Samla stark häst

Mirre

Trådstartare
Rider ett hbl på ridskolan som e jättehärlig på all vis men väldigt pigg och framåt (iof det som är härligt men ändå) men han kan bli rätt stark och svår att få med bakkärran på. Nån med tips?
Red honom i fredags, och alla tyckte han gick bra, jag tyckte mest jag satt och drog i honom. :crazy: Hur skulle ni göra? Han sticker inte utan är bara rätt hård i munnen och pigg. Går lite fort i bland :angel: :D Tycker det är svårt och känna var bakbenen är nånstans.

Sv: Samla stark häst

Jag har ridit en del ridskolehästar som passar in på din beskrivning ;) På dom har man fått ha väldigt mycket ben och göra upprepade förhållningar, så att man inte blir "hängande" i tyglarna. Det kan vara svårt att komma ihåg att driva när dom är så framåt. Orsaken till att dom blir sådär starka är ju att dom tycker det är jobbigt att samla upp sig, och då löser det inget att ha mycket hand.
Ett dressyrspö kan rekommenderas till lite rumppet.

Lite flummigt skrivet, jag är trött. Du får säker fler, bättre tips.

oki tack! :bow:
Min ridlärare sa samma sak, men det är som du säger svårt att komma ihåg och skänkla också när det redan går för fort :D

det är där förhållningen kommer in ;)

mycket ben betyder inte full fart framåt. men som sagt tänk att hästen inte ska fastna i handen då blir den tvingad att göra jobbet själv. om du tycker det går för fort lägg en volt och så fort hästen ökar mer än du vill så lägger du en till och sen håller man på så. :angel:

fungerade jättebra på min travare som ofta hade väääldigt bråttom så fort det blev jobbigt

Gör mycket förhållningar och känn att han lyssnar på dig.
Det är som de andra redan påstått väldigt lätt att glömma att använda skänkeln på en pigg häst, men det är väldigt viktigt. Samtidigt måste du kunna ta tag i hästen med, du
ska kunna ta tag i den ordentligt om så behövs men du måste kunna göra det snabbt och kunna ge efter lika snabbt! Försök att inte fastna i handen (lättare sagt en gjort.. jag vet..) Ju mer du tar tag i käften på honom, ju mer stretar hästen emot.

Tänk på att göra mycket halter, halvhalter, gör mycket volter, serpentinbågar osv.
Försök aktivera hästen hela tiden! Har den något att tänka på, så lägger den sig förmodligen inte i handen lika lätt heller.. Beröm hela tiden! Gärna med rösten så mycket som möjligt, och när du får tillfällen så kan du smeka lite lätt på halsen med, men det är ju lätt att man tappar allt ibland då - därför är ju rösten så bra...

Låter även som om att hästen ev. kan tycka att det är jobbigt och försöker slingra sig undan lite genom att springa och ta bettet.

:bow: bra tips!!
Var bra tips från allihop :bow:
Tror jag ska rida honom i morogn, ska tänka på det då.

Jag vet om om jag skulle använda mig av mkt ben, risken på en sådann häst är att den bara rusar mera, och du får mer i handen, oavsett hur många förhållningar du än tar.
Ett mkt bra tips som jag har fått av min tränare är att man ska ha känslan av att rida i nedförsbacke (ja, faktiskt! :D ) och att "hitta sin baksida". Det första aktiverar de muskler i korsrygg som du behöver för att dels hitta den lodräta sitsen och dels så bromsar det upp hästen en hel del.

Att hitta sin baksida är inte så enkelt som det låter, det gäller att få med hela ryggraden från atlaskotan till svanskotan, att hitta den där medvetenheten om din baksida och hur du använder den, den är trots allt viktigare än framsidan, och det är verkligen synd att vi inte har ögon i nacken!

En annan grej man kan göra är att tänka på att man ska växa uppåt och neråt samtidigt! Det är en ganska kul tanke, men det är bra samlande arbete, om än svårt att klara av riktigt bra.

Sen så finns det ju sånna där oumbärliga grejer som bara är att gnata in, såsom halt till trav, trav till halt, skritt till hal, rygga till skritt osv osv...

Har inte läst igenom svaren så ursäkta eventuella upprepningar.

Halvhalter, halvhalter, halvhalter. Som går igenom ordentligt! Ta ledande tygeltag som måste gå igenom (återigen!), håll emot med ytter så han inte förböjer sig och glöm inte bort att använda benen när förhållningarna går igenom.

Rid mycket övergångar så du får honom att lyssna på dig och inte försöka springa ifatt hästen framför. Se till så att det är du som bestämmer takt och tempo.

Håller med dig. Jag skulle betrakta det som en olat/olydighet och backa några steg. Renodla hjälperna och först se till att hästen bromsar för lätta förhållningar i skritten, sedan se till att den gör detsamma i traven. Det här med att driva samtidigt, jag vet att det är vad som rekommenderas, men njaa... Tycker det ställer för stora krav på hästen. Om den inte orkar bära huvudet själv, så måste ryttaren bära det istället, och då får man inte någon känslig mun...

Börja travarbetet med att trava några steg och sedan skritt igen, eller, om du inte kan det (lektionsridning) så bromsar du ner tills du känner att hästen precis ska bryta av, men då fortsätter du trava. Detta är bara lydnadscheck och du kan sitta helt stilla bara, du ska inte rida ihop den. Det kan vara väldigt stretigt från början, men efter några gånger bör hästen ha vinklat ihop sig tillräckligt bak för att bära sig själv, och då kan du börja använda sammansatta hjälper igen. Så fort den hänger sig på, så börjar du om igen. Detta kan vara enormt jobbigt för hästen, så försök rida på lätthet och känn efter vad den orkar och inte under passet.

Halvhalter, övergångar och lösgörande arbete...som de flesta andra också verkat tipsat om :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar