samfälld gräsmatta

Vad det än är du fiskar efter så är det inte ett bygglov.
Jo det är bygglov.
Vet säkert.
Det måste man ha om man vill göra åtgärder som inskränker på allemansrätten.
Typ camping eller en parkanläggning.

Sen är frågan vad du menar med natur eftersom det inte finns någon natur i Sverige utom möjligen i något reservat eller i fjällen.
Samma som lagen menar vad gäller allemansrätten.

"Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408)."

Källa http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Kungorelse-1974152-om-beslu_sfs-1974-152/

Jo det är bygglov.
Vet säkert.
Det måste man ha om man vill göra åtgärder som inskränker på allemansrätten.
Typ camping eller en parkanläggning.

Samma som lagen menar vad gäller allemansrätten.

"Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408)."

Källa http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Kungorelse-1974152-om-beslu_sfs-1974-152/
Du vet alltså säkrare än mig som jobbar med dessa frågor tillsammans med både planavdelningen och miljö och byggförvaltningen dagligdags? För att behöva bygglov krävs det att du bygger någonting. Om du har en camping där folk inte parkerar sina bilar, husbilar eller husvagnar där du inte har några staket, byggnationer eller skyltar eller något annat som kontrolleras i PBL så behöver du heller inget bygglov. Så länge dina gäster inte har sina tält uppe längre än ett par dagar räknas de inte som byggnation (längre tider kan de dock räknas som byggnad). Möjligen behöver du andra tillstånd för att bedriva den typen av verksamhet det har jag ingen koll på. Men det ligger inte under bygglov.

Allemansrätten ligger förövrigt inte under PBL som är den lag som styr bygglov.

Nu är ju allt det är väldigt OT eftersom frågan handlar om en samfällighet och samfälligheter ligger inte under bygglov(kommunal myndighet) utan under lantmäteriet(statligmyndighet). "Reglerna" för samfälligheten görs upp av de som ingår i samfälligheten. Är det då tomtmark enligt detaljplan så gäller inte allemansrätten (vilket den sällan gör inne i en stad eller ett tätbebyggt område).

Om du har en camping där folk inte parkerar sina bilar, husbilar eller husvagnar där du inte har några staket, byggnationer eller skyltar eller något annat som kontrolleras i PBL så behöver du heller inget bygglov.
Ja tydligen så vet jag mera.
Eftersom vi har ett kommunalt bygglov för just en camping och dessa frågor var centrala.
Frågan om att campingen skulle upphäva allemansrätten.

Men det händer då och då att det blir så.

Allemansrätten ligger förövrigt inte under PBL som är den lag som styr bygglov.
Inte på det viset men om kommunen får nej från Länsstyrelsen så blir det inget kommunalt bygglov.

Vi har tröskat bygglov på landet utom planlagt område så mycket att vi kan en hel del nu.
Och i vissa fall så har vi fått plocka fram information som ikullkastat vad de kommunala tjänstemännen påstår.
Ni vet inte allt - faktiskt.

Visst är det en "intressant" upplevelse! :)
Men du kan åtminstone trösta dig med att det inte är dig som folk skrattar åt i sådana här trådar.
Jag lovar att de kommunala tjänstemän som gjorde fel inte skrattade det minsta.

De är duktiga på planlagt område inom tätbebyggelse men så fort som det blir litet utanför det vanliga så är de inte alltid att de har så rätt som de vill hävda.
Vi har nu fått de bygglov som vi sökte, men det blev en del överklaganden för att komma dit.
Och det var för att de på kommunen gjorde fel då de trodde just att de minsann kunde allt om saken.
De gjorde inte det kan jag berätta.

Det som det hela hade fastnat på var just allemansrätten.

Här så har du ju å andra sidan svarat på ursprungs-frågan.

Är det då tomtmark enligt detaljplan så gäller inte allemansrätten (vilket den sällan gör inne i en stad eller ett tätbebyggt område).

Allemansrätten gäller alltså inte på TS samfällda gräsmatta.

Här så har du ju å andra sidan svarat på ursprungs-frågan.

Allemansrätten gäller alltså inte på TS samfällda gräsmatta.
Men vi vet ju inte vad som står i detaljplanen eller om TS ens bor i ett tätbebyggt område där detaljplan finns. Om husen vätter mot gräsytan om den upplevs privat eller ej osv. Så vi kan med säkerhet inte säga någonting.

Det kan jag inte, jag vet ju inte mer än att det är en yta som är täkt med gräs och som är en samfällighet.
Jo den är ju odlad.
Och du påstår att man inte behöver bygglov för det.
Odlad privat mark är förbjudet område enligt allemansrätten.

Dessutom så påstår du att natur bara finns i fjällen och i något reservat.
Det skulle ju innebära att allemansrätten faller på alla andra ställen enligt Grundlagen där det är just naturen som alla skall ha tillgång till.

Jo den är ju odlad.

Det skulle ju innebära att allemansrätten faller på alla andra ställen enligt Grundlagen där det är just naturen försom alla skall ha tillgång till.
Skog är ju också odlad mark, den är ändå inte förbjuden att vistas i. Allemansrätten säger att man inte får skada marken, gräsmattan riskerar inte att skadas av att man rör sig på den. Funktionen blir inte förstörd, ingen kommer att lida ekonomiskt av det. Så nej det är inte den typen av odlad mark man menar i allemansrätten.

Jo den är ju odlad.

Det skulle ju innebära att allemansrätten faller på alla andra ställen enligt Grundlagen där det är just naturen som alla skall ha tillgång till.
Ja alla annan mark förvaltas och brukas av människan. Skogen driftas och sköts, liksom åker och äng och bete. De är kulturhävdade ytor. Vad man menar med natur i allemansrätten? I princip så verkar det ju vara allt som inte är stadslandskap, reservat och de övriga undantag men gör i allemansrätten som definieras som natur just i allemansrätten. Vad är det då som skiljer en plantskog från en skog, jo ålder och känslighet. Så samma område med träd som du 20 år tidigare inte fick röra dig i får du nu röra dig i eftersom den nu är skog och inte längre plantering fastän det enda som skiljer planteringen från skogen är tid. Skogen är ju lika planterad efter 80 år som den är år ett. Det som skiljer är ju risken för skador på skogen. Eller vad är det som gör att den planterade skogen plötsligt efter ett antal år blir natur?

Så nej det är inte den typen av odlad mark man menar i allemansrätten.
Jo den är odlad privat parkmark.
Där så gäller inte allemansrätten.
Jämför en flera ha stor park runt ett privat slott.
Runsa slott t.ex.
Där så är det förbjudet tillträde enligt allemansrätten.

Jo den är odlad privat parkmark.
Där så gäller inte allemansrätten.
Jämför en flera ha stor park runt ett privat slott.
Runsa slott t.ex.
Där så är det förbjudet tillträde enligt allemansrätten.
Är alla klippta gräsytor parker? Om du börjar klippa gräsytorna i dina beteshagar istället för att beta dem betyder det att det då är en park och ej längre allemansrättsligt? Behöver du bygglov för att klippa gräset i din hage med gräsklipparen?
Är det skillnad om man använder en gräsklippar som hänger efter en traktor eller en vanlig gräsklippare när man klipper sitt gräs?

Är alla klippta gräsytor parker?
Det är inte klippandet som avgör utan odlandet.
Det heter "odlad mark" så där någon har sått gräsfrö och bearbetat jorden så är det odlat och därmed inte tillgängligt enligt allemansrätten.

Hur skall du förresten ha det vad gäller vad som är natur?
Är det bara fjäll och nationalparker eller är det andra områden också?
En odlad vall är ju definitivt inte natur.
Var tycker du att du kan röra dig fritt i naturen enligt allemansrätten?
När gjorde du det senast och på vilken mark?

Det är inte klippandet som avgör utan odlandet.
Det heter "odlad mark" så där någon har sått gräsfrö och bearbetat jorden så är det odlat och därmed inte tillgängligt enligt allemansrätten.

Hur skall du förresten ha det vad gäller vad som är natur?
Är det bara fjäll och nationalparker eller är det andra områden också?
En odlad vall är ju definitivt inte natur.
Var tycker du att du kan röra dig fritt i naturen enligt allemansrätten?
När gjorde du det senast och på vilken mark?
Här i småland består ju nästan alla beteshagar av många små fd vallåkrar som en gång är sådda men nu är betade sedan många år. Enda skillnaden jämfört med "slottsparkens" gräsyta är att beteshagarna blivit just betade och gräsmattan blivit klippt.

Riktig natur som ej är brukad i någon form finns bara i vissa reservat och i fjällen.
Däremot så använder man ju ordet natur om i princip nästan allt levande, många människor som är ute och går i tex haga parken anser nog att de är ute i naturen trots att Hagaparken inte är mindre konstgjord än Sergels torg. Hagaparken är anlagd sådd och förvaltad till sin nuvarande form precis som vilken skog som helst. Skogen är också sådd, planerad och förvaltad till sin nuvarande form. Vad skiljer dem åt?

Enligt allemansrätten får jag röra mig fritt i skog och mark där jag inte stör eller utgör en risk för att skada växtlighet eller djurliv samt förstör och orsakar ekonomisk skada.

Jag red på en skogsväg för några veckor sedan som jag tror inte låg på stallägarens mark.

Däremot så använder man ju ordet natur om i princip nästan allt levande, många människor som är ute och går i tex haga parken anser nog att de är ute i naturen trots att Hagaparken inte är mindre konstgjord än Sergels torg. Hagaparken är anlagd sådd och förvaltad till sin nuvarande form precis som vilken skog som helst. Skogen är också sådd, planerad och förvaltad till sin nuvarande form. Vad skiljer dem åt?
I skogen så gäller allemansrätten i Hagaparken så får man vistas för att ägaren (Kungen) har bestämt att det skall vara så.
Hade ägaren bestämt att ingen fick gå där så hade den varit stängd för allemansrätten gäller inte.

I övrigt så sår man inte skog, den planterar man.
Så en nyplanterad skog räknas som plantering.

Enligt allemansrätten får jag röra mig fritt i skog och mark där jag inte stör eller utgör en risk för att skada växtlighet eller djurliv samt förstör och orsakar ekonomisk skada.

Jag red på en skogsväg för några veckor sedan som jag tror inte låg på stallägarens mark.
Då så tar vi den här publikationen igen.
De är nämligen den som gäller när det kommer till allemansrätt.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
Läs "Plantering" sidan 18 och "Andra Ägor" sid 19 vad gäller åker. Åker är mark som är markerad med gult på den ekonomiska kartan.
Samt "Utvidgning av Tomt" på sidan 28 där det där med allemansrätt och bygglov beskrivs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka