flesta här hålla med om. Stuteriet sa att du var bokad, din ponny är välkommen till sommaren! :cool:

Mitt sto är betäckt med en hingst som har samma morfar som henne. Jag frågade runt mycket bland avelskunnigt folk först och alla tyckte att det var så många led att det inte blev inavel. I mitt fall är det kallblodstravare med semin. Både sto och hingst har Barry till morfar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30