Salu hästar

sophia93

Trådstartare
Ändra om jag postat i fel forum
-------------------------------------------------------------------------------------

Jag har börjat leta efter häst, och undrar lite vad ni bukare kollar på när ni ska köpa häst?

Jag ska ha en häst jag kan satsa lite i hoppning med. Kanske inte högsta klasserna men ändå lite höjder, ändå vill jag ha något att jobba med.

Så vad ska jag kolla på när jag kollar på annonser??

Sv: Salu hästar

Ändra om jag postat i fel forum
-------------------------------------------------------------------------------------

Jag har börjat leta efter häst, och undrar lite vad ni bukare kollar på när ni ska köpa häst?

Jag ska ha en häst jag kan satsa lite i hoppning med. Kanske inte högsta klasserna men ändå lite höjder, ändå vill jag ha något att jobba med.

Så vad ska jag kolla på när jag kollar på annonser??

Hej hej
När jag köpte häst kollade jag framförallt om hästen lämpade sig för det jag vill syssla med.
Du ska kolla så att hästen är vaccinerad, och att hästen är frisk och kry.
Du ska aldrig chansa, om hästen har varit svårt skadad innan och individen ska hålla för tävling, så lägg till några tusenlappar så du får något bra och inget halvdant.
Ålder, alltid sånt man kollar, mankhöjden kanske viktig för en del.
Vet inte alls om du vill börja från noll med en unghäst eller om du vill ha en lite äldre.
Om det är första köp skulle jag satsa på en häst mellan 6-15 år gammal, som är lite utbildad, så att hästen lär dig och inte tvärt om.

Själv har jag bara haft unghästar och det är för att jag gillar utmaningen, det tråkiga med en unghäst är väl att du får gå sakta fram, du kan inte börja på tävlingsbanorna i de högre klasserna på ett tag framöver, utan hästen måste utvecklas.
det roliga är väl i slutändan att ni har utvecklats tillsammans och du kan känna en stålthet med vad du fått fram, och att det är du som format hästen och ingen annan.

Lycka till :):)

Jag gjorde en lista när jag letade häst. På listan skrev jag upp typ i vilken ålder jag ville att hästen skulle va i och hur stor mm. Det hjälpte mig begrensa hästvalet och inte åka på varje häst som lät fin på annons. Självklart så kan hästen vara helt annan i verkligheten och inte alls son ägaren beskrev den. Skriv ut alla annonser du har svarat på inklusive telefon nr, namn och mail adress för om man svarar på många annonser på är det ett helvete att hålla reda på vem som var vem om man inte har kvar annonsen. Se gärna till att ägarna är trevliga att ha och göra med. Man stöter på en massa konstiga personer GARANTERAT! När du provrider så ha gärna med dig någon som kan ge dig istruktioner mm och filma när du rider och handskas med hästen. Det underlättar helt klart att kunna sitt hemma i lugn och ro och tänka ut ordentligt innan man fattar sitt beslut och när man då kan titta på filmen så kommer man ihåg lite mer. Se också till att vara närvarande vid vetrinärbesiktningen ifall möjlighet finns. Och när du väl är och tittar på hästen så ska du vara med när hästen görs iordning! Hoppas jag hjälpte dig lite :D

Japps alla svar är till hjälp:D Min mamma kommer vara med när jag provrider och hon är också med och hjälper till å lete. Min ridlärare kommer vara med i det sista och kolla på hästen och hjälpa till å pruta å så:p

Hur gör man med vet besktning om man vill ha röntgen å så??

Jag har en ungefärlig idé om vad jag vill ha, och vilken prisklass när jag börjar leta. Väldigt bra att diskutera med din tränare vad h*n tycker du ska ha för typ av häst.
Sedan läser jag även annonser på hästar som inte helt passar in i den mallen, och kan även ringa och prata med säljaren och åka och provrida. Jag tycker det är bra att ha en idé om vad man vill ha, men ändå inte bli för låst vid den.
Sen förbereder jag lite frågor, och ringer och pratar med säljaren. Verkar det fortfarande intressant blir det provridning.
Ett tips när du ringer är att fråga om hästens namn, så du kan kolla upp tidigare tävlingsmeriter. Ser du att det verkar vara en häst som blivit utesluten ofta t.ex. men säljaren inte sagt något om det, kan det vara läge att dra öronen åt sig.

Jag tittar på stammen, men den är inte avgörande, inte på en vuxen häst åtminstone.
Jag tittar också på exteriören, att den är någorlunda korrekt, för hållbarhetens skull.
Lycka till med hästletandet!!

Jag håller med de råd du redan fått, leta efter en häst som, beroende på din kunskap, redan visat sig ha kapacitet eller en yngre som kräver just mer kunskap från dig.

Men framförallt, leta i din prisklass. Och att gå in med attityden att pruta tycker jag är oseriöst. Lustigt att du bestämt dig för att pruta utan att ha provridigt en häst. Tänk om den är värd priset? Om du däremot hanterat och ridit den och hittat "fel" kan du ju alltid lämna ditt bud.

Jag behöver ju inte pruta om jag hittar en häst för 35 000kr typ, men om man hittar en häst över prisklassen och t.ex om de står att hemmet är viktigare än priset.

Och som jag nu gjort och hittat en häst som kostar 55 000 och absolut inte är värld det så kan man ju pruta ner på den.

Nej, pruta gör jag bara om de behövs:p

Var de någon som kunde ge något tips när de gäller besiktning?? Och röntgen(stavning??)

kl

Man ska ha ganska klart för sig vad man letar efter, ungefär ålder osv.
Vill du ha en yngre oslipad diamant som du kan forma själv, eller vill du ha en lite äldre häst som redan kan det mesta som det är bara att köra vidare på?
Måste den vara trygg och lung, eller kan den vara lite stissig(jag menar så du av klara det)
Valack, sto eller hingst, ca pris, mycker motor, mittimellan motor eller liten motor?
Tävlad förut, eller helt ny på tävlings banan, ska du bara satsa på hoppning eller ska du göra något annat också?

Det var ungefär dom sakerna jag började klura lite på när jag letade häst, för att komma och provrida en häst och man vet inte alls vad man vill ha.
Då kan det bli svårt att veta om det känns rätt eller inte.

När du har åkt och provridit en häst, skriv gärna upp plus och minus sidor hos hästen.
Som du sen kan gämföra mot dom andra hästarna du sedan provrider.

lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama