Salta på höbalar

I

Isa

Nu behöver jag hjälp med att få förklarat hur man ska salta storbalar med hö. Går det att salta efter att man har rullat dem och kört in dem på logen.
Har haft problem med att de blir så himla dammiga under vintern och det som är kvar till våren.:crazy:
Är det bäst att ha rullarna stående på en ände eller ska de ligga på nätsidan?
Köper man saltet på Granngården?
Hur mkt salt per storbal, och vart på balen saltar jag?

Sv: Salta på höbalar

Ha balarna på pallar eller på ett lager halm så de inte drar fukt från golv/underlag. Täck gärna med halm ovanpå och utåt väggarna.
Det svarar ju inte på dina saltfrågor men hjälper att hålla fukten borta som gör att balarna möglar.
// Linda

Sv: Salta på höbalar

Jag kan inte heller svara på din fråga men ska dela med mig av ett tips som jag fick av en vän. Att lägga en markduk under och över höet, dom hade gjort detta förra året och klarat sitt hö väldigt bra från fukt.

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 435
Senast: mackan
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 838
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har alltid fodrat med hö,så jag har noll koll på hösilage osv. Nu vet jag inte ts på detta just nu,men går kanske att ta reda på. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
10 502
Senast: lanzo
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 356
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka