Samma foder till bägge???

mian1

Trådstartare
Går det att fodra två helt olika hundar med samma foder? Pga platsutrymme har vi försökt att köpa en säck foder och ge båda hundarna. Vi förvarar i en stor fodertunna och det finns inte plats för en till och vi kan inte köpa små påsar eftersom det går åt den del käk.
Den gamla hunden kunde kanske behövt ett seniorfoder, men hon mår bra på ett vanligt lamb&rice-foder. Får den unga hunden det fodret blir hon mager som ett staket även om vi ger lite mer än föreskrivet. Får den unga hunden ett foder för högaktiv hund ser hon riktigt normal ut, men den gamla hunden blir lite väl rund. Vill inte heller minska hennes dos foder för mycket. Hon måste ju bli mätt också. Eller?
Går det att trolla så att bägge har ett bra hull med samma foder?
Finns det något extra, utöver fodret, som man kan ge en hund som är lite väl slank? Hon är inte mager, men vi vill att hon ska bredda sig lite och bygga bättre muskler.

Sv: Samma foder till bägge???

Om nu två hundar har så pass olika behov, så förstår inte jag varför man måste ge samma foder. Så stor plats tar väl inte en extra säck. Man är ju inte tvungen ha en stor fodertunna, utan man kan hälla upp i mindre hink och stoppa undan säcken tills man behöver fylla på hinken igen. Bara man stänger igen säcken ordentligt.

Annars går det ju blanda egen hundmat, på färska råvaror. Då används samma typ av kött till båda, men man ger olika mängder och kanske lite olika sammansättning på vitaminer. Ris eller annat som man får koka, blir ändå samma råvara det oxå till båda hundarna.

Det går ju även köpa ett kraftigare färskfoder och ge det till endast den unga hunden.

Tror du får svårt att hitta ett foder som fungerar för dem när de har så olika behov. Visst kan man trolla och fixa med div tillskott osv men jag är nog så tråkig att mitt förslag ändå är att ge dem olika foder.

Det är nog svårt. Min vuxna Amstaff och min växande GD kan äta samma mat, eftersom båda ligger väldigt högt i behov. Min mindre, och kastrerad, Stafftik måste dock äta en helt annan typ av mat. Hon blir smällfet av deras mat, och även med ett lightfoder av ett bra märke, så blir hon tjock om hon ska få bli mätt. Alternativet är ju då att låta henne käka sina 4 dl max om dagen, men hon är ju HUNGRIG då, och det vill jag inte att hon ska behöva vara konstant.

Så här står det två fodertunnor staplade på varandra. En för valpen + äldsta hanen och en för tiken. Blir lite lyftande och meckande, men hellre det än att mixa med tillskott osv, eller ha öppnade säckar överallt.

Eftersom de har såpass olika energibehov skulle jag inte ge samma foder. Du kan ju alltid ge lamb & rice-fodret till båda och toppa upp med annat på den tunnare hundens mat, men det verkar som mer jobb än att köpa två olika foder från början.

De har kunnat äta samma foder tidigare. Det är först nu som de har olika behov. Och den gamla blir inte jättetjock av den unga hundens foder, men nu när hon inte promenerar längre så har hon tjockat till sig lite.
Nä, vi får väl försöka knö in en tunna till under trappan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 036
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka