Flummflicka

Trådstartare
I alla år jag hållt på med hästar har de haft saltsten, dån jag hört att hästarna känne själva om de behöver salt.Min häst har aldrig slickat särsklit mycket på sin saltsten. När jag flyttade honom fanns inga saltstenar i de stallet för ägaren gav salt i maten, då han anser att hästarna måste få i sig ordentligt med salt och inte får de genom saltsten. Ska tillägga att min häst inte gillar det och äter inte upp sin mat som han ALLTID annars gör.

Idag när jag pratade med vet. frågade jag om det här med salt och hon sa att man BARA ska ge salt i maten till mycket hårt arbetande hästar som svettas mycket. Annars ska de ha saltsten för det är inte bra att de får i sig för mycket salt, och särsklit som han inte gillar maten nu så tycte hon jag skulle ta bort saltet.

Vad har ni för åsikter om det här med salt?
Hur gör ni?
Är lite smått förvirrad men hade iafla tänkt bort saltet eftersom han inte gillar sin mat.:smirk:

Sv: Salt?

Jag hade tagit bort saltet i maten och i stället lagt till honom en saltsten så gör han som du sa - slickar på den om han vill/behöver! :)

Jag har också hört att man bara ska ge salt till hästar som svettas mycket.
Salt sten ska man ha till de som inte gör det.

jag brukar dela en 2 kg's i tre delar och lägga i krubban, då kan dom putta undan stenen och samtidigt får dom iallafall lite i sig varje gång dom äter...spec om du ger t ex betfor...

Jag tycker att du ska sätta upp en saltsten i boxen. Och om du inte får detta för stallägaren så är det bara att be den personen att dra ner jätte mycket på saltmängden till din häst.
Lite salt behöver dom... men din häst kanske får för mycket och att det kanske är därför den inte äter.

Jag har gjort såhär till min häst...
Hon har saltsten i boxen och när jag vet att det kommer att bli svettiga pass så blandar jag ner salt i maten ett mål innan det hårda ridpasset och sedan efter.

Tack för era svar! =)

Ska fråga stallägaren om jag får sätta upp slatsten, tror inte det är något problem.

Han svettas inte särsklit mycket den här årstiden, mer på somrarna när det är varmt, och då kan jag ju lägga till lite salt i maten i så fall. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en matglad häst som gärna smaskar i sig (det lilla)kraftfodret hon får. Men jag har försökt fasa in salt ett tag men kommer upp...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 214
Senast: Breen
·
Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: Korven
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 558
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama