Salta höet - tips!!!

K

Kola

Vad är det för salt man använder när man ska lagra hö?

Var kan man köpa det?

Hur mycket går det åt?

Hur gör man?

Ska man både salta och lägga ett skyddande lager av halm?

:d Kola
 
Sv: Salta höet - tips!!!

Att salta i höet är en gammal beprövad metod. Köp vanligt havsalt på t ex Lantmännen. Salt är billigt. För varje lager hö du lägger tar du en näve och strör över salt, tänk dig att du skall så en åker. Vi har ingen höfläkt och har i alla år även detta blöta år räddat vårt hö med hjälp av salt. Som exprement kan du ställa en hink med lite salt på botten på ett fuktigt ställe, känn på saltet efter några dagar så märker du vilken förmåga slatet har att suga upp fukt. Någon halm ovanpå har jag aldrig hört talas om. Bred istället ut höet alt stapla som murar ( ju högre ju bättre) så mycket du kan så att luft kommer emellan balarna.

Bettan
 
Sv: Salta höet - tips!!!

Stensalt står det på de säckar som vi använt till höet. Har inte köpt det själv men jag antar att man köper det på granngråden eller lantmännen eller liknande ställen
 
Sv: Salta höet - tips!!!

Jo då, det är jättebra med salt såsom calippo skrev. Men halm uppepå allt hö ser till att det inte blir möggel eller damm på höet. En gammal beprövad metod som dom gjorde förr. Salt först och sedan halm uppepå. billigt och bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp