samfälld gräsmatta

Amha

Trådstartare
Jag googlar och googlar utan träff.

Jag bor i ett område där vi har en samfällighet. Till den hör bland annat ett par gräsmattor som vi turas om att sköta. Igår gnällde grannen på att det ränner runt ungdomar på "vår" gräsmatta och att dessa inte får vara där. Detta hade de tydligen påpekat för vissa av dessa. Jag ifrågasatte och tänkte att allemansrätten väl borde gälla där men fick svaret att gräsmattan ska klassas som tomtmark och ar därmed privat. Anledningen till att den är tomtmark är att den ligger så "skymd" (bakom våra hus, omgiven av buskar) men en annan liknande mark är inte tomt då den gränsar till en gångbana :confused: Det låter ju helskumt. Visst, jag är kanske inte helnöjd med att de smyger omkring här om kvällarna. Hade en tjej som lekte kurragömma med sina kompisar i min trädgård i somras bland annat men hon fick höra mitt missnöje så att säga. Samtidigt kan jag se att det är en suverän lekplats och att jag unnar dem det.

Men hur som, vad gäller? Allemansrätt eller ej på gräsmattan?

Jag googlar och googlar utan träff.

Jag bor i ett område där vi har en samfällighet. Till den hör bland annat ett par gräsmattor som vi turas om att sköta. Igår gnällde grannen på att det ränner runt ungdomar på "vår" gräsmatta och att dessa inte får vara där. Detta hade de tydligen påpekat för vissa av dessa. Jag ifrågasatte och tänkte att allemansrätten väl borde gälla där men fick svaret att gräsmattan ska klassas som tomtmark och ar därmed privat. Anledningen till att den är tomtmark är att den ligger så "skymd" (bakom våra hus, omgiven av buskar) men en annan liknande mark är inte tomt då den gränsar till en gångbana :confused: Det låter ju helskumt. Visst, jag är kanske inte helnöjd med att de smyger omkring här om kvällarna. Hade en tjej som lekte kurragömma med sina kompisar i min trädgård i somras bland annat men hon fick höra mitt missnöje så att säga. Samtidigt kan jag se att det är en suverän lekplats och att jag unnar dem det.

Men hur som, vad gäller? Allemansrätt eller ej på gräsmattan?
Allemansrätten gäller inte på tomtmark och enligt naturvårdsverket i direkt anslutning till tomt.

Nej det är inte så.
Parkmark som är privat räknas som tomt.
Offentliga parker ägs av det offentliga.
Du får inte skriva park i detaljplanen om det inte är en offentlig plats. Offentliga platser som parker och torg kan i vissa fall ha en privat huvudman men det är ovanligt. Även om det är en privat huvudman som äger och förvaltar platsen är den ändå offentlig så länge det står park i detaljplanen. Men för det mesta ägs platsen av kommunen eller någon annan statlig verksamhet.

Du får inte skriva park i detaljplanen om det inte är en offentlig plats.
Det kan vara en park utan att vara detaljplanerat som park.
En park runt en stor villa med egen tomt kallas också park.

Så vi menar olika saker.

Man får inte gå på odlad mark, i planteringar eller i anlagd park.
En campingplats t.ex. räknas som parkmark allemansrättsligt.
Och man måste ha bygglov.
Vilket man också måste ha för att anlägga gräsmatta på ett stycke natur.

Det kan vara en park utan att vara detaljplanerat som park.
En park runt en stor villa med egen tomt kallas också park.

Så vi menar olika saker.

Man får inte gå på odlad mark, i planteringar eller i anlagd park.
En campingplats t.ex. räknas som parkmark allemansrättsligt.
Och man måste ha bygglov.
Vilket man också måste ha för att anlägga gräsmatta på ett stycke natur.
Nej det behöver du inte. Bygglov på markanläggningar behöver du i princip endast för parkeringsplatser gräsytor hör definitivt inte dit. Du kan också behöva bygglov om du väsentligt höjer eller sänker marken.
Bygglovsgivningen är beroende av vad som står i detaljplanen, detaljplanen regleras av Plan och Bygglagen. Natur skyddas i Miljöbalken. Om det inte är driftsskog som då regleras av skogsvårdsstyrelsen och då om jag inte missminner mig är det jordabalken, jag har lite dåligt koll på driftsskog eftersom det inte är mitt ämne.

Sen undrar jag vilken lag du refererar till när det gäller definitioner i allemansrätten?

"Men den som går förbi en villa på 60 – 70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.
Om huset är omgivet av parkanläggning eller lik-
nande kan dock tomten gå längre (jfr nedan sid. 27)."

Källa http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
"Men den som går förbi en villa på 60 – 70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.
Om huset är omgivet av parkanläggning eller lik-
nande kan dock tomten gå längre (jfr nedan sid. 27)."

Naturvårdverket har valt att blanda begreppen, i lagtext är parkmark just offentlig platsmark och tomtmark är fastighetsmark. De menar helt enkelt att man inte ska röra sig på anlagd privatmark.

Nej det behöver du inte.
Jo det behöver man om det inte handlar om tomtmark.
Utom planlagt område så får man inte göra parkmark som man vill då det hindrar allemansrätten.
Det är hårt med det där.
Tomtmark anses redan förlorad vad gäller allemansrätten.

Man kan inte göra som man vill bara för att man äger mark på landet.

Det spelar ingen roll.
Om man har bygglov för att anlägga "park" så finns där ingen allemansrätt.

Jag vet inte säkert men just denna är väl ett område som råkar ha klarat sig från hus, tveksamt hur det ser ut med bygglov där. Inte särskilt mycket energi på den där ytan, om det är bygglov det hänger på.

Jo det behöver man om det inte handlar om tomtmark.
Utom planlagt område så får man inte göra parkmark som man vill då det hindrar allemansrätten.
Det är hårt med det där.
Tomtmark anses redan förlorad vad gäller allemansrätten.

Man kan inte göra som man vill bara för att man äger mark på landet.
Vad det än är du fiskar efter så är det inte ett bygglov. Sen är frågan vad du menar med natur eftersom det inte finns någon natur i Sverige utom möjligen i något reservat eller i fjällen.
Så menar du driftskog så nej man får inte ta ned skog och anlägga gräsmatta där utan att diskutera saken med skogsvårdsstyrelsen. Är det åkermark får du ha klippt gräsmatta, träd och what not där hur mycket du vill. Gäller det hagmark så får du också göra lite vad du vill så länge det inte är kulturskyddat och du kommer så klart inte kunna få ut bidrag om det varit en bete som gett det om du förändrar. Men du kan ju klippa hela betet med gräsklippare och plantera äppelträd och buskar där hur mycket du vill så länge det inte har ett kultur, biotop eller naturskydd.
Alla typer av dylika skydd ligger dock under miljöbalken eller kulturminneslagen inte PBL som är den lag dom bygglovet lyder under.

Jag vet inte säkert men just denna är väl ett område som råkar ha klarat sig från hus, tveksamt hur det ser ut med bygglov där. Inte särskilt mycket energi på den där ytan, om det är bygglov det hänger på.
Bara för att det är tomtmark betyder inte att det finns ett bygglov, antagligen är ytan avsatt som allmänning även i detaljplanen (jag antar att du bor i tättbebyggtområde då borde det finnas en detaljplan) och då antagligen som någon typ av friyta kanske var det tänkt att där skulle finns en lekplats eller fotbollsplan?

För allmänningen borde det finnas ett avtal/stadgar som antagligen föreningen/de som är del i allmänningen har likväl som lantmäteriet som är de som upprättar avtalen kring allmänningar och liknande.

Tvärtom, park är offentlig alltid, annars skall det vara tomt enligt detaljplan.
Hm..
Du får inte skriva park i detaljplanen om det inte är en offentlig plats. Offentliga platser som parker och torg kan i vissa fall ha en privat huvudman men det är ovanligt. Även om det är en privat huvudman som äger och förvaltar platsen är den ändå offentlig så länge det står park i detaljplanen. Men för det mesta ägs platsen av kommunen eller någon annan statlig verksamhet.
Hur är det då med exempelvis Lisebergs nöjespark. Där gäller knappast allemansrätten...

Bara för att det är tomtmark betyder inte att det finns ett bygglov, antagligen är ytan avsatt som allmänning även i detaljplanen (jag antar att du bor i tättbebyggtområde då borde det finnas en detaljplan) och då antagligen som någon typ av friyta kanske var det tänkt att där skulle finns en lekplats eller fotbollsplan?

För allmänningen borde det finnas ett avtal/stadgar som antagligen föreningen/de som är del i allmänningen har likväl som lantmäteriet som är de som upprättar avtalen kring allmänningar och liknande.
Är marken frånstyckad som tomt så står det i handlingarna vad den är avsedd för. sommarstuga, industritomt eller bostadstomt. i o m det är registrerat har ägaren rätt att hägna in och allemansrätten är förverkad.

Du har ett trevligt fall i Kisa där kommunen sålt campingplats med tillhörande bad till en familj. Denna driver nu campingplatsen och har hittills lyckats stoppa privatpersoner som inte bor på campingen att gå ner, genom campingen till badet.

Du har flera parkanläggningar som är helt eller delvis stängda för allmänheten kring flera stora slott o herresäten både inom och utom stadsplanerat område

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka