Samlad kompott

CarEr

Trådstartare
Jag måste säga att jag bara blir mer och mer fundersam ju mer jag läser på de olika forumen för AR, dressyr och western då det ibland, inte alltid :smirk: känns som om man framhäver "sin" egen stil som den bästa för hästen. Var och en är väl salig på sin tro...

Min ridning går ut på att få häst som är välmusklad, går i en korrekt form och som gör detta med lätta vikthjälper och tygeltag utan att jag som ryttare behöver slita, sparka och dra. Sedan hur jag gör för att nå målet är en salig blandning av det som vissa då skulle kalla dressyr, western eller kanske AR. :angel:

Jag tror inte att jag är själv med att blanda tekniker eller ridstilar, vad man nu vill kalla det. Mycket är väl beroende på att jag har haft en tränare som själv tar från de olika inriktningarna. Men även att man vågar vara öppen för nya ideer och tankar för vad som kan få mig och min häst att komma framåt i utbildning.

Med tanke på hur jag har formulerat mig vet jag inte riktigt var denna tråd ska ligga men jag börjar väl här så får den flyttas om den anses felplacerad. :bow:

Sv: Samlad kompott

CarEr skrev:
Jag måste säga att jag bara blir mer och mer fundersam ju mer jag läser på de olika forumen för AR, dressyr och western då det ibland, inte alltid :smirk: känns som om man framhäver "sin" egen stil som den bästa för hästen. Var och en är väl salig på sin tro...

Jo, nog är det så att man blir salig på sin egen tro, det är ju mänskligt! Men visst är det tråkigt när somliga inom vissa grenar "rackar ned" på dem som valt något annat. Jag som är glad skogsmulle står nog inte särskilt högt i kurs hos alla... :angel:

Jo det är väl så.

Men det är fascinerande att det ibland verkar som att man bara rider med vikthjälper eller sätet i vissa dicipliner och att inte detta är grunden i ridning oavsett.

Eller så är jag fel ute när jag läser trådarna :o :rofl:

CarEr skrev:

Min ridning går ut på att få häst som är välmusklad, går i en korrekt form och som gör detta med lätta vikthjälper och tygeltag utan att jag som ryttare behöver slita, sparka och dra. Sedan hur jag gör för att nå målet är en salig blandning av det som vissa då skulle kalla dressyr, western eller kanske AR. :angel:

Jag tror inte att jag är själv med att blanda tekniker eller ridstilar, vad man nu vill kalla det. Mycket är väl beroende på att jag har haft en tränare som själv tar från de olika inriktningarna. Men även att man vågar vara öppen för nya ideer och tankar för vad som kan få mig och min häst att komma framåt i utbildning.

Med tanke på hur jag har formulerat mig vet jag inte riktigt var denna tråd ska ligga men jag börjar väl här så får den flyttas om den anses felplacerad. :bow:

:bow: :bow: :bow: Instämmer!!!!!!!:bow: :bow: :bow:

Men det är fascinerande att det ibland verkar som att man bara rider med vikthjälper eller sätet i vissa dicipliner och att inte detta är grunden i ridning oavsett.

Hm... När jag red på ridskola fick jag lära mig att rida med hand och skänkel, och handen var det som bestämde hästens form. Hästens form var bra när den krökte på nacken. Helt seriöst så var det faktiskt så! Knappt ett ord om vikthjälper osv...

Och det var en ridskola som hade många tävlande ekipage i både hoppning och dressyr, och alla red ju för samma ridlärare. Så vilken disciplin är jag skolad inom, egentligen? Vad kallas den?

Det är först på senare år, när jag fått kontakt med western- och AR-folk, som jag faktiskt fått förståelse för ridning och hur man kan göra det lätt och behagligt. Så för mig är det inte konstigt att jag är salig inom min tro på CR, AR och i viss mån western.:)

Det är ju bara inom dessa läror jag uppfattat att man verkligen fokuserar på sisten, vikthjälperna och lättheten...:confused:

Det kanske är en del av det. Jag har inte lärt mig rida på ridskola utan genom trial and error varianten får man nog kalla det. :angel:

När jag utvecklades mer i ridningen var det genom att rida för instruktör som renodlade det jag hade med mig och plockade bort inlärda fel. Men hela tiden baserat på att grunden är att rida med säte och vikthjälper med lätt kontakt.

Jag kan för mitt höga nöjes skull sätta mig och titta på en lektion på ridskolan här i stan och tycka att man fortfarande fixerar sig mer på huvudet än ryggverksamhet. Jag kan även tycka att det är för mkt "hjälpmedel" för att hästen ska gå "korrekt" på vanlig dressyr.

Jag har kanske har haft tur att träffa på rätt folk inom vanlig dressyr, inte vet jag.

CarEr skrev:
Många som läst men ingen som har en åsikt :confused: :angel:
Det känns som ett vanligt syndrom bland oss hästmänniskor rent allmänt, att vi rackar ner på vad andra gör sitället för att lyssna och kanske lära oss något.

Så länge man behandlar sin häst med respekt och alltid tänker på dennes bästa så spelar det nog ingen större roll vilken "stil" man tillhör.

Vi blir så upphakade på att hitta fel hos varandra..."NH-folk är flummiga, de som rider klassik dressyr plågar hästen, trav är helt onaturligt osv osv...". Inom alla stilar finns ett enormt spektrum av människor. Allt ifrån de som är helt fantastiska med hästar till de som inte borde få komma i närheten av ett djur (eller människa) över huvud taget...

Så varför inte sluta racka mer på varandra och försöka lära oss något istället...?

Hehe... :bow: :bow: :bow: varför tror du att jag en längre period modererat fritidsridning, barockridning och "tävla" dressyr? Ett tag modererade jag även western... :angel:

Jag brukar själv säga att jag är en akademisk buskrallyryttare, med tävlingsinstinkt emot mig själv och min häst.

Med det menar jag att vår (Timas och min) utmaning, går ut på att stärka och muskla upp oss, samt utmana oss själva på att tänja på våra gränser av vad vi kan och vågar.

Det här är mitt svammel och återigen säger jag, att ni som känt mig en längre tid från mina hemsidor, dagböcker och gråtmilda kvällar och nätter på bukechatten vet vad jag menar. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Ridning Kära Buke-orakel. Jag fick tips av en person om att det fanns en ridstil/inriktning med övningar som skulle kunna passa min häst men...
2
Svar
32
· Visningar
2 952
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar