Salta ridbana?

Sv: Salta ridbana?

Vi hand saltade våran ridbana förra året men tror vi var för snåla med salt så den frös ändå :p Ett jävla jobb å gå å strö salt, banan är 20 x 60.

Är intresserad av om andra lyckats, såfall gör jag ett nytt försök i år :D

Ja det går, men det är ju inte så jättebra för hovarna.
Vad har du för underlag?

Oj...hur mår "tassarna" av det? Då måste man ju spola av pålles fötter noga efteråt...salt kan stöka till det...inte minst i naturen och vattedrag.

Våra tassar har inte mått dåligt... fast vi använder inte ridbanan allt för ofta.. å dessutom så saltade vi ju för snålt så det försvann väl i grunden eller nåt.

Vi har haft ridbanan uppsaltad någon vinter men det går så pass mycket salt och vi hade inget bra sätt att sprida det, så vi saltade bara upp en volt på ca 20*20m. Det man ska tänka på är att saltet fungerar bara ner till ca -8 sedan fryser det ändå. Skulle därför gissa att salta banan bara är ett alternativ i dom södra delarna av sverige.
Vi spolade aldrig av hovarna eller liknande, men hade ändå inga problem med dom.

/Camilla

Det där med att det skulle vara så skadligt för hovarna är ngt av en myt, dessutom är det ju inte så att dom står i en "saltbädd" dygnet runt. Vi saltade upp längs spåret förra vintern funkade hyfsat, men det går åt rejält med salt. När det sen regnar så försvinner det ju tyvärr ner i backen igen :(

Usch nej, då är det nog ingen idè. Nån sa ju åxå att man måste göra om efter att det regnar. Och det är ju logiskt förståss. Jag hade väl hoppats på nåt sorts underverk så att saltet ändå stannade i ytan, att det bara behövdes lite grann å att det var lätt att salta... ; -)
Nå, det blir nog till att satsa på en mild vinter i stället...:idea:

Varför skulle det vara en myt? Jag vill gärna se en källa till det :)

vanligt salt, dvs nacl är inte ett dugg farligt för hovarna. VÄGSALT är däremot skadligt! det innehåller en massa andra salter och kemikalier....

jag har paddex bana och den fryser nästan aldrig... vid längre köldperioder saltar jag spåret och en volt med vanlig salt från konsum.

Det beror på hur kallt det blir... är det -20 i en veckas tid så fryser det oavsett om man har saltat eller ej.

Man kan dock förlänga säsongen som ridbanan är användbar genom att salta.
Du bör lägga på åtminstone 1 säck i första omgången... och då talar vi självklart om säck som rymmer ett ton.

Sen behöver du fylla på med mera salt efter nederbörd, räkna med att det går åt i vart fall 1-3 ton per säsong på en normalstor ridbana. Om det precis börjar att frysa på så gå på med en rejäl jordbruksharv, då kan det lossna om man har tur - är den "bottenfrusen" så går det dock inte att harva igång den igen.

Vilket salt ska man då ha...

Kalciumklorid (CaCl2) är relativt billigt, har högre Van Toffs tal än vanligt salt = effektivare... har dock den nackdelen att banan kan bli hård och behöva harvas.

Magnesiumklorid (MgCl2) är lite dyrare, har samma Van toffs tal som CaCl men man löper inte samma risk för att underlaget ska bli hårt och det påstås vara snällare mot hovarna ( hittar ej några vetenskapliga bevis för detta dock :grin:).

Natriumklorid/koksalt (NaCl) Har lågt Van Toffs tal och är därför inte lika effektivt... blir ofta onödigt dyrt pga detta.

Jag tänkte att man använde vägsalt på ridbanor, men det kanske man inte gör? Är inte så insatt, var bara intresserad av hur det låg till :) För vägsalt har jag lärt mig är skadligt.

Funkar väl sådär, går åt mycket salt och min uppfattning är att det oftast fryser på ändå, men så regnar det alltid här också när det inte är minus så det regnar väl bort! Saltet är dock en höjdare på sommaren för att det inte ska damma:)

och jag som klarade mig med 5 kg för att hålla spåret och en stor volt mjukt. :D paddex är bäst!

I stallet var killen stod förra vintern saltade de sanden i manegen, alla var ytterst noga med att skölja benen, själv tänkte jag på om det fanns några små osynliga sår eller dylikt nere vid benen. Dock blev bottnet konstigt om det blev kallt, troligen frös det iaf.

Liknande trådar

Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur