Samma morfar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
Jag förordar inte linjeavel. Varför avla med morfadern när det finns så många andra trevliga godkända hingstar att välja? Jag förstår att det är många positiva fördelar med hingsten det gäller men om man linjeavlar minskar man avelsbasen i rasen. Vad betyder det? Jo Det finns samma blod i för många individer. För att bredda avelsbasen måste man använda flera hingstar för att undvika för närbesläktade parningar. Jag har 25 års erfarenhet av hästar men vad det gäller avel har jag störst intresse inom hundaveln. För att göra en jämförelse tillåter vår ras inte närmare avel än kusinparningar. Nästan 40 års inavel på få inivider har gjort att det är i stort sett omöjligt att hitta obesläktade hanar att para med. Låt det inte bli så inom hästaveln också! Använd nytt blod vid era betäckningar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30