Saltsten + mineraler?

Totola

Trådstartare
Här kommer lite funderingar om saltsten och mineraler. Man tycker ju att det är sånt som man borde kunna vid det här laget, men men :angel:

*Hur är det egentligen, behöver man saltsten trots att hästarna har tillgång till mineraler? Eller innehåller mineralerna det salt de behöver?

*Behöver alla hästar tillgång till saltsten eller är det bara om de dricker för lite?

*Vilka mineraler är "bäst"; sand- eller pelleterat, eller kanske annat?

*Är det bäst med "fri tillgång" till mineraler, eller kan det fungera lika bra att hälla en relativt stor dos i fodret som de kan lämna om dom vill?

*Kan det fungera att ha en stor saltsten i hagen trots att man bara har marken att lägga den på, inget tak över eller dylikt, eller brukar de bli förstörda snabbt då?

Massor med funderingar som sagt, men nu vill jag ha åsikter så man får mer kött på benen! :)

Sv: Saltsten + mineraler?

*Hur är det egentligen, behöver man saltsten trots att hästarna har tillgång till mineraler? Eller innehåller mineralerna det salt de behöver?
Det beror på om de äter tillräckligt av mineralfodret, och hur hög salthalten är i fodret. Läs innehållsförteckningn och räkna!

*Behöver alla hästar tillgång till saltsten eller är det bara om de dricker för lite?
Alla hästar behöver salt, och får de inte tillräckligt från andra fodermedel behövs en saltsten. Förutsatt att hästen slickar på den, såklart...;)

Jag föredrar pelleterade, de brukar vara smakligare och äts oftare upp. De fastnar inte heller i hinkar och krubbor på samma sätt som "grus". Tror inte det är någon större skillnad på smältbarheten för hästen.

*Är det bäst med "fri tillgång" till mineraler, eller kan det fungera lika bra att hälla en relativt stor dos i fodret som de kan lämna om dom vill?
Det enda man har kunnat bevisa att hästar själva känner av brist på och kan reglera vid fri tillgång är salt. Övriga mineraler äts inte alls pga osmaklighet, äts alltför mycket pga alltför stor smaklighet (pellets innehåller ofta melass som bindemedel...) eller så äts de helt enkelt bara för att de finns där.
Mineralfoder tror jag att man bör dosera.

*Kan det fungera att ha en stor saltsten i hagen trots att man bara har marken att lägga den på, inget tak över eller dylikt, eller brukar de bli förstörda snabbt då?
De blir ganska sunkiga när det regnar på dem, plus att leran gör sitt till. De sväller upp och vittrar sönder ganska fort.

Vår brukar ligga under en vägbro, där marken består av grovt grus som aldrig blir lerig, plus att det inte regnar in där. Har funkat bra, även om det ideala kanske hade varit att fästa upp den på en vägg eller stolpe.

Plastbaljor på marken brukar bara bli leksaker...:angel:

Ska åka och köpa mineraler inom en timme så det vore trevligt med lite svar tills dess.... :angel: ;)

Det beror på om de äter tillräckligt av mineralfodret, och hur hög salthalten är i fodret. Läs innehållsförteckningn och räkna!

Alla hästar behöver salt, och får de inte tillräckligt från andra fodermedel behövs en saltsten. Förutsatt att hästen slickar på den, såklart...;)

Jag föredrar pelleterade, de brukar vara smakligare och äts oftare upp. De fastnar inte heller i hinkar och krubbor på samma sätt som "grus". Tror inte det är någon större skillnad på smältbarheten för hästen.

Det enda man har kunnat bevisa att hästar själva känner av brist på och kan reglera vid fri tillgång är salt. Övriga mineraler äts inte alls pga osmaklighet, äts alltför mycket pga alltför stor smaklighet (pellets innehåller ofta melass som bindemedel...) eller så äts de helt enkelt bara för att de finns där.
Mineralfoder tror jag att man bör dosera.

De blir ganska sunkiga när det regnar på dem, plus att leran gör sitt till. De sväller upp och vittrar sönder ganska fort.

Vår brukar ligga under en vägbro, där marken består av grovt grus som aldrig blir lerig, plus att det inte regnar in där. Har funkat bra, även om det ideala kanske hade varit att fästa upp den på en vägg eller stolpe.

Plastbaljor på marken brukar bara bli leksaker...:angel:

Okej, sammanfattningsvis, så om hästen/hästarna bara får korn (den ena i hagen får iofs krafft men väldigt lite) och hö, så "måste" man ha mineraler och saltsten, det bästa är typ kraffts pelleterade mineraler och vanlig saltsten i boxen?

Det låter som en bra sammanfattning, ja.:)

En saltsten (2 kg) bör räcka i ca 3 månader åt en häst som arbetas normalt och inte svettas överdrivet mycket. Går den åt på ett par veckor eller hänger kvar i ett halvår är det bättre att dosera lössalt i fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 210
Senast: bizzy
·
Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 962
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama